Ja, Varför vill man ha någon särskild ras överhuvdtaget?
Förmodligen för att typen och mentaliteten passar ens ändamål!
Just CC är ju en väldigt mångsidig och användbar hund särskilt för att vara moloss och framförallt i grund och botten en väldigt frisk ras, tvärtemot vad man kan tro när man läser den här diskussionen.
Din kunskap av rasen verkar var väldigt begränsad.
Själv drogs jag till rasen då jag sökte ett alternaiv till raser jag haft tidigare dvs jaktraser samt Boxer.
Jag ville inte ha en till jaktras då jag inte jagar och inte tyckte att jag därför kunde tillgodose deras rasrelaterade behov.
Jag älskar Boxer som ras men ville ha en lite större hund med en del vakt i sig, ingen jakt
och framförallt en friskare ras än boxer som dras med en hel del rasrelaterade sjukdomar.
Jag hade själv förlorat min boxerhane i förtid i en hjärntumör och vågade inte ta risken igen, så efter en hel del hundrasstudier ansåg jag att detta var en ras som väl uppfyllde mina krav, framförallt för att det är en ras utan direkt rasrelaterade sjukdomar.
Visst finns en del problem med HD, liksom hos många andra raser men där styr valet av avelsdjur i stor utsträckning resultatet så det är något jag till viss del kan skydda mig från när jag väljer uppfödare och föräldradjur.
Dvs jag ville ha en större korthårig hundras med mycket vakt, en hel del driv och vilja och i grund och botten med en frisk och sund konstruktion utan massor av rasrelaterade sjukdomar = Cane Corso.
Det är väl därför jag ser lite rött i den här diskussionen när oseriösa uppfödare avlar på sjuka djur, förstör en i grunden frisk ras och utsätter massor av djur och människor för onödigt lidande
Sen förstår jag inte vad du får detta påstående ifrån
*KL*
Alla som har en cc eller planerar att köpa en borde fundera på rimligheten att ha en så stor och tung hund som så uppenbart får problem med sin fysik.
Vet du hur en korrekt CC ser ut, har du träffat någon?
En CC är visserligen en rätt så stor ras, ungefär i storlek med en rottis, shäfer etc men med en väldigt proportionelig konstruktion som väldigt sällan får problem med sin fysik, detta finns det betydligt sämre ras exempel på.
En CC skall inte förväxlas med många andra mastiffer eller molosser som man tyvärr verkligen kan kritisera för bristande grundläggande fysik, ex den neapotilianska mastiffen

?