Oväntat telefonsamtal

Idag har jag jobbat min första dag. Efter att jag fått arbetskläder m.m. så blev jag ivägskickad för att beskära träd. Det var inget fel på vädret idag i alla fall. Dagen har varit solig. Men jag tyckte att det gick långsamt att beskära. Tycker inte att det ska ta så lång tid. Men det är väl rutinen som fattas.

Sen fick jag ett oväntat telefonsamtal idag från Granngården. Jag lämnade ju in en spontanansökan dit för ett tag sedan. Och nu ringde de mig för de hade kort om folk. Kul att jag faktiskt hade chansen till ett jobb där också :). Men som sagt, nu är jag ju redan upptagen för de närmaste 6 månaderna.

Mitt nuvarande jobb sträcker sig till 30 september. Eftersom vi redan är 11 dagar in i april så blir det inte riktigt 6 månader. Känns lite snopet för det lär innebära att jag faller på målsnöret för att få ny a-kassa.

Vad hindrar att du fortsätter att söka jobb under tiden som har detta vikariat? Om du blir erbjuden en tillsvidareanställning går det ju säkerligen att avsluta nuvarande jobb i förtid.
Det går nog inte. Har ju skrivit på ett avtal som sträcker sig till 30 september.

Man har väl alltid en uppsägningstid? En månad borde det vara för en sån kort anställning.
Under punkten uppsägningstid så står det bara "enligt avtal". Sen är rutan "Säsongsarbete" ikryssad följt av datum för start och slut.
Varifrån kommer normen om vilken tid det borde tagit som du jämför med?
Så länge du gör ditt bästa och AG tycker att det du gör duger så ska du inte hitta på några egna borden som du klandrar dig själv för att du inte lever upp till.
Vet att exet som jobbat med beskärning var mycket snabbare än jag. Han tog inte flera timmar på sig för att beskära ett träd.

Vet att exet som jobbat med beskärning var mycket snabbare än jag. Han tog inte flera timmar på sig för att beskära ett träd.

Men du, du har nyligen börjat jobba igen efter en lång tids sjukskrivning. Det är fullt naturligt att det inte går supersnabbt att göra allt, och så har du individuella skillnader på det. Jag tycker att det låter positivt att ha några timmars arbete med samma uppgift, bekvämt att slippa fippla med avbrott, byte av fokus, osv. Var lite schysst mot dig själv.

Under punkten uppsägningstid så står det bara "enligt avtal". Sen är rutan "Säsongsarbete" ikryssad följt av datum för start och slut.

"Enligt avtal" = enligt kollektivavtal förmodligen? Kolla med personalenheten vad som gäller.

Men du, du har nyligen börjat jobba igen efter en lång tids sjukskrivning. Det är fullt naturligt att det inte går supersnabbt att göra allt, och så har du individuella skillnader på det. Jag tycker att det låter positivt att ha några timmars arbete med samma uppgift, bekvämt att slippa fippla med avbrott, byte av fokus, osv. Var lite schysst mot dig själv.
Jag har aldrig varit snabb med trädbeskärning, inte ens för många år sedan.

Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte skulle kunna avsluta anställningen i förtid om du vill. Jag hade avslutat ett säsongsarbete så fort som möjligt om jag fick chans till en tillsvidareanställning. Om jobben var i övrigt likvärdiga.

Snopet med halvåret, men säg till dem redan nu att du är intresserad av förlängning om det skulle bli aktuellt. Vi ger ibland folk förlängning om höstsysslorna inte blir klara i tid, det blir ofta lite kort om personal i slutet av säsongen när folk börjar plugga eller hittar andra jobb.

Idag har jag jobbat min första dag. Efter att jag fått arbetskläder m.m. så blev jag ivägskickad för att beskära träd. Det var inget fel på vädret idag i alla fall. Dagen har varit solig. Men jag tyckte att det gick långsamt att beskära. Tycker inte att det ska ta så lång tid. Men det är väl rutinen som fattas.

Sen fick jag ett oväntat telefonsamtal idag från Granngården. Jag lämnade ju in en spontanansökan dit för ett tag sedan. Och nu ringde de mig för de hade kort om folk. Kul att jag faktiskt hade chansen till ett jobb där också :). Men som sagt, nu är jag ju redan upptagen för de närmaste 6 månaderna.

Mitt nuvarande jobb sträcker sig till 30 september. Eftersom vi redan är 11 dagar in i april så blir det inte riktigt 6 månader. Känns lite snopet för det lär innebära att jag faller på målsnöret för att få ny a-kassa.

Det låter som en bra första dag 🙂

Verkar du ha trevliga kollegor?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 110
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 008
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka