S
sensen
Sv: Oseriös uppfödning!!!
tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd
.det är ingen som säger något om detta.varför????
Fast rasen har inte en sämre Hd statsik än många andra och med seriöst avelsarbete förbättras den ytterligare i snabb takt. Med tanke på att rasen knappt har några andra kända rasrelaterade sjukdomar heller så är häslostatistiken för en CC faktiskt riktigt bra.
Då det går så jäkla snabbt i den här tråden kopierar jag mitt tidigare inlägg här
Jag är den första att fördöma uppenbart osunda raser, jag har inom familjen själv en person som föder upp Franska och Engelska Bulldoggar och vi har fler än en gång haft hätska diskussioner om rasstandard/ kontra hälsa .
Jag tycker att det är helgalet att man avlar fram hundar ( oavsett ras) som har problem att andas, att röra sig , att föda naturligt, så mycket hudveck att de får fukteskem, ögonsjukdomar etc etc och jag tycker att raser med en rasstandard som omöjliggör alla former av naturligt beteende borde förbjudas och då ryker en hel del av de mer exrema raserna som engelska bulldoggar, vissa mastiffer, naknehundar etc.
Men rasen CC är inte en av dessa utan som sagt en funktionell , frisk och väldigt sund hund, man kan dessutom välja linjer som inte är så extrema. Själv poängeterade jag tydligt för min uppfödare att jag hellre ville ha en lite mer långnäsad hund än en kortnäst som kanske bättre uppfyllde rasstandarden.
Att sen vissa uppfödare/hemmaavlare gör sitt bästa för att sabba denna ras är beklagligt!
tack för att du hänvisar till RACC,har lettat ock från 1999 till 2009 har bara 8 parningar varit A.A. det förekommer E.E +ATT DOM FLESTA HAR D TIKAR.årets hund 2009 har valpat med hd
Senast ändrad av en moderator: