Överbenig/överbent och galla

H

Halshuggen

En kompis häst har blivit överbenig/överbent, men haltar inte och visar inte den minsta reaktionen om man klämmer jättehårt på den stenhårda knölen hon har fått. Knölen (ganska stor) sitter på vänster fram, mittemellan knäet (vet inte om det heter knäet, men den stora knölen ovanför kotan ;)) och kotan, på utsidan av benet. Nu är min kompis orolig för att hästen ska behöva opereras, och undrar om den behöver det även fast den inte är det minsta halt.

Undrar också vad som händer med hästen när den får galla och vad man ska göra. Misstänker att min medryttarhäst kan ha fått det. :crazy:

Sv: Överbenig/överbent och galla

Vad händer om hon lindar benet med en tjock pad och elastisk linda, blir överbenet mindre då? Prova och se, kan hända att överbenet blir mindre om man lindar tills det läkt ordentligt.

Gallor är i regel inte så mycket att göra åt, går hästen på bete eller ändra foder nyligen? Det är jätte vanligt att hästar får gallor på betet pga av gräset. Om gallan blir mindre/mjukare vid arbete så är det ingen fara alls. Man kan linda hästen med stallbandage om den har fått en galla, men gallan kommer oftast tillbaka när man slutar linda.

Okej, ska ringa henne. Tackar. :)

Halloj. Det som händer i kroppen är att benhinnan får en smäll och kroppen försvarar sig då med att bilda mera benvävnad som "förstärkning". Det blir en knöl. Det är inget farligt men om överbenet sitter illa till kan det vara i vägen och trycka på andra strukturer t ex senor eller ligament. Annars är det inget problem med överben förutom att det ser lite tråkigt ut. Man kan massera på överben för att öka cirkulationen i området, så att benhinnan läker snabbare, vissa påstår att detta gör att överbenet blir mindre men jag har inte sett detta själv. Det går att operera om det sitter riktigt illa till, men oftast gör man ingenting åt överben. De allra flesta hästar som hunnit bli lite äldre har något överben någonstans där de har strukit sig eller slagit sig.
mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Halloj. Det som händer i kroppen är att benhinnan får en smäll och kroppen försvarar sig då med att bilda mera benvävnad som "förstärkning". Det blir en knöl. Det är inget farligt men om överbenet sitter illa till kan det vara i vägen och trycka på andra strukturer t ex senor eller ligament. Annars är det inget problem med överben förutom att det ser lite tråkigt ut. Man kan massera på överben för att öka cirkulationen i området, så att benhinnan läker snabbare, vissa påstår att detta gör att överbenet blir mindre men jag har inte sett detta själv. Det går att operera om det sitter riktigt illa till, men oftast gör man ingenting åt överben. De allra flesta hästar som hunnit bli lite äldre har något överben någonstans där de har strukit sig eller slagit sig.
mvh
Lejonelle

Bra svar.! :D
Min häst har överben på båda fram och det har inte hindrat henne på något vis .

Om hästen blir gallig kan det bero på en överansträngning, slag eller att den fått en inflammation.
När min häst blir gallig så brukar jag bara linda över natten så är det bättre dagen efter.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve