Jag vill ju personligen se att även raser med stor integritet accepterar hantering. De behöver inte älska det, men för mig ska en hund allra minst neutralt acceptera hantering. Det betyder inga protestljud, ingen visning av tänder, ingen kroppsfrysning (alltså när hunden stänger av mentalt), inga extrema försök till att ta sig loss. För mig ska hundar kunna bli hanterade av veterinärer, av ambulanspersonal, polis, främmande människor som hittat en bortsprungen hund, utan att det ska bli obehagligt för vare sig människa eller hund. Det kan vara jobbigt nog om hunden till exempel är rädd eller skadad, då behöver den inte att även mentaliteten i grunden inte klarar av hantering av främmande.
Så personligen skulle jag välja bort hundar som inte riktigt klarar av hanteringen. Sedan om en hund som fått dåligt på hantering på MH ändå är helt okej med det på utställningar, då skulle jag inte stirra mig blind på MH-resultatet. Skulle gärna säga samma om en hund fått säg en 3-4 på skott men används i jakt med skott, men jag vet inte... Då vill jag ha en utförlig anledning från hundägaren om varför poängen blivit som den blev.