B

Bellaan

Hejsan alla medlemmar.:bump:
jag skulle jätte gärna vilja få några tips på hur ja ska få bort en ovana som min 5.åriga islandsherre har.

Det är så här jag har nyligen köpt min 5åriga 5gångare som är helt underbar som helst men hans ovana sitter i traven. Han travar på jätte fint med halvlånga tyglar men så fort jag tar kontakt med munnen så börjar han att passa, hur ska jag får bort det?
Vill jag få honom att trava med kontakt från skritt så blir det pass.
tacksam för alla svar! :rofl:

Sv: ovana?

Hästens balans sitter i huvudet/halsen. Om man tar mycket tygelkontakt kan man rubba den balansen, därför börjar hästen ta till en gångart som är mer stabil för den. Eftersom att du har en ung häst, så kan detta lösa sig med tiden, då han är mera balanserad.
Min häst hade samma problem, men det har löst sig, nu när hon blivit lite mera stabil :D

Tack så mkt .. jag har inte börjat någonting med form åså i galoppen ännu , vill få till de i skritt, trav & tölt först.. men tycker du jag ska mata på att försöka ta tygelkontakt hela tiden eller låta honmo springa med halvlånga tyglar .. Tygelkontakt i skritt är inga problem & i tölten går han emot bettet ibland.. va tycker du?

Tack så mkt .. jag har inte börjat någonting med form åså i galoppen ännu , vill få till de i skritt, trav & tölt först.. men tycker du jag ska mata på att försöka ta tygelkontakt hela tiden eller låta honmo springa med halvlånga tyglar .. Tygelkontakt i skritt är inga problem & i tölten går han emot bettet ibland.. va tycker du?

Jag red min häst med halvlånga tyglar ganska länge. Alleftersom tiden gick, så kände jag att hon fick bättre balans. Jag red henne jätteofta i skogen, lät henne finna sin egen balans.
Sen testade jag ibland att ta tag lite mera i tyglarna, och då började det funka. Men nycklen är att vara väldigt mjuk och följsam i handen.
Sen kan det vara bra att ha ett snällt bett om hästen är känslig :)

Och vad gäller tölten, så fick jag tips från en tränare, att det inte är så bra att man försöker "lyfta" hästen huvud. Då rubbar man också balansen. Om hästen får bära sitt eget huvud får den mycket bättre och stadigare tölt.

Så, jag tycker att du ska försöka vara så mjuk på handen som möjligt, och låta hästen hitta sin egen balans :)

tack så jätte mkt för ditt svar.. Jag rider väldigt mkt terräng nu men han ska ha så fruktansvärt brottom i nedförsbackar :p klättrar mkt & försöker att göra lite lösgörande övningar i terräng också som typ volter & serpentiner mellan träder men allt är så trångt här i värmlänska skogarna:/ men jätte tack för svaret!

Så lite så :) Bara att kämpa på. Det blir bra med tiden :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 434
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross