Övergångsbett - vad använder ni?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
E

Expensive_Hobby

Min häst trivs bra på ett vanligt tvådelat tränsbett men jag vill hälst inte ha en sån mundel när jag rider med ett skänkelbett. Det blir ju sån nötknäppareffekt med sånt bett. Helt oledad mundel med tungfrihet finns ju givetvis men jag vill helst ha lite rörlighet i sidled på bettet. Ledad mundel ger ju pessoa effekt och det tycker jag inte om. Om nu någon förstår vilken typ av bett jag funderar på? Ungefär såna bett som jag tror skulle fungerar finns på Myler men jag har läst så mycket negativt om deras bett så det kommer jag inte köpa.

Hur skulle ni göra? Vänta tills jag kan rida hästen på en helt oledad stång, kandarstång, eller försöka hitta ett övergångsbett? Och vilka övergångsbett finns det som är bra? Styrningen fungerar inte 100% ännu utan tygelhjälper så jag vill kunna hjälpa lite emd tygeln också.

Hoppas någon förstår.

Sv: Övergångsbett - vad använder ni?

Billy Allen finns ju både som tränsbett och som stång. Mundelen är rak-ingen nötknäppar effekt, men höger och vänster sida kan röras individuellt. stången finns också med kortare skänklar..
Kan inte ge nått bra tips på hur du ska göra eftersom jag inte är så kunnig på stång själv. Jag red på ett BA-tränsbett och började lite smått med BA-stång. inga problem för hästen, bara för mig. när man provar rida på en hand märker man hur sned man/hästen är och hur mycket man ridit med händerna:o

Jag rekomenderar också Billy Allan stång. Jag valde de bettet när jag började rida min häst på stång, han tyckte inte att det var nå konstigt, och gillar det där bettet jättemycket.

Ja det är som du säjer, när man börjar rida på en hand märker man att man rider mer med händerna än vad man tror, det blir en rätt stor omställning, tycker jag iaf.:)

Jag sällar mig till skaran som rekommenderar Billy-Allen, har inte varit annat än nöjd med detta bett och då har jag ändå en herre som kan vara lite kinkig med vad som stoppas i munnen!

Tack alla som svarat! Men jag trodde att BA gav tungtryck? Jag har provat BA som tränsbett och då ryckte hästen tygeln ur handen på min och ville inte alls gå bra, massor av tjafs så därför tror jag att hästen ska ha ett bett som verkar på lanerna och inte på tyngan.

Men hästen kanske upplever mundelen annorlunda när det blir stångverkan också? Vad tror ni?

Teoretiskt så tycker jag att det borde upplevas annorlunda mellan tränsbett och stång eftersom de inte verkar på samma sätt.

Det hade varit intressant med en bild på det Mylerbett du hade tänkt dig eller en närmare beskrivning på mundel, skänkel osv...

Jag har bara tittat i butiken på olika Mylerbett men jag har inte köpt något. Nu rider jag på ett tvådelat bett med stångverkan, typ Pessoa men det slår ju upp i gommen på hästen när jag tar i tygeln så jag vill ha något annat. Har provat "kandarstång" av en kompis men insåg att vi tappade styrningen helt på detta bett så det var vi inte mogna för.

Visst, BA har ju lite mer styrning så det går ju förstås även om det ger tyngtryck. Det ligger ju still i munnen.

Det finns ju typ tredelade stänger också, men jag har själv aldrig använt ett sådant så jag kan inte uttala mig om det annat än att det inte borde slå upp i gommen som ett tvådelat samtidigt som det inte borde bli "pessoaeffekt" eftersom du har curben som stoppar...

jo BA-betten ger nog mer tungtryck än delade bett så alla funkar väl inte på det. men nog finns det stång med typ BAmundel fast med port.. vet ett men då kostar det typ 800:crazy:
prova ringa westernbutikerna, dom kan säkert hitta vad du vill ha, eller tipsa om annat..

Jo otroligt lärorikt att rida med stång och en hand. när jag började med stång red jag bara med den i säkert två veckor för att klura ut hur jag skulle korrigera med kroppen istället för med händerna. hjärnan gick på högvarv!:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
Utrustning Jag behöver förslag på kombinationsbett som inte har tungfrihet och inte har överskänklar (de som kedjan sitter i) fästade i en vinkel...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Fredag
·
Western Jag börjar bli sugen på att försöka mej på min första tävling inom western till sensommaren/hösten.. Har tidigare tävlat dressyr och har...
Svar
3
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka