Övergångar

S

Spirax

Kan övergångar trav/tölt-tölt/trav göra någon nytta på passtaktiga hästar?

Hur förbereder ni hästarna för tölt?

Sv: Övergångar

Jag har iallafall hört att man inte ska jobba tölt ifrån trav, för det kan lätt bli lite "burdust"
Jag tror på att tölten kommer bakifrån och att man får jobba hästen bakifrån för att komma upp i tölt. Testa korta skritten jättemycket och sen komma upp i tölt, eller gör det efter att hästen galopperat. Då ska den visst använda samma muskler som vid tölten. (Läst ur Reynirs ridskola).

Det som jag tycker gör riktigt mycket nytta på passaktiga hästar är övergångar mellan skritt och galopp. Gärna övergångar som du gör på en volt. Detta stärker och gymnastiserar hästen mycket.
De ska gå lugnt till så att hästen inte rusar in i galoppen.

Tölten förbereder man bäst genom att samla hästen väl få den att trampa under sig . Viktigt är att få den att komma fram ordentligt så att det blir mycket energi i övergången.

Lycka till

Spirax skrev:

Därom tvista di lärde :p Jag tycker det. Jag gjorde så på en väldigt passtaktig femgångare som hade ganska bra trav, när han tappade takten i tölten gjorde jag en halvhalt och bytte till trav, efter ett par veckor började han bli travtaktig i tölten istället för passtaktig, vilket faktiskt på sikt gjorde tölten renare. Istället för att vagga iväg i pass när han inte orkade så kunde jag byta till trav. Samt övade mycket trav-skritt-trav och tölt-trav-tölt för att få honom att tänka bort från passen och försöka få honom att bära sig lite bättre. (genom korta upprepade tempoväxlingar) Rätt eller fel vet jag inte, men på just denna häst blev resultatet positivt.

Man skulle väl inte ha tölt-trav i ett fyrgångsprogram om d va dåligt för hästen? Eller?

Min häst brukar vara ganska passtaktig också. Jag har fått ett tips av min ridlärare Annelie på Fors att rygga några steg så att hästen på så vis får med sig baken ordentligt och sedan komma fram direkt i tölt.

Jag frågade något liknande för ungefär ett halvår sedan. Då fick jag tipset att inte göra det, för att tölten är fyrtaktig, medan traven är tvåtaktig och diagonal. Alltid ner till skritt emellan. Det tyckte jag lät logiskt och har följt det. I stället skulle jag träna tölt genom att öka skritten och fortsätta "cykla baklänges" med sätet. Har funkat fint!

OA

Om hästen har svårt att gå i ren tölt är en jättebra övning att ta ner den i tölt efter galopp.

Du lägger galopp, tar en halvhalt. Hästen har då (borde iaf) ha energi från galoppen. Denna övning har funkat jättebra på de flesta hästar jag har ridit när tölten har krånglat.
Fast alla övningar passar inte alla hästar.

Carla skrev:
Om hästen har svårt att gå i ren tölt är en jättebra övning att ta ner den i tölt efter galopp.

Du lägger galopp, tar en halvhalt. Hästen har då (borde iaf) ha energi från galoppen. Denna övning har funkat jättebra på de flesta hästar jag har ridit när tölten har krånglat.
Fast alla övningar passar inte alla hästar.

:rofl: :rofl: :rofl: på en passtaktig häst som är lagd i pass?!? Du måste skämta. Det här BETYDER ju passläggning för den hästen och kommer resultera i en ökad-grisepassaktig gångart som ingen vill se eller rida! (om du inte rider övergången med lite "fire" dvs då bör resultatet istället bli helt OK pass)

Min häst är visserligen OERHÖRT passtaktig så detta kanske inte funkar på den milt passtaktiga hästen (men enlligt min erfarenhet finns dessa hästar knappast - när normalägaren väl upptäcker att hästen går åt passhållet i tölt är det oftast ren grisepass redan...).

Tölt-trav är utmärkt. Såvida man klarar att hålla tölten när man vill dvs. Det kräver rätt rejäla rumpmuskler. För om man inte har dessa kommer man göra om en passtaktig häst till en häst som slår över i trav hela tiden. Trav-tölt är nästan omöjligt att göra följsamt och definitivt inte att rekommendera.

Jag kan inte tala för alla passtaktiga hästar men på min finns 2 system som mina (överkvalificerade) tränare använder sig av:

1. Överdriv inte uppvärmandet i skritt, men rid gärna öppna. Rid hästen samarbetsvillig och driv/samla sedan ihop hästen maximalt. Från detta driv fram i tölt gärna lite eftergiven i vänster sida (på just min häst). Få hästen till arbete i en ökad-skritt-form som ligger mellan skritt och tölt.Funkar det inte driv fram i ännu snabbare tölt för att på alla sätt jobba fram aktivitet från bakbenen. Gör hela tiden upprepade halvhalter med sitsen.

2. Rid hästen i väldigt eftergiven form (rollkur i princip) i skritt. Öppna och sluta på ett (för hästens utbildningsnivå) extremt samlat vis. Efter lång uppvärminig i skritt rid fram i tölt, gärna med drivning från innerskänkel i öppna/voltarbete/sidvärtesarbete. Oerhört noga med min sits och betonar gärna ytterhjälperna.

Förmodligen har jag ju missuppfattat en hel del men för mig känns det som att det finns en form som båda vill uppnå. Det är bara det att den ene vill uppnå det nerifrån och upp och den andre uppifrån och ner...

Resultat från metod 1 riskerar att bli lite för hög form med stel grisepass. Från metod 2 riskerar det att bli framtungt med stela sidor och grisepass som resultat. Vad är rätt? Enligt metod 1 hittar jag en tölt som känns oerhört bra (enligt instruktör och åskådare motsvarande 7-8 i poäng på tävling), men den hittar jag nästan bara MED instruktör. Enligt metod 2 hittar jag "rätt" betydligt lättare på egen hand, men jag tror nog tölten jag får fram som max då är värd runt 5-6 i poäng.

På tävling bllir jag oftast förvirrad och då hamnar vi mittemellan vilket blir ren grisepass = 3,5 - 4,5 enligt de domare vi ridit för hittills.

Vad bör man göra med en passtaktig häst? Tja min gissning är nånting mittemellan. För lösgjord = grisepass, för spänd = grisepass. Mina 2 instruktörer lär ut varsin metod. Jag tycker att hästen går bäst när jag på egen hand kombinerar dessa, men jag vet inte. Kanske är det jag gissar är OK tölt ren grisepass och egentligen borde jag välja någon av mina 2 instruktörer?!? Jag vet inte och jag lever i den osäkerheten. För mig är det svårt att välja instruktör för de är båda oerhört kvalificerade. Funderar dock på att även anlita hästens fd ryttare som också är utbildad instruktör (och nästan lika kvalificerad), för att sortera i det hela ...

Båbbe skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: på en passtaktig häst som är lagd i pass?!? Du måste skämta. Det här BETYDER ju passläggning för den hästen och kommer resultera i en ökad-grisepassaktig gångart som ingen vill se eller rida! (om du inte rider övergången med lite "fire" dvs då bör resultatet istället bli helt OK pass)

Men en häst med balanserad galopp ska ju kunna ta en halvhalt utan att lägga sig i pass direkt ! Eller, hur tränar du galoppen ? full fart framåt utan samling? :cool:

Men även på en 5-gångare med bra pass skall man ju kunna göra övergånbgen galopp-tölt. Det gör jag i alla fall. Men däremot görs ju inte övergången galopp - tölt som en passläggning. Och däri måste ryttaren vara noggrann och kunna korrigera hästen om det blir fel. Ja, det är svårare på heta och passglada hästar, men det går med träning. Och galopp-tölt är ett bra sätt att rensa takten på passaktiga hästar, generellt!

/Malin

Aha! Ja där ser man vad man har kvar att lära!:D Jag har aldrig ens funderat på saken för gör jag en avsaktning från galopp så blir det ofelbart pass (i ökad grisepass-form då) och gör jag en halvhalt så tar min villiga lilla pålle det garanterat som ett fripass att sticka i full pass oavsett om jag ville det eller inte... Och jag har nog aldrig suttit på en 5-gångshästar som INTE tagit grisepass efter galopp, undrar om jag ens har sett nån ridas på detta vis. Galopp-trav har jag däremot både hört talas om och tränat själv för att stärka både tölt och galopp.

Men detta kanske är ett fall av "SIS" (= Skit I Sadeln) då! Det börjar min stackars pålle bli van vid...:angel:

Jag kan visa dig nån gång att det GÅR att ta tölten efter galopp ;) Däremot gör jag det sällan, upplever faktiskt inte att det renar tölten utan snarare blir det liiite passtakt, men tölt är det ju... :D

Men din häst har nog lite mer vilja än min så... (unghästen väljer bara pass från galopp, men hon har iofs extrem "femgångsgalopp" så den ska väl tränas bort...! )

yew98fq skrev:
Jag kan visa dig nån gång att det GÅR att ta tölten efter galopp ;) Däremot gör jag det sällan, upplever faktiskt inte att det renar tölten utan snarare blir det liiite passtakt, men tölt är det ju... :D

Men din häst har nog lite mer vilja än min så... (unghästen väljer bara pass från galopp, men hon har iofs extrem "femgångsgalopp" så den ska väl tränas bort...! )

Gärna det! Kanske ska vi ta våra bruna grabbar och rida ut tillsammans nån gång?!? Så fort snön har smält kanske jag törs köra transport själv... Eller har du tagit körkort nu kanske?

Hehe ja min häst kanske springer mer än din, men din är nog betydligt svårare att rida ändå...;)

Spirax skrev:

Hur förbereder ni hästarna för tölt?

Ja skulle aldrig ta min häst från trav till tölt. då lär den sig att så fort man atr i tyglarna i traven går den över till tölt (pass) den spänner sig ofta. för att bli av med passen kan du böja och ställa den överdrivet mycket i skritten på volter och i tölten böja den lite grann så den slappnar av. för de är de oftast som gör den passtaktig att den spänner sig!

Innan ja ska tölta böjer ja och ställer min häst så den kommer ner i form, sen när ja känner att han är tillräckligt mjuk börjar ja korta upp honom och samtidigt använda låren lite grann så han kortar upp stegen. Sen trycker ja med vaderna tills han kommer upp i tölten eller använder rösten oftast, om han börjar passa ställer ja han ofta i tölte för ja tar aldrig ner honom då. för då lär han sig att om han passar slipper han undan! =)

Senast ändrad:

Speciellt om du gör övergången genom att ta i tyglarna så skall du fortsätta med att inte villa göra den...

/Malin

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka