Otålig häst i box

I

isabelle

Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett riktigt problem sen vi stallade in hästarna. Det är ett litet stall med bara 3 boxar. Det började med att han sparkade sönder väggen mot boxen bredvid för helt plötsligt går han inte alls ihop med den hästen (går bra i hagen).. Fick laga hålet & täckte för mellan boxarna så de numera inte ser varann mer än om de sticker ut huvudet över boxdörren.
Blev bättre med sparkandet - men numera står han istället och skrapar med frambenet på samma ställe.. När han inte gör det så sparkar han på dörren och nu har det blivit så mycket att gångjärnen har fått bytas då det lossnade. Han fick också bort ett järnrör (sitter mellan boxarna så att hästarna inte kommer åt varann) som är i stort sett omöjligt att få bort! Biter på dörrar, kanter och allt som går att få tag på..
Kan inte hänga in hönät elr liknande för då äter han nog upp hela den!
Nu till det hela, TROTS att han går i stor hage, mycket träd, många kompisar, blir motionerad tills han blir trött (inte dyngsvett, men trött i huvudet) de ggr han motioneras av olika slag.. ca 4 ggr i veckan. Numera går de in vid ca 17-18 tiden om dagarna och får då em. höet och sedan kvällsmat runt 22 tiden.

Ska i veckan prova med en aktiveringsboll och se om det hjälper något, men nu till min fråga, har någon några förslag, knep/ erfarenhet av sådan här otålig häst?? Han är mycket envis i all slags hantering, men är man lika envis tillbaka så gör han snart som man ber honom. Men detta funkar ju inte när jag inte är där.. Han är en väldigt smart häst som lär sig otroligt snabbt.

Alla förslag mottages tacksamt!

Tilläggas ska kanske att han från början varit ouppfostrad och fått göra som han velat sen han var litet föl då han gick som ett husdjur hos en äldre människa på dennes trädgård..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Otålig häst i box

Han äter runt 10 kg om dagen. Då två av givorna ges ute är det ju inte säkert att han får just sin portion men han är inte låg i rang så äter gör han.. torrt fint hösilage och han mår bra vad jag vet. God aptit..
 
Sv: Otålig häst i box

Det jag tänker på är väl om han är nervös eller stressad, eller uttråkad..

Men han gör inget dumt i hagen? De saker han gör när han står inne?
Det kan vara så att uppstallning inte passar honom för det passar inte alla hästar. Att en häst står uppstallad är ganska onaturligt för en häst då den bara sover ca 3 timmar (mer eller mindre) per dygn. Att de då ska stå instängda under längre perioder och stå vakna i ett mindre utrymme blir onaturligt då de naturligt är vana att röra på sig.
 
Sv: Otålig häst i box

ja jag har också funderat på stress, men han är en lugn och trygg häst i sig själv.. Inte nervös i hantering eller vid ridning osv.
I hagen är han högst i rang men alltid glad, inte elak mot de andra eller så..
Han är ju otålig och blir lätt uttråkad vid träning och ridning och sånt också, så det gäller ju att hela tiden sysselsätta honom.. Men detta är ju inget man kan göra åt under nätterna. Visst kan det vara så att han hellre står ute dygnet runt men i detta stallet är det inte möjligt och det känns tråkigt att behöva lämna tillbaka honom för att han inte Vill stå inne.. Hos ägaren har han stått inne om nätterna också under den tiden hon haft honom vilket är ca 2 år, så det känns ju ändå som att han bör vara van vid det nu.. Där hade han dock större box och själva stallet var bra mycket större. Men enligt ägaren har han alltid varit otålig, bitit och dragit i allt han kommit åt men inte riktigt så man behövt renovera om halva stallet!
 
Sv: Otålig häst i box

Kan du inte prova ta in dem lite senare på kvällen? Till kvällsmaten kanske? Då hinner han kanske bli lite tröttare.
 
Sv: Otålig häst i box

Har tänkt och prova det någon gång nu men de gick in senare för bara ett par veckor sedan och det var inte mycket bättre då, och de står alltid vid hagens ingång när det är dags att gå in.. Och går de andra in i förväg så står han och gnäggar i hagen.
 
Sv: Otålig häst i box

Har han öppen front på boxen alltså så att han kan stå med huvudet ute i stallgången ? Många hästar kan annars visa sådant stressbeteende om de är vana vid det och sedan plötsligt blir instängda bakom galler. En annan sak är var i stallet han står är han längst in eller i händelsernas centrum ? Också en sak som kan påverka dem mer än man tror, är de översociala vill de ofta stå mitt i smeten där det händer som mest medans vissa hellre vill vara ifred och mer stå där det är lugnast.
 
Sv: Otålig häst i box

Håller med - placeringen på boxen är Jätteviktig och spelar stor roll för att vissa hästar ska trivas . Är han ranghögst vill han nog inte stå längst in i stallet tex utan vill ha uppsikt ...
 
Sv: Otålig häst i box

Har tänkt och prova det någon gång nu men de gick in senare för bara ett par veckor sedan och det var inte mycket bättre då, och de står alltid vid hagens ingång när det är dags att gå in.. Och går de andra in i förväg så står han och gnäggar i hagen.

Hästar brukar oftast stå vid ingången för att de vet att de kommer få mat när de kommer in. Hästar på lösdrift brukar inte stå vid grinden och vänta direkt..

Jag menade inte heller att du skulle lämna tillbaka honom bara för att du inte kan ha honom på lösdrift i det stallet du är nu, det finns andra ställen att ha hästen på, frågan är bara hur man själv bor (om det är glest med utbudet så att säga).
 
Sv: Otålig häst i box

Nejdå han har öppet över boxdörren. och eftersom stallet endast har tre boxar så är det ju väldigt litet.. Det är två boxar på högersidan och en på vänster, så han står i boxen som är längst in till höger. Man kan väl säga att alla är lika mycket i "centrum".
 
Sv: Otålig häst i box

Hästar brukar oftast stå vid ingången för att de vet att de kommer få mat när de kommer in. Hästar på lösdrift brukar inte stå vid grinden och vänta direkt..

Jag menade inte heller att du skulle lämna tillbaka honom bara för att du inte kan ha honom på lösdrift i det stallet du är nu, det finns andra ställen att ha hästen på, frågan är bara hur man själv bor (om det är glest med utbudet så att säga).

Vad jag menade var att han iallafall inte totalvägrar att gå in i stallet..
Och att få stallplats häromkring är inte det lättaste, eftersom jag bor ganska centralt så är närmaste stallet med lösdrift ett antal mil ut på landet och det är omöjligt för mig att ta mig så långt, vilket är tråkigt annars hade det ju varit ett alternativ!
 
Sv: Otålig häst i box

För hästen kan det vara stor skillnad att sen inte står längst fram vid ingången där alla kommer in . Prova byta box .
 
Sv: Otålig häst i box

Har han från sin box utsikt över ingången till stallet ? Är han van vid att ha boxgranne i boxen bredvid ? Har ni möjlighet att prova att sätta honom i den ensamma boxen på andra sidan ?
Kom att tänka på en sak du skrev att han gick med många hästar i hagen, går han alltså med andra hästar i hagen än de som han står i stallet med ? I så fall är det någon speciell häst han verkar vara kompis med alternativt rival med som inte står i detta stall så det är denna han vill ha koll på ?
 
Sv: Otålig häst i box

Jag ska se vad de är villiga att gå med på i stallet.. Han ser ju ingången och allt ifrån sin box också, men möjligt att det kunnat bli bättre om han fick stå längst ut mot ingången, däremot är den boxen öppen längs hela sidan som går ut mot stallgången och inte bara vid dörren, så då hade han väl rivit allt i sin väg där också..
Om han haft någon boxgranne innan vet jag faktiskt inte, han hade som sagt en stor box där han stod förut men om jag minns rätt gränsade inte den till någon annan box.. Men vet inte om han haft det tidigare!
De andra hästarna är fyra st, två shettisar och två islandshästar, dessa par går alltid ihop och går inte att dela på knappt och han går inte ihop med någon speciell mer än någon annan. Möjligt att han är mer kompis med dem än de han står med i stallet!
 
Sv: Otålig häst i box

Jag hade provat flytta fram honom .
Går övriga kompisarna kvar ute alltså ? Isåfall är det kanske en flockbunden höst som vill ha koll på alla och därmed blir han styrig . Låter ju som en lite speciell häst efter beskrivning allmänt , är den känslig kan det ju vara en grundorsak som bidrar .
En annan sak som slår mig är att du skriver att den är så ung , men ändå ranghögst . Inte sällan när unghästar axlar den rollen kan de inte riktigt hantera den fullt ut även om de "lyckats" utåt . Då kan det finnas ett överdrivet kontrollbehov med i bilden som gör hästen orolig . Om halva flocken inte går in och den inte trivs med överblicken i stallet kan detta bidra enligt mig .
 
Senast ändrad:
Sv: Otålig häst i box

KL

Jag hade sorterat om i boxarna. Det kan vara så att den känner att den inte har kontroll på vad som händer, eller kontroll över vars de andar hästarna befinner sig eller vad de gör och därför blir stressad.
I en flock har alla hästar en plats/uppgift och en väldigt flockbunden häst blir ängslig om den inte känner att den har koll, eller klarar sin uppgift.

Samt ökat på grovfodergivan för natten eller slängt in sly så att den inte blir uttråkad.

Eller som någon nämnt, den är ung men ändå ranhög och kanske inte fixar sin uppgift..En ung häst fixar sällan en ledarroll bra fullt ut utan att den blir stressad eller att den stressar flocken är vad jag upplevt.
Då hade jag övervägt att försöka he den på lösdrift kanske eller åtminstone i hage tillsammans med lite äldre, rutinerade hästar.
 
Sv: Otålig häst i box

För vår 08:a har det hjälpt mycket att ha halm i boxen att pilla på, men det kanske ni redan har.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 550
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp