Otroligt kräsen

Aliide

Trådstartare
Så trött på Herrn här. Tycker att efter 1.5 år med mag- och tarmproblem, dvs en hel del fastande och risätande, så borde han väl äta maten han får? :crazy:

Bröjade med färskfoder, vilket resulterade till att han blev toppen bra i magen. Otroligt skönt! Sen började han sluta äta. Inga fysiska fel, ingen feber, bra slemhinnor samt bra blodvärden. Totalvägrade. Började då blanda i torrfoder (samma märke som färskfodret) visst toppen gick det. Blandade gradvis bort färskfodret. Gick även det bra. Åt det nya torrfodret fint (32/24).

Nu har han börjat krångla och igår spydde han galla efter att ha ätit dåligt i 5 dagar. Försöker med allt, gullande osv. Inget går. Vi får ofta handmata honom. Då äter han en kula eller två. Hans mage kurrar otroligt mkt så hungrig det är han allt.

Hörde något om Hemovital (stava?), fungerar det? Och hur gör ni andra med era kräsna hundar?

Sv: Otroligt kräsen

Suck suck... Vad säger man? Vad f*n är det som är fel?

Jag vet inte, veterinären vet inte. Och så börjar han bli halvdålig i magen igen. Så trött på det här :(

Varför kan inte svälta några dagar om han inte äter?
Varför måste ni krusa så?

Varför jag krusar? Just för att han redan är mager pga tarmstörningar samt att när han efter 4 dagar fortfarande inte äter och spyr galla så blir man orolig.

Jag brukar aldrig krusa en hund men min krake behöver all mat han kan få.

Fick i honom liiiite frukost, men 10 minuter efter spydde han upp det. Så det blir väl att åka till veterinären igen :(

Prova att koka kycklingbuljong och häll över torrfodret ett par minuter före servering det gillar min halvkränsna dam.

Tack för tipset men redan försökt med det. Det resulterade till orörd matskål och diarre.

Jag tror inte att han är kräsen. Det måste vara nått som gör att han inte äter... Nånstans mår han inte bra och det är kanske det som gör det? Kan inte tänka mig att magen kurrar och han inte äter. Eller? Äter han nått? Leverpastej eller ratar han precis allt? Min kompis hund som totalvägrade att äta hade ju grav halsfluss. Han åt inget när han hade som mest ont. Men en hund som gärna äter gottigt ratar ju med flit...

Ge ris och fiskbullar, de dagar hunden inte vill äta hundmaten, så att h*n får i nått i magen. Fil brukar också vara bra till oroliga magar..

Jag brukar ge han en macka med smör och skinka på. Men ska köpa fil också :bow:

Jag gissar att din hund inte är speciellt kräsen. Antagligen är han rejält sjuk på något vis och det hämmar både förmågan att äta och att ta upp näringen. Om inget fel hittas hos veterinären och ni inte finner någon fungerande behandling, skulle jag överväga att ta bort honom. Ingen ide att hålla liv i en hund som inte kan äta.

:eek:

Det där tycker jag var en relativt drastisk åtgärd att komma att föreslå.

Okej... Det är en tröst iaf... Då så... Jag började att bli orolig att han inte åt nått alls...

Jag läste om det där att vissa hundar inte gillar foder som stått i öppnad säck länge. Det härsknar och en del tycker att det smakar illa. Därför äter många hundar med god aptit i början och sen efter halva säcken så äter de inget mer. Nånting sånt??

Har du möjlighet att testa färskfoder igen? Han kanske äter det igen?

Skulle ju vara toppen om han gick att ex. Barfa eller nått sånt. Men det skulle jag aldrig tordas testa med hans mage :crazy:

Åh fan, jag reviderar min åsikt. Hunden kanske är kräsen ändå. En koll hos veterinären kan dock inte skada och handlar det bara om ren kräsenhet, så svält kraken. Strunta i att han är smal, så länge det inte är fara för hans hälsa.

Anlternativet är att ta bort honom i vilket fall. Det är inte sunt för en hund att svälta sig själv till den grad att hunden kräks och får nedsatt allmäntillstånd.

En anledning till att hunden spyr galla kan bero på att magsäcken är tom..Magen kan då få som en shock och därför kommer maten upp igen..

Jag har själv en jätte känslig dam..och vet har rådit mig att hålla mig till en typ av mat även om hon strular lite..Det ger mer störningar i tarmen om man byter foder även om det är innom samma märke..Därimot kan man om det strular prova med att blanda i lite risavkok och ge mindre portioner fast fler gånger om dagen då det då blir lättare för kroppen att arbeta med mindre portioner ..Risavkok är dessutom skonsamt för magen..
Att hålla på och byta mat kan ge mer problem än man väntat sig då hunden kan få för sig att börja matvägra när den tycker att maten börjar blir tråkig..Hundar är inte dumma..Matvägran kan få vilken husse och matte som helst att oroa sig vansinnigt mycket..
Hoppas det löser sig för er..

Tja, det är möjligt att du tycker det. Jag skulle inte fortsätta greja med en hund som kan ha något fysiskt fel och som matvägrar så till den milda grad. Livet är för kort för det.

Säcken är nästan nyinköpt och förvaras i påsen i en lufttät fodertunna :crazy:

Han är ju inte direkt allmänpåverkad. Fortfarande lika livlig och glad osv. Funderar faktiskt på att ta en cortizonbehandling iaf. Verkar inte finnas så många andra alternativ :crazy:

Ska försöka med färskfodret igen. Urk. Undrar just vilka foder man inte testat :angel:

Jag förstår ditt svar, blev bara chockad över den rakhet. Och jag har faktiskt övervägt tanken XX antal ggr. Men så kommer perioder då han äter. Och jag tror han är kräsen, för han stoppar gärna i sig godsaker och vid foderbyte äter han som fan för att sen tröttna efter några dagar.

Och jag duttar gärna med maten i 10 år till, just för att det är mitt hjärta. Så länge han inte påverkas i allmäntillståndet och blir hängig osv.

Din tik är väldigt osäker och rädd, tydligen väldigt mkt efter det du skrev i "Fördelar och nackd..". Varför avlivar du inte henne?

Har alltid gett honom mat 3-5 ggr per dag beroende på hans form och aptit. Men nu äter han bara 2 ggr per dag. Luktar inte ens på de andra målen. Och han ÄR smal och behöver gå upp i vikt. Sen är Beauceronhanarna kända för att matvägra i unghundåldern men jag trodde aldrig att det skulle vara så här illa :crazy:

Ska iaf. ringa veterinär och kolla läget. Igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fetaost
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
P
Övr. Hund och framför allt förbannad. Min lilla tax har haft diarre nu i några dagar:( Försökt få i han ris men det ville han inte äta av så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 759
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur