Övergångar - spinnoff från stödtråden

Z

Zora

Satt och läste Susans inlägg på stöd och direkt poppade det upp ett frågetecken i mitt huvud. :)

Övergångar och halvhalter. Man säger ju alltid att dessa är väldigt bra att göra med hästen då det samlar den och gör den lyhörd.
Däremot så nämns det aldrig hur svårt det är att faktiskt göra dem korrekt så att man får den önskade effekten.

Har sett alldeles för många ryttare sitta och rida övergångar och halvhalter där hästen stannar på bogarna och ryttaren rider övergångarna mest med handen, vilket gör att hästen trillar ännu mer på bogarna. Så det är fullt möjligt att rida övergångar utan att det ger ett dyft.

Det är också svårt för den medelmåttiga fritidsryttaren att lära om både sig själv och sin häst att göra bättre övergångar utan att avsaktningarna lägger hästen på bogarna och att den skyfflar sig fram när den går fram igen.

Det blev väl ingen regelrätt fråga, men jag behövde få säga det högt. :)

Sv: Övergångar - spinnoff från stödtråden

Du har absolut rätt.
Dessutom finns det ju faktiskt flera olika halvhalter vilket heller aldrig nämns.

Jag tror att jag formulerade mig så att jag skrev att "ett sätt " är via övergångar och halvhalter.

Jag brukar angripa poblemet på ett annorlunda sätt.
Det som talades om här ovan är ju re - balanserande halvhalter.

Re = åter
balans = balans :D

Det handlar ju om att ta tillbaka hästen till balans.
Men för att kunnna göra det så måste man ju först ha upplevt balans.

Och har man upplevt balans så känner man hoppsan vi tappade den :o
- och då först kan man försöka ta tillbaka den.

Så småningom känner man redan när man är på väg att tappa den, och stämmer s.a.s. i bäcken istället för i ån :D

För mig är ridning 80 % Perception - dvs att jag känner vad som händer under mitt bäcken.
Mig själv som tvåbening får jag hantera på ett sätt vilket nu sker reflexmässigt.
Mig själv som fyrbening - Kentaur får jag hantera på ett annat mer medvetet fokuserat plan.

Förts när jag hittar till balans i mina alla fyra ben - är det någon vits att börja fundera på vad vi i dagligt tal menar med halvhalter för att ytterligare flytat vikten bakåt.

På en häst som går i framvikt = ej i balans är det som du säger fullkomligt meningslöst.

Nummer 1 har en illustration i en annan tråd om ett bord där han lagt en sten på.
Förutsatt att vikten ligger mitt på bordet så kommer vikten att fördelas jämt över alla fyra benen.

Jag brukar använda liknelsen med bordet själv ,i hur vi genom att kontrollera vår vikt kan kontrolelra hur hästen både placerar och belastar sina bordsben :D

Men före det, måste vi få hästens ryggrad att fungera som en bordskiva :D

Och före det så måste vi hitta till egen balans och få vår egen kropp att placera sig rakt över hästens tyngpunkt (mitt) och vara kvar där i balans. :D

Du har rätt det är jättesvårt.

Senast ändrad:

Det är så sant, halvhalter är en djungel övergångar är en svår konst. Använder övergångar som styrketräning. Om man extremfokuserar på rakritning och balans så räcker det med en 5-6 stycken, sen kan man rida hem för då är hästen trött :-).

Jag o en stallkompis har börjat kalla det hela för parader istället... för man parerar ju egentligen hästen, dvs man gör det man behöver göra för att ekipaget ska återfå sin balans.

Halvhalt kan lätt missuppfattas med bakåttänk o för mycket hand.

mvh Jessica

Jo... kanske det... är egentligen polaren som är den kunniga i litteraturen... *skratt

Men jag tycker ändå den benämning är närmare verkligheten än halvhalt... det finns många konstiga översättningar från franskan o tyskan till svenskan o många konstiga tolkningar av gamla ridteorier, som stöd t ex, eller att man ska ha hästen i uppförsbacke... vilket leder till att folk lutar sig tillbaka o rider i just uppförsbacke... *s

För att inte prata om att man ska rida med sätet... vilket leder till att folk "skubbar upp" världens ridsår o de stackars hästarna blir helt misshandlade o stela i ländryggen.

mvh Jessica

Fast det kommer nog från något romanskt språk från början. Parar betyder ju stanna på spanska och portugisiska i alla fall!

Knapplån...

Undrar om vårt svenska "parera" kommer från samma språkstam...???

mvh Jessica

Tack Nu har jag snart en tysklärare i varje forum :D

Om du översätter ordet parad - och inte termen parad.

Vad blir det då?

Det vore ju så kul om det hade med parera att göra...

Susan skrev:
Det vore ju så kul om det hade med parera att göra...

Ja... då kan diskussionen bli riktigt intressant... :idea:

mvh Jessica

Skulle tro att det rör sig om samma verb. Att parera är ju ett annat ord för att stanna något. När man parerar ett slag så stannar man ju motståndarens rörelse.

Jessica skrev:
Knapplån...

Undrar om vårt svenska "parera" kommer från samma språkstam...???

mvh Jessica

Jag tittade upp det och det ser inte ut som det gör det. Så här stod det:

parera avvärja; slå vad: av likbent. franska parer; av italienska para're avvärja, skydda; av latin para're i betydelsen 'träffa förberedelser emot' (se parat); jämför parad, parapet, paraply, parasoll, parament.

Intressant är ju betydelsen "förberedelser emot" tycker jag.:idea:

Magdalena

Ehrengranat kallar det för "fint-arret" där fint står för "finta" - alltså som i parera och fäktas.
Arret är halt (alltså stopp, inte halt som i hälta) på franska.

Fransmännen talar om "effet d´ensemble" - "combined effect" när man använder skänkel säte hand ihop. En förutsättning för den högre ridkonsten enligt tex Jousseame. Men han VARNAR för att kombinationen kan göra hästen skänkeldöv om man inte använder den rätt.:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar