Otillåtet?

L

Lillaloppan

Har en fråga angående min pappas hund som hoppar över staketet i tid och otid.. Han har lärt sig detta nu när det varit så mycket snö och staketet har ju då blivit lägre att ta sig över. Tyvärr har han fortsatt med detta även när snön nu försvunnit. Visst, han kommer tillbaka efter en stund men man vill ju inte ha sin hund flängandes omkring vind för våg. Visst har det funnits sk. "osynliga staket" där man grävt ner någon form av någonting och sen en mottagare på hundens halsband och när hunden ska gå över det osynliga staketet så får den en liten stöt? Inte för att jag tror detta fortfarande finns ute på marknaden men kanske är det någon som har erfarenhet av detta? Visst kan dom höja staketet ytterligare men då blir det kravallstaket-liknande.... Jag har föreslagit löplina men dom vill ju helst kunna ha honom lös i trädgården.. Någon som har några bra tips för att få hunden att stanna i trädgården???

Sv: Otillåtet?

Det är Elhalsband du pratar om o alla El-halsband är nu förbjudna o använda. Men de som har dom kvar är nog rädda om dom för det funkar kanon bra.

finns ju lite olika modeller på dom

www.dogtra.com

jag tycker ni skall fösöka träna bort det antingen själva eller med hjälp av hundpsykolog eller så. Att sätta Elhalsband på hunden är ju enligt mig absolut inget att rekomendera. Det tycker jag kan ha mer motsatt effekt. Nej försök att få hjälp med problemet istället för att ta till sådana negativa åtgärder.

När jag var i USA så bodde jag hos en familj där frun i huset hade kennel och utan dessa halsband hade hennes hundar inte stannat i hundgården...! Hon var helnöjd med dom! Dom klättrade över hur högt det än var. Dom skulle bygga tak men behövde en snabb lösning, hundarna kunde ju inte stanna inomhus..

Tack fär länken!!

Senast ändrad av en moderator:

Man måste ju kunna lösa sådant på andra sätt än halsband??

För det första så är det inte min hund, det är min pappas och jag träffar den inte så ofta. Detta handlar om en hund med enorm vilja och motor och han har energi för 10... Det är en Welsh Springer Spaniel och han har fruktansvärt mycket jakt i sig trots att han aldrig jagat. Hundpsykolog ska göra vad för hunden?? Trots mycket stimulans i form av långa promenader och mycket dressyr träning så är han "het på gröten". Han hoppar inte över när man kollar honom men vänder man ryggen till så är han ute... En liten beräknande :devil: är det.

Ja man kan ju alltid ha hunden fastbunden......

En hundpsykolog kan hjälpa er med andra taktiska åtgärder för att inte hunden skall hoppa över såklart. Jag menar bara att det är värt ett försök än att använda sådant som inte ens är lagligt.

Jag tror inte min pappa tror på hundpsykolog men annars hade det kunnat vara värt ett försök. Dom ska gå en kurs med vovven med början om ett par veckor och man kan ju hoppas att tränaren har något bra tips då hon själv har hund av samma ras. Men jag kan ju säga att jag aldrig sett maken till en mer energisk hund, inte alltid positiv-energisk heller....

jag hade inte litat på de där osynliga staketen.
För det första så ogillar jag att det inte är en "synlig" gräns som hunden klart kan definera. Oftast så fungerar det ju så att halsbanet piper eller brummar och varnar hunden innan den kommer för nära- men jag föredar ändå en rejäl fysik gräns.

För det andra, en hård hund kan tycka det är värt att får en kyss av staketet, och går igenom ändå, och en del rädda hundar kan bli så rädda av kyssen att de flyr *över på fel sida* och sen kan staket vara så att hunden åker på en kyss om den förker komma IN på sitt område igen.

För det tredje, ANDRA som passerar förbi vet inte att "staketet" finns, de ser bara en lös hund... alltså skuleljag tex inte vilja gå förbi med min hund. (beror ju på vart man bor åxså)

Jga rekomenderar löplina eller ordentligt innhägnat.
Hur ordentligt beror helt på hunden.

var det gäller staket så beror det på hunden, en del hundar kan tugga av lillfingerstora metalstänger på ett kick, andra KLÄTTRAR ut(då behövs tak) har även sett varianter där hundarna använt centrufgalkraften för att hoppa ut
eller gräver sig ut....

Mina hundar varken klättrade,tuggade elelr hoppade emot staket - alltså så hade jag trästaket 110cm högt (tätt mellan spjälorna) och sedan ett ganska tunnt platstat metallnät så att det var ca 220 cm högt,

Det är ju redan staket runt tomten som dessutom är höjt redan en gång... Men jag förstår vad du menar med att hunden kanske inte vågar gå tillbaks igen om den får sig en "kyss"... Antagligen får dom höja staketet ytterligare. Nu är ju detta inte ett dagligt problem eftersom det är i deras sommarstuga men dom kommer ju att tillbringa större delen av sommaren där och då kommer det ju bli ett dagligt problem. Dom får väl sätta viltstängsel runt trädgården.. ;)

en welsh skulle nog kunna krypa genom rutorna på ett viltstaket, de brukar förövrigt vara ganska flyttbara om man har en envis hund som kör in huvudet och trycker sig genom..
(inga problem för en rottis och knö sig genom rutorna på ett fårstaket)

Nu vet jag inte hur högt det är men det är inget lågt mes staket... Som dom brukar ha i hundrastgårdar skulle jag tro. Han hoppar över det och det är ju ingen stor hund direkt.. Det är förhöjt med kompostgaller runt hela och är förvånansvärt stabilt (händig pappa!).

Men köp ett klent elaggregat och sätt en strömtråd aningens högre än staketet - betydligt mindre elakt än dessa elhalsband.

Fast nog är väl löplina att föredra

Jo visst men dom vill att han ska få springa lös i trädgården då det inte går att ha honom lös annars.. Han sticker... Får upp ett spår och sen är det hej o iväg.. Det underliga är att han har enorm separationsångest när han ska lämnas ensam hemma och ylar och har sig. Har dock blivit bättre med MYCKET träning... Men utomhus så visar han inte något av denna separationsångesten och kutar glatt iväg och stänger öronen... Det är en :devil: jobbig hund! Tur det inte är min hund..... :o

Det verkar ju ändå inte fungera att ha honom lös på inhägnad gård, så då har de kanske inte så många alternativ..

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 127
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar