Otursdrabbad!?!! Det tar aldrig slut..

L

Lord Owen

Jaha. Så var det dags för nästa problem med min älskling. Knappt har jag lagat hans ben och börjat rida igång honom så visar det sig att han fått kryp (löss) :cry: :cry: :mad: på kliniken. Han rullade sig och gick på där så antagligen är det därifrån. Så nu måste jag raka hela hästen, tvätta honom, tvätta boxen samt alla täcken och han får inte träffa andra hästar på 2 veckor. Och jag börjar skolan på måndag....suck. Blir till att stanna hemma och raka hästen. Känns som att man just lagat taket på sitt hus och då rasar väggarna ihop. :smirk: Inte för att löss är så himla svåra att bli av med men man hade ju önskat sig lite mindre problematik en tid framöver. Jaja, det är bara att ta i igen och påminna sig om att det ju är det här med hästar man lever för, med eller utan löss. :crazy:

Sv: Otursdrabbad!?!! Det tar aldrig slut..

ojdå :crazy: hoppas att resten av året kommer med lite tur åt dig !

Löss är faktiskt inte så smittsamt som man tidigare har sagt, dom dör tydligen ganska direkt utanför hästen och smittar i princip bara vid direktkontakt eller om nån nyss borstat en häst och direkt springer över med samm borste till nästa häst. Vi fick löss på ridskolan där jag jobbar och det var bara en häst som dragit dit lössen och en annan som fick det. Vi rakade ingen häst (lurviga ponnyer på vår/vintern) utan tvättade bara av dom med lusschampo. Allt försvann och efter det har vi inte haft en lus i stallet...

oj vilka restriktioner för löss!! :eek:
vi har också nyligen haft löss, veterinär rådde oss att behandla med Switch, tvätta täcken alt. hänga ut dom i kyla ett par dagar och tvätta alla ryktborstar. Mer skulle det inte behövas enligt våran vet.

Vi "switchade" oxå hästarna, alla i stallet fick en dos för säkerhets skull....

Ja det är samma här, dessutom råkade jag få på mej lite, så nu är jag nog lusfri jag med! :D ;)

ja, min vet. sa bara allt som var nödvändigt. och han ska flyttas till ett annat privatstall snart så det är därför jag vill vara noggrann. han ska tvättas och täckena och boxen ska tvättas samt att han ska switchas. men klippa honom måste jag också göra enligt vet. fast då "bara" i täckesklippning. risken är tydligen mindre att det kommer igen då. men det kan alltså försvinna även om man inte klipper? :crazy: vore ju rätt bra det eftersom jag inte rider honom så mkt att han behöver klippas egetligen.....fler erfarenheter av detta?

jag fick höra att löss överlever upp till ett dygn utanför värddjuret. :smirk:

Våran vet. sa iaf inget om klippning, och vi har flera riktigt lurviga hästar! :D Nu, två veckor sedan den första behandlingen så verkar det vara iaf på väg att försvinna (ska behandla igen under helgen) så ja, det kan försvinna utan att man klipper. Men som du säger så är det säkert lättare att bli av med på en korthårig häst, finns väl inte lika mycket att gömma sej i.

Min häst är redan rätt korthårig då han täckades tidigt men ska klippa honom så gott det går iaf för att bli av med ohyran så snabbt som möjligt. Bor långt från skolan som jag ska gå i så måste få honom dit snarast möjligt och då utan löss. :crazy:

Liknande trådar

H
Avel I Natt fick vi avliva vårat efterlängtade Maloubet föl. :cry: Efter att ha gått 3 veckor över tiden så fölade hon äntligen i måndags...
2
Svar
33
· Visningar
2 432
Senast: crazy
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka