Sv: Övergångar
Carla skrev:
Om hästen har svårt att gå i ren tölt är en jättebra övning att ta ner den i tölt efter galopp.
Du lägger galopp, tar en halvhalt. Hästen har då (borde iaf) ha energi från galoppen. Denna övning har funkat jättebra på de flesta hästar jag har ridit när tölten har krånglat.
Fast alla övningar passar inte alla hästar.
på en passtaktig häst som är lagd i pass?!? Du måste skämta. Det här BETYDER ju passläggning för den hästen och kommer resultera i en ökad-grisepassaktig gångart som ingen vill se eller rida! (om du inte rider övergången med lite "fire" dvs då bör resultatet istället bli helt OK pass)
Min häst är visserligen OERHÖRT passtaktig så detta kanske inte funkar på den milt passtaktiga hästen (men enlligt min erfarenhet finns dessa hästar knappast - när normalägaren väl upptäcker att hästen går åt passhållet i tölt är det oftast ren grisepass redan...).
Tölt-trav är utmärkt. Såvida man klarar att hålla tölten när man vill dvs. Det kräver rätt rejäla rumpmuskler. För om man inte har dessa kommer man göra om en passtaktig häst till en häst som slår över i trav hela tiden. Trav-tölt är nästan omöjligt att göra följsamt och definitivt inte att rekommendera.
Jag kan inte tala för alla passtaktiga hästar men på min finns 2 system som mina (överkvalificerade) tränare använder sig av:
1. Överdriv inte uppvärmandet i skritt, men rid gärna öppna. Rid hästen samarbetsvillig och driv/samla sedan ihop hästen maximalt. Från detta driv fram i tölt gärna lite eftergiven i vänster sida (på just min häst). Få hästen till arbete i en ökad-skritt-form som ligger mellan skritt och tölt.Funkar det inte driv fram i ännu snabbare tölt för att på alla sätt jobba fram aktivitet från bakbenen. Gör hela tiden upprepade halvhalter med sitsen.
2. Rid hästen i väldigt eftergiven form (rollkur i princip) i skritt. Öppna och sluta på ett (för hästens utbildningsnivå) extremt samlat vis. Efter lång uppvärminig i skritt rid fram i tölt, gärna med drivning från innerskänkel i öppna/voltarbete/sidvärtesarbete. Oerhört noga med min sits och betonar gärna ytterhjälperna.
Förmodligen har jag ju missuppfattat en hel del men för mig känns det som att det finns en form som båda vill uppnå. Det är bara det att den ene vill uppnå det nerifrån och upp och den andre uppifrån och ner...
Resultat från metod 1 riskerar att bli lite för hög form med stel grisepass. Från metod 2 riskerar det att bli framtungt med stela sidor och grisepass som resultat. Vad är rätt? Enligt metod 1 hittar jag en tölt som känns oerhört bra (enligt instruktör och åskådare motsvarande 7-8 i poäng på tävling), men den hittar jag nästan bara MED instruktör. Enligt metod 2 hittar jag "rätt" betydligt lättare på egen hand, men jag tror nog tölten jag får fram som max då är värd runt 5-6 i poäng.
På tävling bllir jag oftast förvirrad och då hamnar vi mittemellan vilket blir ren grisepass = 3,5 - 4,5 enligt de domare vi ridit för hittills.
Vad bör man göra med en passtaktig häst? Tja min gissning är nånting mittemellan. För lösgjord = grisepass, för spänd = grisepass. Mina 2 instruktörer lär ut varsin metod. Jag tycker att hästen går bäst när jag på egen hand kombinerar dessa, men jag vet inte. Kanske är det jag gissar är OK tölt ren grisepass och egentligen borde jag välja någon av mina 2 instruktörer?!? Jag vet inte och jag lever i den osäkerheten. För mig är det svårt att välja instruktör för de är båda oerhört kvalificerade. Funderar dock på att även anlita hästens fd ryttare som också är utbildad instruktör (och nästan lika kvalificerad), för att sortera i det hela ...