Överansträngd häst

chap13

Trådstartare
Jag har funderat mycket på en sak som drabbade mig under förra året och jag vill höra lite åsikter från er här på forumet.
Jag hade en häst som var på utbildning hos en professionell hästutbildare under olika perioder, dels för visning på årgångstävlingarna och för försäljning då det är en jättefin häst. Från sommaren var hästen där sammanhängande under hela hösten. När hästen skulle besiktigas vid försäljning så visade det sig att hästen ver totalt överansträngd. Böjprovsreaktion i så gott som alla leder med behandling, lång vila och återuppbyggnad mm som följd. Hästen kom igång igen och reds och tävlades, av mig själv, med mycket bra resultat. Såldes så småningom med ua på besiktning och röntgen. Men allt ihop det här har kostat mig ungefär 140 000 kr i kostnader och minskat försäljningspris.
Den proffessionella utbildaren har bara förnekat allting och vill inte ta ansvar för vad h*n gjort. Ska jag låta det vara och inse fakta eller ska jag gå vidare och höra vad en kunnig advokat säger? Tacksam för kloka råd....

Sv: Överansträngd häst

gå vidare med det!! har du förlorat så pass mycket är det värt det.

Mvh Clara

har du tid, råd och ork så tycker jag du ska gå vidare och gärna få det uppmärksammat i media. Sånt här händer varje dag men självklart svårt att "komma åt"...

Tränare har ofta sina träningsprogram som dom kör på alla hästar. Alla hästar håller inte för samma program.

Jag hörde om en som lämnade 5 hästar till en känd travtränare/kusk. Han fick tillbaka 5 trasiga hästar som "inte höll måttet" enligt tränaren. Den här tränaren är så känd så det går liksom inte att gå emot heller.
Antingen håller hästarna eller så gör dom det inte. Tränaren har inte tid att lägga upp enskilda program om det inte handlar om någon superhäst för åtskilliga miljoner...

Detta är ju inte i samma klass som du nu tyvärr varit med om (antar jag), men i alla fall... Du kan ju alltid ringa och prata med en hästjurist och höra hur stora chanser du har utan att DET kostar nåt...

Sedan är det upp till dig. Vinner du målet är det ju jättebra, förlorar du kan det bli jättedyrt.......

Har du veterinärutlåtanden som styrker att detta är något som hänt hos tränaren så borde det inte vara omöjligt att gå vidare med. Annars kanske det är lite luddigt?

Jag har oxå dåliga erfarenheter av att lämna iväg en talangfull häst till proffs.
Fick tillbaka en häst med muskelinflammation som det tog månader att få tillbaka i gott skick. Gör aldrig om det igen. Det saknas kundfokus inom hästsporten och man lyssnar inte på ägarens synpunkter. En självgodhet som saknar motstycke och brist på kunskap hur man bygger upp en stark och hel häst. Det ska vi inte betala för.

Många kända tränare inom alla kategorier tar nog fler hästar än dom hinner med.
Träningen blir kort och "effektiv".
Man vill uppnå högsta effekt på minsta möjliga tid.
De flesta hästar hästar som lämnas på träning har inte den goda kondition och muskelmassa som den typen av träning kräver.
Man kan ju undra varför en tränare med många års erfarenhet inte kan anpassa träning efter individen.
Det är ju en del av jobbet som man betalar för.
Skulle hellre lämna hästen till en mindre renommerad tränare som tar sig tid med hästen och anpassar träningen efter hästens förutsättningar.
Det här händer inom gångartstränging på islandshästar ochså.
Kan räkna upp en hel hög "tränare" som aldrig skulle få komma i närheten av min häst.
Tyvärr så är det nog svårt att få rätt, försök och hitta ett liknande fall att studera om du vill gå vidare.

Jag hadde tänk skicka min till en som skulle vidare utbilda min.Är idag idag att jag inte gjordet det när jag sett verksamheten på nära håll.Det finns dom som har hämtat hem sina hästar när dom inte varit nöjda.

Har nu hittat en super duktig tränare som rider min häst istället ,kan bara säga att man ska kolla upp stället och tränare mycket noga.Det kan gå mycket illa:eek::eek:

Många kända tränare inom alla kategorier tar nog fler hästar än dom hinner med.
Träningen blir kort och "effektiv".
De flesta hästar hästar som lämnas på träning har inte den goda kondition och muskelmassa som den typen av träning kräver.
Man kan ju undra varför en tränare med många års erfarenhet inte kan anpassa träning efter individen.
Det är ju en del av jobbet som man betalar för.
Skulle hellre lämna hästen till en mindre renommerad tränare som tar sig tid med hästen och anpassar träningen efter hästens förutsättningar.
Det här händer inom gångartstränging på islandshästar ochså.
Kan räkna upp en hel hög "tränare" som aldrig skulle få komma i närheten av min häst.
Tyvärr så är det nog svårt att få rätt, försök och hitta ett liknande fall att studera om du vill gå vidare.

Som unghästtränare borde man ha alla sinnen öppna för att läsa av hur unghästen mår. Det måste vara uppgift nummer 1. Min häst blev både tunn och muskelfattig så det borde helt klart ha varit ett varningstecken.Tyvärr förlitade jag mig på tränaren och det var även årstiden då de alltid hade täcken på sig. Men jag såg ju skillnaden när jag jobbade igång hästen själv, jättefina muskler kom det.
Men annars är det som du säger. Tränarna tar nog på sig för många hästar och rider alla hästar på "sitt" sätt. Men jag kommer aldrig mer lämna någon häst utanför min egen kontroll. Vill jag ha hjälp av någon så åker jag med hästen dit och är med under ridningen.

Jag förstår om du känner dig lurad på en massa pengar, men jag tror det där är jättesvårt att få tillbaka något på.
Bevisningen kommer att vara extremt svår.

*kl

Min senaste häst var en fd ridskolehäst som av ridskolan skulle säljas för att han var olönsam. Han hade stått mer eller mindre i ett par månader eftersom han var för svår för barnen på ridskolan (kraftig herre, tungriden och pigg).
Ridskolan skickade honom till ett försäljningsstall 100 mil bort, hästen kom hem med en senskada efter att ha hårdtränats i ridhus varje dag i en månad. Från noll till hundra med andra ord.
Jag hoppas den ridskolan lärde sig något, dvs att man inte tjänar snabba pengar på att slarva. Huruvida försäljningsstallet visste om den långa vilan kan jag inte uttala mig om, men jag antar att ridskolan inte hade tänkt betala för igångsättning och förmodligen inte sagt nåt, ej heller tänkt tanken på att rida igång honom själva. Det skulle gå snabbt och smidigt men det enda som hände var ju att de fick betala dubbla tansporter samt uppehälle. Noll kronor i vinst, många tusen i back.

Vad jag ville ha sagt är att det inte alltid är tränarens fel när det går snett. Många vill snabbt bli av med sina hästar. Och får man inte alla upplysningar om en häst man tar över är det lätt hänt att saker går snett. Dock inte sagt att det är så i TS fall, men det händer...

Jag hade inte gått vidare, tror det är svårt att få tillbaka några pengar. Risken är att det kostar mer än vad du får ut av det.

Sen tycker jag att man har ett visst ansvar när man lämnar iväg hästen hos tillridare. Har man en häst som är helt grön/oriden kan man ju inte bara skicka iväg den att jobba 7 dagar i veckan ordentliga pass - det förstår ju vem som helst att hästen blir överansträngd!

Om jag skulle anlita ett tillridningsstall skulle jag se till att hästen har åtminstone lite grundkondition innan den kommer till tränaren, så att hästen och ägaren får ut så mycket som möjligt av det. Och sen självklart en ordentlig diskussion med tränaren hur mycket träningen får stegras.

Vila är viktigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka