Överbett efter tandbyte

Philosophia

Trådstartare
Min valp som är knappt fyra månader håller på att byta tänder. De främre tänderna i överkäken bytte hon i förra veckan, de främre i nederkäken trillade igår. Innan de främre i nederkäken trillade så hade de nya permanenta tänderna börjat bryta fram innanför mjölktänderna.

Det jag ser nu är att underkäkens främre permanenta tänder sitter ett par millimeter innanför de övre främre dito. Är det normalt att det ser ut så vid tandbytet och att det kan bli ett normalt saxbett ändå?

Sv: Överbett efter tandbyte

ja, det är normalt. kan se hur konstigt ut som helst under tandbytet och ändå bli "som det ska" på den vuxna hunden. det enda är väl att man får hålla koll så att inte mjölktänder sitter kvar och "är ivägen" för de nya tänderna, och därigenom kan ge bettfel

Puh! :)

En följdfråga. Hur mycket is i magen ska man ha när det gäller valptändernas kvarsittande och när ska man rusa i väg för att plocka bort valptänderna? I det här fallet var det frågan om två dagar ungefär där mjölktänder och permanenta tänder satt dubbelt.

vet inte riktigt, jag har tagit mina till vet vid 6-7 månaders ålder för att dra huggtänderna, men så satt de också som berget och iom att jag siktar på utställning så kändes det som det enda vettiga alternativet. tipsen jag fick var att försöka kampa loss dem eller rucka på dem med fingrarna, men som sagt, i mitt fall funkade det inte. har du någon uppfödare av rasen som du kan fråga? h*n vet garanterat när/om det blir dags att dra dem.

Samma sak med vår valps tänder och han har nu ett korrekt bett:) Jag var också orolig att det skulle bli oreda i munnen.
Vi fick dock dra några av hans mjölkisar efter ett tag. Kommer ihåg att vet rådde oss att ha is i magen så vi väntade ett tag men kommer tyvärr inte ihåg hur länge.
Mvh

vet inte riktigt, jag har tagit mina till vet vid 6-7 månaders ålder för att dra huggtänderna, men så satt de också som berget och iom att jag siktar på utställning så kändes det som det enda vettiga alternativet.

Samma sak med vår valps tänder och han har nu ett korrekt bett:) Jag var också orolig att det skulle bli oreda i munnen.
Vi fick dock dra några av hans mjölkisar efter ett tag. Kommer ihåg att vet rådde oss att ha is i magen så vi väntade ett tag men kommer tyvärr inte ihåg hur länge.
Mvh

Tack för svar som jag gillar! :D Det verkar i varje fall inte som att det är läge att vara orolig än för felbett och som att jag inte behöver stressa iväg om tänderna sitter dubbelt ett par dagar.

Min hade överbett som liten valp, så vi var snabba på att plocka mjölktänder som inte ville lossna i överkäken, för självklart kom de permanenta tänderna ut framför mjölktänderna. Varken jag, uppfödare eller veterinär vågade ha is i magen, så de rök vid 5 månaders ålder. Nu har hon ett helt korrekt bett!

Ja alltså det var inte så att vi väntade ett par månader om det var nån som förstod det så. Men TS verkade stressad över att det skulle handla om dagar och då ville jag lugna.
Vi väntade lite och såg om de nya (som kom på insidan på min hund) skulle börja lossa av sig själv.
Kan det ha varit så att vi väntade till de växt halvvägs upp på den gamla tanden (efter vets inrådan):confused: Jag har så dåligt minne!

Lugn och fin! Nu är jag iofs inget tandföredöme, jag domaren upptäckte på första utställningen (när hon var 9 månader) att jycken saknade en tand:o Men ta det lugnt och håll lite koll så länge.

till mig sa receptionisten hos vet att man gott kan vänta tills valpen är sex månader, hur exakt denna tid nu är vet jag ju inte, men det är ingen panik för din del än iaf :) (och som kuriosa har en medutställare från hemtrakten en vovva av en(dvärg) ras som ska ha saxbett, vilken fram till hon var nästan ett år hade underbett, inte stort, men ett uppenbart underbett. nu när hon är 3 (eller är hon 4? spela roll...) har hon ett alldeles normalt saxbett)

Ja, på en hund med normalt bett innan tandbyte hade jag nog också vågat ha is i magen. På min var de permanenta tänderna nästan halvvägs ute och mjölktänderna satt som berget, då vågade vi inte vänta och riskera att hunden skulle få ett bettfel.

Drar upp en gammal tråd för att kolla med TS om det rättade sig till?

Min tik är 9 månader gammal, och fick ett överbett i samband med att hon bytte tänder och att nosen pep iväg på längden.. Underkäken hängde alltså inte riktigt med.
Det har inte ändrat sig så mycket sedan dess, även om det kanske minskat något.
Hon har ett tydligt överbett om ca 1 mm, vilket jag tycker känns som ganska mycket?

Hörntänderna ligger korrekt dock.
Tror ni att det kan växa bort?
Hon har ju lite tid på sig än, wachtlarnas huvuden brukar vara färdigvuxna runt 1,5 år.

Tillägg:
Hur mycket överbett räknas som ett diskvalificerande fel?
Är dom mer förlåtande i juniorklass än i övriga?

Senast ändrad:

Drar upp en gammal tråd för att kolla med TS om det rättade sig till?

Min tik är 9 månader gammal, och fick ett överbett i samband med att hon bytte tänder och att nosen pep iväg på längden.. Underkäken hängde alltså inte riktigt med.
Det har inte ändrat sig så mycket sedan dess, även om det kanske minskat något.
Hon har ett tydligt överbett om ca 1 mm, vilket jag tycker känns som ganska mycket?

Hörntänderna ligger korrekt dock.
Tror ni att det kan växa bort?
Hon har ju lite tid på sig än, wachtlarnas huvuden brukar vara färdigvuxna runt 1,5 år.

Tillägg:
Hur mycket överbett räknas som ett diskvalificerande fel?
Är dom mer förlåtande i juniorklass än i övriga?

Någon?

*puttputt*

Svarar lite snabbt från mobilen.
Jag har en Galgo som fick överbett vid ca 12 veckors ålder. Jag fick också höra att underkäken växer långsamt och att jag inte skulle ge upp hoppet. Det fanns hundar som fått korrekt bett mellan 1.5-2 års ålder. Tyvärr har bettet aldrig blivit något bättre och det syns tydligt. Hunden blir 3 år i vår. Jag ställde honom några gånger i valpklass och då bortsåg de från bettet. Har tänkt ställa honom inoff någon gång för att få ett utlåtande om hunden i övrigt.

Vad tråkigt med din hund!
Hur mycket överbett har han? Har det minskat något sedan han var valp eller varit lika mycket hela tiden?

Jag lever på hoppet än, och håller tummarna för att underkäken ska sätta iväg med en rasande fart snart...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag höll på att sätta hjärtat i halsgropen i nyss. Jag hade precis gett valpen mat när hon börja springa runt och skrika helt...
Svar
2
· Visningar
10 181
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst