Överben ?!?

Lady_D

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet hur snabbt överben kan uppstå? :confused:
Det är nämligen så att man pålle :love: har fått två knölar på insidan av ena skenbenet fram. Dessa uppstod på mindre är en vecka, jag kände på hans ben på söndagen och då var de som vanligt fina, men eftersom jag inte bor hemma så kände jag inte på den igen förän på torsdagen och då fanns knölarna där. :confused: De står ut ca 3-5 mm och är ca 1,5 cm i diameter. Han är varken öm eller varm på eller runt knutorna. Är detta överben eller vad e det?
Någon som har förslag eller vet? :bow:

Sv: Överben ?!?

Mitt sto busar och slår på sig själv i hagen och då blir det precis som du beskriver. Det kan ta ett par dagar så är det överben men de minskar lite grann efter ett par månader. Vissa hästar har lätt att få överben men det behöver inte alls innebära ngt problem om de inte slagit på en sena eller så.

Vi har ett klantigt halvblod som har flera överben på båda frambenen - inte vackert men det stör inte honom på något sätt.

Jag kollade min häst som vanligt och kände ingenting. Dagen därpå hade hon en vilodag och ingen kontroll. Nästa dag kom förra ägaren och hälsade på och hittade ett överben. Jag stod som ett frågetecken och förra ägaren var skitsur och tyckte att jag hade noll koll. Jag kände mig jättedum och kunde inte fatta att jag kunnat missa det.
Känns bra att få veta att det kan komma så fort. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Är det ngn här inne som har erfarenhet av överben? Hästen ifråga har ett gammalt överben på framsidan av kotan som är aktivt igen...
Svar
0
· Visningar
1 350
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: hep
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka