Överben ovanför knäet?

L

Llaiski

Hej alla engagerade inläggare! Nu ber även jag om hjälp. Min häst blev sparkad för 10 dagar sen nu. Han blev sparkad ovanför framknäet, insidan men ändå till vänster om underarmsbenet som man kan känna där på insidan. Sparken verkar ha träffat både muskler framtill men även lite över (vad jag antar är underarmsbenet) och det är fortfarande något svullet precis vid såret. Han är inte alls lika trycköm som tidigare. Går med honom dagligen och kylde 2 ggr med ispaket och vatten de första fyra dagarna. Nu är det jag undrar om det kommer skapas ett överben där? Antar att det är möjligt där, som på andra ställen där överben bildats.
Har någon något tips hur jag ska gå tillväga? Ska jag kyla/värma, rida/leda, linda, hage/boxvila. Hur stor är risken egentligen för överben ovanför knäet? Bör jag vara jätteförsiktig då det fortfarande är värme, eller s.k aktivitet?
Jag är så otroligt tacksam för alla svar jag kan få, om det så bara är en rad eller två.
Tack tack/ Susanna Sjögren :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överben ovanför knäet?

Överben är ju när skelettet reparerar sig från en skada. Det kan du inte göra något åt och så länge överbenet inte sitter i en led så är det inget farligt.

Efter att min kille fått överben efter överben, operation efter operation, har jag lärt mig att ett aktivt överben inte ska ansträngas mycket. Oftast är det ingen större fara, men jag skulle säga att med ett aktivt överben tar man det lugnt. Sen hur man vill tolka det är upp till var och en, när min grabb nu får ett överben promeneras han medan det är aktivt men går som vanligt i hage osv, efter instruktioner från klinik :)

Tack för era svar! Jag funderar på om det är smällen på muskeln som är varm och inte själva underarmsbenet/överbenet? Kan inte själva huden sprida värmen utan att det är ett aktivt överben jag känner? Mvh Susannna

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka