E
Expensive_Hobby
Min häst trivs bra på ett vanligt tvådelat tränsbett men jag vill hälst inte ha en sån mundel när jag rider med ett skänkelbett. Det blir ju sån nötknäppareffekt med sånt bett. Helt oledad mundel med tungfrihet finns ju givetvis men jag vill helst ha lite rörlighet i sidled på bettet. Ledad mundel ger ju pessoa effekt och det tycker jag inte om. Om nu någon förstår vilken typ av bett jag funderar på? Ungefär såna bett som jag tror skulle fungerar finns på Myler men jag har läst så mycket negativt om deras bett så det kommer jag inte köpa.
Hur skulle ni göra? Vänta tills jag kan rida hästen på en helt oledad stång, kandarstång, eller försöka hitta ett övergångsbett? Och vilka övergångsbett finns det som är bra? Styrningen fungerar inte 100% ännu utan tygelhjälper så jag vill kunna hjälpa lite emd tygeln också.
Hoppas någon förstår.
Hur skulle ni göra? Vänta tills jag kan rida hästen på en helt oledad stång, kandarstång, eller försöka hitta ett övergångsbett? Och vilka övergångsbett finns det som är bra? Styrningen fungerar inte 100% ännu utan tygelhjälper så jag vill kunna hjälpa lite emd tygeln också.
Hoppas någon förstår.