Överfallen vid lunchning

W

Wildty

Jag brukar luncha i det stallet jag har min häst. Allt går bra i hagen där det bara är valacker, men när jag ska fodra stona så blir jag helt överfallen!:mad: Dom kommer rusande och hopar sig runt mig...vilket jag INTE tolererar. Jag vill inte ha en massa hästar hängandes i hasorna, speciellt inte när de hoppar runt som galna. Ett sto är helt okänslig, bara går rakt på. Jag har försökt mota bort henne med rösten, blickar..inget verkar funka. Idag blev jag så jävla arg att jag prasslade till med IKEA-påsen jag bär höet i och då vände hon sig och måttade spark!
Nu är inte det här min häst, så jag vet inte hur jag ska göra..
:confused: :confused:
Help me

Sv: Överfallen vid lunchning

Kan ni inte ge mera hö på morgonen så slipper dom vara hungrig och anfalla maten när dom väl får mat?!?

Antingen pratar du om problemet med ägaren och ni kommer fram till en lösning tillsammans. Eller så tar du med dig ett långt dressyrspö och ger henne en jävel och river i ordentligt med rösten om hon vänder rumpan till och hotar. Förhoppningsvis löser det problemet och du behöver inte upprepa dig.

jag skulle gärna ge mer hö...men som sagt..inte min häst. Plus att de andra hästarna (läs valackerna) är hur lugna som helst...
Jag funderade på det här med spö, ska tala med ägaren först naturligtvis.

Eller så tar du med dig ett långt dressyrspö och ger henne en jävel och river i ordentligt med rösten om hon vänder rumpan till och hotar.

Precis vad jag tänkte säga, troligtvis så fattar hon vad du menar och väntar tills du lagt maten på marken och väntar tills du gått därifrån.

Eller så gör du som jag gjorde med min ponny
En gång när jag kom med hö i hagen sparkade(!) han mot mig, jag fick spelet och vrålade och skrek och sprang mot honom skitförbannad och vevade med höpåsen, han fattade vinken. Han uppförde sig alltid fint efter den gången :D höll sig på avstånd och väntade tills jag lagt ifrån mig maten och gått ett par meter.
Hade jag haft ett spö med mig i hagen så hade han fått sig ett rapp också.

Jag har faktiskt både rytit och anfallit med höpåsen:o , men järnladyn blir nästan bara galnare.. Hon liksom laddar från andra sidan hagen när jag kommer och hoppar upp i luften. Hon blir säkert jätteglad att det är mat, men hon ska fan i mig inte gå PÅ mig.
Tack för att ni tagit er tid att fösöka hjälpa mig.:bow:

Föreställ dig att du är flockledaren och hur du då reagerar när de andra ska ta ditt hö ! :devil: Jag menar, kolla in hur den ranghögste i hagen reagerar när de ranglåga försöker ta maten.
Det är konstigt, men vi skulle aldrig tillåta att hundar hoppar upp på bordet och tar mat. :eek: Men ofta accepterar vi att hästarna snor hö och börjar ta för sig medan man har det i famnen. Hinner inte lägga ner ens. Detta går att träna bort, lek ranghögsta.

Mer rätt att hästen "tänker" -OOps här kommer bossen, och hon har mat, bäst att passa sig för då är hon extra grinig.:devil: Jag håller låg profil och väntar tills hon glömmer en del. :cool:

Jag skulle INTE använda spö eller nåt annat tillhygge för det brukar inte sluta bra. Jag äger inget spö och har aldrig ägt nåt heller, jag har heller aldrig höjt rösten eller bråkat med nån häst och då är det mest ston jag hanterat. Skulle nån häst försöka sno åt sig lite hö så skulle jag bara säga "nähää du, du får allt vänta" och ruska om vederbörande i pannluggen lite försiktigt eller ge den en puss om den var tillräckligt nära. Ju försiktigare vi är i våra rörelser gentemot hästarna, ju försiktigare är dom mot oss. Det är inget svammel utan det är självupplevt.

Ride on skrev:
Jag skulle INTE använda spö eller nåt annat tillhygge för det brukar inte sluta bra. Jag äger inget spö och har aldrig ägt nåt heller, jag har heller aldrig höjt rösten eller bråkat med nån häst och då är det mest ston jag hanterat. Skulle nån häst försöka sno åt sig lite hö så skulle jag bara säga "nähää du, du får allt vänta" och ruska om vederbörande i pannluggen lite försiktigt eller ge den en puss om den var tillräckligt nära. Ju försiktigare vi är i våra rörelser gentemot hästarna, ju försiktigare är dom mot oss. Det är inget svammel utan det är självupplevt.

Åh, vad glad jag blev av ditt inlägg!!:) De hästar som du har måste vara mycket lyckliga:bow: :bow: :bow:
Magdalena

Menar du verkligen att jag ska PUSSA :confused: henne när hon beter sig som hon gör? Iofs skulle det säkert chocka henne... men jag har ingen lust att gå nära henne när hon håller på som hon gör..

Wildty skrev:
Menar du verkligen att jag ska PUSSA :confused: henne när hon beter sig som hon gör? Iofs skulle det säkert chocka henne... men jag har ingen lust att gå nära henne när hon håller på som hon gör..
Tja, om du har riktigt tur kan du få en kyss av hennes bakhov:smirk:

Till Ride on:
Tycker du att du påminner om en ranghög häst när du beter dig på det där sättet:confused:

Nej, jag har inte heller sett hästar rufsa varandra i pannluggen och pussa varann i sådana situationer...:(

Vår stoflock är lika dana.

Problemet löses lätt med medhavd longerpisk som man har för att skapa ett "tomrum" mellan sig själv och hästarna.

Här behövs inga hugg och slag, det behövs bara hållas i pisken och svänga lite med den när man först går in, för att alla genast ska fatta läget och snällt vänta tills man lagt ut hö högen.

undertiden pucklar de glatt på varandra men det rör ju inte mig, eftersom de låter mig vara ifred :D

:bow:
Ja, bara för att man har en pisk med sig behöver det ju inte betyda att man ska SLÅ hästen med den. Man kan väl kanske slå lite menande i marken..

Mount Never Rest skrev:
Tja, om du har riktigt tur kan du få en kyss av hennes bakhov:smirk:
Då har jag uppmanat till bråk och motat med henne i så fall

Mount Never Rest skrev:
Till Ride on:
Tycker du att du påminner om en ranghög häst när du beter dig på det där sättet:confused:
Varför ska jag bete mig som den ranghögste i hagen när jag aldrig kan bli det? Det där med rang och ledarskap är grovt överskattat, jag har aldrig brytt mig om att försöka vara "högsta hönset" i hagen utan jag samarbetar med hästarna och umgås med dom och jag brukar ha hela flocken runt benen om det är flera hästar i hagen. Likadant är det om jag går in i en kohage och det spelar ingen roll om det går en tjur med flocken för han brukar sluta upp vid sidan av mig. Jag känner mig aldrig trängd av att ha ett helt häst eller ko-gäng runt mig utan jag känner mig trygg med dom, och dom med mig tydligen.

Detta händer varje gång jag kliver in i en hage och på bilden är det en hingst som jag aldrig träffat förr och så här blir det efter 2 minuters samvaro med alla djur.
buke1.jpg

Jag brukar ha som princip att aldrig uppfostra andras hästar, det är ägarens problem, så även i det här fallet.

Känner jag mig hotat av att gå in i en hage pga någon annans häst så skulle jag helt enkelt låta bli, det är omöjligt mitt bekymmer. Antingen så får du slänga in höet när du står utanför hagen, eller helt enkelt förklara att problemet inte är ditt, för stoägarna, och att de får lösa sin lunchfodring på något annat sätt.

Säger som blandrastik, stå utanför hagen och släng in fodret i flera högar. Vad har du in i hagen att göra?:confused:

Ride on skrev:
Då har jag uppmanat till bråk och motat med henne i så fall

Varför ska jag bete mig som den ranghögste i hagen när jag aldrig kan bli det? Det där med rang och ledarskap är grovt överskattat, jag har aldrig brytt mig om att försöka vara "högsta hönset" i hagen utan jag samarbetar med hästarna och umgås med dom och jag brukar ha hela flocken runt benen om det är flera hästar i hagen. Likadant är det om jag går in i en kohage och det spelar ingen roll om det går en tjur med flocken för han brukar sluta upp vid sidan av mig. Jag känner mig aldrig trängd av att ha ett helt häst eller ko-gäng runt mig utan jag känner mig trygg med dom, och dom med mig tydligen.

Detta händer varje gång jag kliver in i en hage och på bilden är det en hingst som jag aldrig träffat förr och så här blir det efter 2 minuters samvaro med alla djur.
buke1.jpg

Fast nu pratar vi ju inte direkt om samma sak. Oavsett om du tycker rang är viktigt eller inte, så ska hästarna inte sparka efter en i hagen, de ska respektera en precis som de respekterar varandra att inte gå förnära om nån kompis säger att de ska hålla sig på avstånd.

det du beskriver att djur vill umgås med dig har ju knappast nåt att göra med kiv vid utfodring. En liten hingst som kärvänligt hälsar även om den inte känner personen är väl inte direkt unikt...? det gör de flesta vänligt sinnade djur som inte har dåliga erfarenheter av människor sen tidigare.

Jag går in i hagen för att jag vill lägga höet på torra ställen. Jag får kolla om det finns nåt torrt ställe utmed staketet nånstans..

Det låter som mitt sto :crazy:

Kolla med ägaren om denne har något tips på hur du ska få henne att låta bli. Jag har talat om för andra i stallet hur man ska få mitt sto att låta bli att anfalla dom, och det funkar. Så hennes ägare kanske har något knep som funkar på hennes häst :)

Min ska man ryta till och alternativt slå med ett spö i marken framför eller bakom. Aldrig på henne, då blir hon bara förbannad.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en valack på 22 år, pigg och kry, men motioneras inte så mycket längre på grund av att hans ben och rygg inte är de absolut...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: ricca
·
Hästmänniskan galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter? Bakgrund: Inte så långt från vårt stall ligger ett koloniområde. Runt...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: Pooh
·
G
Foder & Strö Tycker hon får lite väl mycke kväll om man jämnför me de andra målen. Börjar med höet då.... Hon står på 10 kg.... Det är tre mål per...
Svar
13
· Visningar
1 962
Senast: GoddessOfLove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama