Övergång till storhäst

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ska snart övergå helt och hållet till storhäst.
Har hört att det ska vara "worst period of life" typ, och att det är jättejobbigt, allt går åt skogen första tiden osv.

Tidigare har jag mest ridit B och C-ponnyer, och bara någon enstaka häst precis över ponnymått.

Det som är aktuellt är lite halvsmå halvblod på runt 155 - 160 cm, men jag är rädd att dem ska bli förstora för mig, då jag endast är 162,5 cm lång och väger 52 kg. Och med förstora menar jag att jag inte skulle kunna "komma åt" ordentligt, och kunna "rida ihop" dem ordentligt...

Så vad säger ni buke-experterna?
Är det verkligen så jobbigt som det sägs att övergå till storhäst när man mest ridit B- och C-ponnyer?
Och är "små hästar" verkligen förstora för mig? Eller är det bara jag som nojjar? :crazy:
 
Sv: Övergång till storhäst

Nej, det är inte så jobbigt. Har själv ridit blandat storhäst (upp till 175cm) och ponny senaste åren och det är ingen större skillnad när man väl kommer in i det, lite ovant i början men det löser sig. Mem Ibland låser det sig i huvudet och man fattar inte alls takten i traven efter att dagen innan ridit en häst som var 30 cm högre eller lägre. ;)

Det kommer att gå super bra för dig! Inget att oroa sig för! :)
 
Sv: Övergång till storhäst

Håller med ovan, det känns högt och stort i början, men man vänjer sig :) det som jag tyckte var svårt när jag bytte från ponny till häst var att komma upp (:p), hitta takten och våga rida ordentligt. Den takt som gick sakta för hästen verkade gå fort för mig då steget blev större. :) det var också svårt i början att hitta rätt tygelkontakt, hästens hals var ju plötsligt så lång ;) men man vänjer sig snabbt, ha inte för stora krav på dig själv i början bara. Lycka till! :)
 
Sv: Övergång till storhäst

Och angående om hästar på 155-160 cm är för stora för dig, det kan nog du själv bäst svara på tror jag. Men min syster som är 165 cm lång red vår förra häst på 158 cm i mkh jättefint och fick skänklarna riktigt passligt runt honom. :)
 
Sv: Övergång till storhäst

Jag gick över till storhäst för att jag kände mig för lång på ponnyerna. Dessutom fick (får) jag ont i ryggen av att rida de mindre (under 145cm) ponnyerna med kortare steg. Första gången jag red storhäst, red jag privatlektion. Det var spännande :D Det var svårt att styra runt den stora bjässen, haha! Men efter ett par lektioner föll bitarna på plats. Och då hade ridskolan mest hästar på runt 165cm-170cm, och några på 170-180cm, så skillnaden blev ganska stor både i steg och storlek i kroppen.
Prova och känn efter! Lycka till!
 
Sv: Övergång till storhäst

Du nojar.

Jag är 157, och min häst är 170 - det går alldelles utmärkt. :)

Har aldrig förstått grejen med längre ryttare som ska upp på småponnysar, tvärtom tycker jag att du som är 160 borde ha svårt att sitta och inverka ordentligt på en liten b-ponny? Med skänklarna hängande under ponnyns mage...

Det är bara en vanesak, och starkare bålmuskler som krävs för att du ska kunna sitta på en häst med lite större rörelser - om de nu har det. Du pratar ju inte om en stadig bit på 175 direkt... En liten häst/förvuxen D-ponny borde passa dig perfekt.
 
Sv: Övergång till storhäst

När jag började rida på ridskola som 9-åring fick jag rida storhäst direkt. På den tiden (60-talet) var det inte så vanligt med ponny på ridskola och på "min" ridskola fanns bara tre, och dessa fick de allra minsta barnen rida.
Kanske är det det att jag saknar ponnyvana som gjorde att jag gärna ridit rejält stora hästar under åren. Helst över 170 i mkh (jag är 159 lång). Det har fungerat alldeles utmärkt, jag har många KM-rosetter kvar från min ridskoletid (som varade i nästan 40 år!).

Numera rider jag enbart kallblod, mina har mkh mellan 152 och 160.
 
Sv: Övergång till storhäst

Jag är exakt lika stor som dig och rider på storhästar i blandade storlekar (men föredrar dem som är lite mindre och nättare). Enligt mig är det ovant att rida storhäst, rörelserna är större, allt går snabbare, det kräver mer ridning och man lär sig mycket. När jag skulle gå över till storhäst varvade jag mycket mellan ponny och hästar i olika storlekar för att vänja mig. Känner du dig inte lång på små ponnyer förresten? Jag tycker D-ponny funkar men mindre än så blir det obalans.
 
Senast ändrad:
Sv: Övergång till storhäst

Min kompis dotter är inte ens 160 hon gick direkt från C-ponny till storhäst. Hon fick ta över sin mammas då fyraåring eftersom mamman skadat ryggen svårt. Den hästen är 177 cm och det är inte problem alls för henne att rida på den, tvärt om, den är superlättriden och det är hon som ridit in den.
 
Sv: Övergång till storhäst

Jag instämmer i kören om att "allt går snabbare" - det var den största skillnaden för mig när jag gick upp. Gick förvisso upp tidigt, var 175 och 70 kg redan som 12-åring och red på ridskola.

Visst, en ponny/liten häst må upplevas som kvickare och mer trumpinnande i stegen, medan en stor häst kan kännas som en val/elefant :p

Men man vinner mer mark iom storleken. Första gången jag galopperade utomhus på en 180-häst trodde jag att han stack med mig för satan vad fort vi flög fram, men han var ju bara stor, med stora språng som vann mycket mark snabbt.

Samtidigt som det också kan kännas långsamt och pampigt att rida i samlad galopp på en riktigt stor häst med stora gångarter.

Men helvetesperiod? Absolut inte!
 
Sv: Övergång till storhäst

Tack för alla svar och all peppning! :D
Jo, det är nog bara jag som fått "hjärnspöken" inför övergången :p

Och till er som undrade om jag var för stor på "småponnyerna":
Ja, jag känner mig toklång på B-ponnyerna (dem är visserligen runt 125 - 130 cm, men ändå), så till den grad att jag inte kan inverka korrekt med mina hjälper. Dem mindre och halvstora C-ponnyerna känns det inte heller något vidare på...
Dem stora/maxade C-ponnyerna fungerar dock; Förutsatt att jag rider med läder som är typ 4 hål kortare än hoppläder :o
(Och jag hoppar typ aldrig, så jag rider dressyr med "jockeyläder" på dem mindre (B och små C), och typ "terrängläder" på dem större (större C), så ni kan nog tänka er hur det ser ut och känns.
Så egentligen är jag väl på tok för stor....
 
Sv: Övergång till storhäst

Låter inte som att det är så roligt för dig heller att rida småponnysarna, som du säger svårt att inverka rätt och du måste ha för korta stigläder för uppgiften.

Är man i och för sig så liten att man inte når nedanför sadeln på en för stor häst blir det svårt att inverka med skänklarna också, då får man använda vikthjälperna precis som man gör när man är för lång, eller vinkla ett par sporrar nedåt :p
Men skämt åsido.
Men det låter inget kul för dig, du vill väl utvecklas också och komma vidare.
Finns det inga hyfsade D-ponnyer eller hästar i 150-klassen för dig att rida? Det låter som det skulle vara det optimala :) Att klättra upp på en 1.75 häst på en gång kanske skulle bli lite mycket. Men allt beror på också.

Eftersom jag växte så fort under en sommar var det en lättnad att rida första storhästen eftersom jag under bara en termin började känna mig vinglig på ponnyerna. Du är ju av den storleken som kan rida ponny hela livet, så då blir det lite annorlunda kanske.

Och: om du nu inte siktar på att jobba med hästar som t ex beridare eller liknande, så är det ingen som tvingar dig att rida de stora hästarna. Kolla i tråden om vuxna ponnyryttare, t ex! Du behöver inte rida storhäst om du inte vill. Utan en liten häst/ponny av lagom storlek. Mankhöjden är i och för sig bara en variabel, det beror ju också på hästens ras och grovlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Övergång till storhäst

Jag gick direkt från c-ponny till storhäst redan som 16 åring då jag rände iväg på längden och tävlade massor. Byt till en smäcker och lätt storhäst så kommer du inte uppleva ngn större skillnad annat än att de rör sig lite större förstås. Jag bytte till en liten 159 cm hög gummiboll med mycket fullblod i sig, var som att rida en jätterolig och käck och smidig maxad d-ponny typ : )
som sagt är det modellen på storhäst som spelar störst roll, väljer du en modell som passar dig kommer du inte ha några problem.
 
Sv: Övergång till storhäst

Jag är i din storlek och har ridit storhäst sedan jag var 15 år (är 29), är 158 cm och 50-55 kg. Rider även ponny emellanåt. Jag har svårt att tro att du är för stor/lång för ponny då jag själv rider åtminstone ner till kat C utan problem. Är de små och nätta kan det ju kännas vingligare men jag ser ändå inte stor ut.

Vad gäller övergång så tror jag att det är individuellt hur man upplever det, har man god kroppskontroll osv är det ju enklare att lära sig det större rörelsemönster en stor häst i regel har. Men det är nåt man vänjer sig med och det är inte omöjligt. Jag har svårt för tungridna hästar och vill ha en nättare modell med eget driv, då känns de inte svåra att rida ihop men det är väl en smaksak det med...
Det bästa är väl om du kan smyga in att rida storhäst lite parallellt. Men kan man inte det så är det väl ingen katastrof, de flesta har ju inte som krav att rida SM första säsongen och då kan man ju ge det ett år att hitta knapparna. Vilket man fö bör ge det med vilken ny häst som helst oavsett storlek...
 
Senast ändrad:
Sv: Övergång till storhäst

Som tidigare talare, du nojar i onödan :)

Ska du köpa egen storhäst?
I så fall hade jag valt en runt 160 cm och kanske lite nättare i typen. Hellre långa ben än massa kropp liksom :) Jag rider fortfarande Dponnier (är 168 cm och väger 58 kg) och tycker inte att det är storleken på hästen som avgör huruvida den är lätt att rida eller inte utan snarare HUR den är riden :) Dponnyn jag tränar är trög över allt och jag dör varje pass medan en av mina tidigare inridningar som var 165 cm var betydligt lättare att rida efter som att hon var så lätt för hjälperna.
 
Sv: Övergång till storhäst

För det första; Jag har jag ALDRIG påstått att jag är för lång för D-ponny! Men där jag rider finns det inte ens en handfull sådana, och jag går inte bra ihop med någon av dem!
Och om man läser mitt första inlägg så var det inte heller minsta tal om STORA hästar, utan dem runt 155-160 cm ungefär!

Och nej, jag ska inte köpa häst! Men jag funderar på att börja rida i storhäst grupp (i stället för att fortsätta i någon ponnygrupp) :)
 
Sv: Övergång till storhäst

Och jag som började på stor häst direkt tyckte det var urknepigt att rida ponny de gånger jag försökte ;) Nu är jag sedan länge på tok för lång för ponny men jag tror det handlar om vana. Det gäller att ställa om sig vad gäller takt och tempo framför allt. Stora hästar har ofta en lugnare takt men ett högre tempo (längre ben täcker mer mark i varje steg) än ponnyer som tar fler steg på samma sträcka.

Lycka till!
 
Sv: Övergång till storhäst

Då kommer du nog inte att få några problem :) Jag började i hästgrupp på ridskolan när jag var 15, det var en bra övergång. Ridskolehästar är ofta lite mer förlåtande och har dessutom sällan de där stora svåra gångarterna att rida. Det är nog betydligt svårare för tävlingsambitiösa som köper sig en första storhäst för tävling, de har en annan mentalitet och gångartskvalitet i regel.
 
Sv: Övergång till storhäst

Det beror på hästen hur stort det känns ;). Min D-ponny på 147 av halvblodstyp (jag hopptränade för Lennart Lindelöw en gång när jag var 17 med honom och inte förrän vid banhoppningen när vi höjde upp på slutet frågade jag om vi kunde korta kombinationen varpå han förvånat frågar; Är det en PONNY?) var mycket mer häst att rida än min dåvarande storhäst på 165 av fullblodstyp.

Min nuvarande häst och min gamla häst är/var båda två starx under 170, men det är en milsvid skillnad i hur lätta de är att manövrera runt. Min förra häst var ganska grov och lite loj medan den nuvarande är lätt och känslig.
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 605
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp