• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Riddari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 656
R

Riddari

Hej!

Är det någon som vet hur man kan få bort ett fult överben på hästen? Jag är tacksam för alla svar. :confused:

Vad är det för slags överben ? Hur har hästen fått det och hur gammalt är det ?

Ett "kompensatoriskt" överben fyller ju sin funktion och bör inte tas bort. Rådfråga din veterinär om du tror att överbenet sitter ivägen och behöver tas bort.

Det går att "nålbränna" men jag är tveksam om det görs som en "skönhetsoperation". I vissa fall kan man provocera fram en reaktion i överbenet och få bort det på så sätt, men det beror helt på vilken typ av överben det handlar om.

Gör inget utan att först låta din veterinär kolla hästen och ge dig "rätt råd" !

Nyligen så hade min kompis sin häst i ett stall där de en dag hade givit hans häst stryk varav han fick ett överben. Han har inte haft det innan. :cry:

Han är 3 år och ska gå bruksprovet nästa år som hingst.

Har ni tur går överbenet tillbaka av sig själv men det kan ta lite tid. Mitt sto fick ett överben för ett antal år sedan och efter ca 3 månader hade det gått tillbaka helt. Vet. sa iaf att det var ett överben, jag har aldrig träffat på det varken innan eller efter så jga vet inte om det är vanligt att de går tillbaka av sig självt....

Hoppas....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
481
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 311
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?