Oväntat telefonsamtal

Idag har jag jobbat min första dag. Efter att jag fått arbetskläder m.m. så blev jag ivägskickad för att beskära träd. Det var inget fel på vädret idag i alla fall. Dagen har varit solig. Men jag tyckte att det gick långsamt att beskära. Tycker inte att det ska ta så lång tid. Men det är väl rutinen som fattas.

Sen fick jag ett oväntat telefonsamtal idag från Granngården. Jag lämnade ju in en spontanansökan dit för ett tag sedan. Och nu ringde de mig för de hade kort om folk. Kul att jag faktiskt hade chansen till ett jobb där också :). Men som sagt, nu är jag ju redan upptagen för de närmaste 6 månaderna.

Mitt nuvarande jobb sträcker sig till 30 september. Eftersom vi redan är 11 dagar in i april så blir det inte riktigt 6 månader. Känns lite snopet för det lär innebära att jag faller på målsnöret för att få ny a-kassa.

Det går nog inte. Har ju skrivit på ett avtal som sträcker sig till 30 september.
Det går. Du är inte livegen under dessa sex månader.

Jag tror att alla branscher som anställer på säsong är medvetna om att personal kan försvinna för att de får ett bättre erbjudande. Du måste tänka på dig själv - vilket inte hindrar att du gör ett bra jobb på din nuvarande arbetsplats. Men om dyker upp jobb där du har möjlighet till mer hållbar eller längre anställning - go for it!

Fast det stämmer väl ändå inte?
Ett citat ifrån Unionens hemsida:
”Om du har en tidsbegränsad anställning är utgångspunkten att den inte är uppsägningsbar. Det innebär att både du och arbetsgivaren har förbundit er att anställningen gäller för en viss begränsad tid. Anställningen har ett startdatum och ett slutdatum. Men det förekommer att det finns blandformer…”

Ett citat ifrån Unionens hemsida:
”Om du har en tidsbegränsad anställning är utgångspunkten att den inte är uppsägningsbar. Det innebär att både du och arbetsgivaren har förbundit er att anställningen gäller för en viss begränsad tid. Anställningen har ett startdatum och ett slutdatum. Men det förekommer att det finns blandformer…”
Fast det är ju förmodligen inte Unionen som det handlar om här? Jag gissar att det är Kommunal, och då har ju andra avtal. Därför är det viktigt att TS kollar med personalenheten i just sitt fall!
https://www.kommunal.se/pa-jobbet/anstallning/visstid

Fast det är ju förmodligen inte Unionen som det handlar om här? Jag gissar att det är Kommunal, och då har ju andra avtal. Därför är det viktigt att TS kollar med personalenheten i just sitt fall!
https://www.kommunal.se/pa-jobbet/anstallning/visstid
Precis vad jag skrev i mitt första inlägg. ”Kolla vad som gäller just ditt kontrakt.”

Ingen i tråden hade nämnt att det kanske inte går att säga upp sig och det borde TS kolla upp. Det är bra att veta vad som gäller.

Att byta från ett heltidsjobb som är säsongsbegränsat mot ett sommarjobb på timmar är ju ganska korkat dock så jag skulle ha behållt jobbet och haft ögonen öppna om det finns jobb som erbjuder tillsvidareanställning.

Under punkten uppsägningstid så står det bara "enligt avtal". Sen är rutan "Säsongsarbete" ikryssad följt av datum för start och slut.

Vet att exet som jobbat med beskärning var mycket snabbare än jag. Han tog inte flera timmar på sig för att beskära ett träd.
Exet jade jobbat med detta och hade då (mycket?) mer erfarenhet än du. Den enda du kan jämföra dig med är sig själv. För varje träd kommer du blir mer erfaren. Kanske inte snabbare direkt, men det kommer med övning.

Om avtalet innehåller frasen "tills vidare, dock längst till dag/månad" är det att jämföra med en vanlig tillsvidareanställning och går att säga upp. Står det bara till och från kan det vara utan uppsägning, men det brukat ändå vara förhandlingsbart vid behov.

Exet jade jobbat med detta och hade då (mycket?) mer erfarenhet än du. Den enda du kan jämföra dig med är sig själv. För varje träd kommer du blir mer erfaren. Kanske inte snabbare direkt, men det kommer med övning.

Om avtalet innehåller frasen "tills vidare, dock längst till dag/månad" är det att jämföra med en vanlig tillsvidareanställning och går att säga upp. Står det bara till och från kan det vara utan uppsägning, men det brukat ändå vara förhandlingsbart vid behov.
Det står bara startdatum och slutdatum i avtalet, inget om tills vidare.

Det står bara startdatum och slutdatum i avtalet, inget om tills vidare.
Om du är intresserad av din uppsägningstid är det bara att kolla med personalenheten, eller ev på kommunens hemsida för anställda om det där finns en personalhandbok.

Jag tolkar det som står på Kommunals hemsida som att både arbetsgivare och arbetstagare har 1 månads uppsägning vid säsongsarbete.

Säsongsanställning​

Med säsongsarbete menas arbete som utförs under en viss tid på året. Säsongsarbete är vanligt inom bland annat trädgårdsnäringen, jordbruket, golfen och bärplockning.

• En säsongsanställning gäller mellan två bestämda tidpunkter. Anställningen upphör (slutar) när säsongen tar slut.
  • För säsongsanställningar på minst tre månader ska arbetsgivaren senast en vecka innan säsongen tar slut meddela att säsongsanställningen tar slut.
  • En säsongsanställning kan avslutas i förtid och då gäller en månads uppsägningstid såvida inte gällande kollektivavtal har andra uppsägningstider. Uppsägningen måste vara skriftlig och ha saklig grund: arbetsbrist eller personliga skäl.

Är bara arbetsgivaren hygglig så är det oftast bra att hålla vad man skrivit på. Uppskattas många gånger av den nye arbetsgivaren med att man är lojal mot kontraktet. Utejobb säsong på sommaren och butik på vintern, låter som en trevlig kombo av olika företag att jobba hos.

Beskärning tar tid. Särskilt om där är för hårt skurna träd som sedan dessutom lämnats. Tråkigast är att det förväntas ofta att de ska skäras hårt igen.

Beskärning tar tid. Särskilt om där är för hårt skurna träd som sedan dessutom lämnats. Tråkigast är att det förväntas ofta att de ska skäras hårt igen.
En förbipasserande som undrade om äppelträd ska beskäras hårt. Nej, var mitt svar. Man tar så mycket trädet tål, men inte mer. Det är en balansgång som man lär sig med tiden. Jag fick ju också beskära ett annat träd som mest bestod av grova kvastar rakt upp. Jag ansade det lite där grenarna var i vägen och sen tog jag fyra grova kvastar. Sen avslutade jag. Till det trädet behöver man återkomma några gånger innan det blir bra.

En förbipasserande som undrade om äppelträd ska beskäras hårt. Nej, var mitt svar. Man tar så mycket trädet tål, men inte mer. Det är en balansgång som man lär sig med tiden. Jag fick ju också beskära ett annat träd som mest bestod av grova kvastar rakt upp. Jag ansade det lite där grenarna var i vägen och sen tog jag fyra grova kvastar. Sen avslutade jag. Till det trädet behöver man återkomma några gånger innan det blir bra.
Du låter verkligen proffsig! 👌👌

Får det plats och inte tynger för långt ut kan det sitta kvar, så längen toppen är högst är det där det växer mest.
Kvastar är besvärligt. Men en av fem bort brukar fungera någorlunda om man inte tar något annat. Men där kan bli fin fruktved med, så kan vara värt att låta dem sitta och bära av om man tar mera i perferin och får mindre frukt där några år.
Är så många snusförnuftiga som hört detta med att kasta hatten igenom. Brukar svara att -Nja, då får det nog bli huggarhjälmen och ta i jävligt hårt! Det är synd, det är många träd som havererar i onödan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 110
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 006
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka