Överdomare på tävling?

C

Cettan

Måste man ha en överdomare på dressyrtävlingar? Jag har letat i TR, men hittar bara att det är överdomaren som man ska prata med om olika dispenser och sånt. (Typ flugluva, ändrad starttid osv.) Men jag hittar inte att det står någonstans att det faktiskt måste finnas en överdomare? Jag är på tävling nu och skulle gärna prata med överdomaren, men det finns ingen. Någon som vet vad som gäller och vart jag kan hitta den informationen?

Sv: Överdomare på tävling?

Citat från TR1 sid 41
"Mom 180 Tävlingsledning, banbyggare
Vid lokal tävling - elittävling ska i samtliga grenar anlitas domare, överdomare och
banbyggare som är godkända av Ridsportförbundet. De regler som gäller för olika
kategorier av domare och banbyggare publiceras på Ridsportförbundets hemsida.
Där listas också domare och banbyggare per kategori.
Dömande domare måste avsluta sin karriär vid utgången av det år de fyller 70 år.
För varje tävling ska organisationen ha utsett en tävlingsledning i vilken ska ingå:
överdomare, i distansritt en domarordförande.
• domare i varje tävlingsgren. Vid elittävling i hoppning krävs minst en domare
och en speaker. Vid dressyrtävling utses en domarordförande i varje klass.
• eventuellt en överledare
• en tävlingsledare för varje tävlingsgren.
• vid fälttävlan en teknisk delegat som utses av Ridsportförbundet.
• vid körning, från och med Medelsvår, en teknisk delegat."

Mina markeringar.

Lycka till!

Haha, du låter som jag... (vill prata med ÖD och det finns ingen). Jag tror att det kan vara så att någon av domarna som dömer är ÖD, har du kollat det?

Det måste finnas en ÖD men ibland kan som sagt domaren som dömer på tävlingen vara överdomare.

Jag var på en tävling en gång där hon som stod som ÖD samtidigt var hoppdomare på en annan tävling, dvs, ÖD fanns inte på plats. Det sas då att man kunde kontakta henne per telefon, men är det verkligen okej, svårt att "ta tag" i saker över telefon kan jag ju tycka? :crazy:

Nej tyvärr inte. De i sekretariatet hävdade bestämt att det inte fanns någon, att det inte behövdes någon och att det inte var någon av domarna som var överdomare eller domarordförande. Ville inte göra mig mer ovän med dem än jag redan var så jag gav upp.

I vilket distrikt var du? Vad var det för spännande som hände (men det kanske du inte vill berätta)?

Jag skulle nog ha kontaktat distriktet och hänvisat till TR och frågat hur de kan frångå detta.

Det är ju mycket märkligt eftersom överdomaren måste skicka in en rapport efter genomförd tävling. Eller är det bara i vårt distrikt?

Jag skulle kontakta distriktet.

Jag var i Västmanland (tror jag att det hör till) och jag hade ganska många frågor om hur olika saker fick gå till på en tävling. Speciellt som vissa saker bara kunde beslutat av överdomaren, men det hade beslutats av någon annan och sen hade bara vissa av ryttarna informerats om de nya reglerna. Varav en del tolkar jag som att de stred direkt mot TR.

nja, hände och hände. Det var väl mest att det var många relger som inte följdes o lite sånt. Såna som var till fördel för några, och till nackdel för många andra. Hade det varit till fördel eller nackel för alla hade jag inte haft något att klaga på. Nåja, nu är den tävlingen över, och jag är tveksam till om jag åker dit något mer. Nu tänker vi frammåt istället. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Lyan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 414
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII