Osäker häst!

F

Forchaire

Vet ej vart jag skulle sätta denna tråd... Kanske ngn annan, men jag tänkte att detta skulle passa..

Måste bara skriva av mig... har en häst på ridskolan i närheten (ej min lr ngt).. Han är iofs just nu hat, men är så otroligt SKYGG och det gör ju att folk uppfattar honom som ELAK, men så är det INTE! men ni vet, han lägger öronen bakåt och hugger i luften, men i nästa sekund är öronen framåt och han nosar gulligt på en.

Jag VET i mitt hjärta att detta är en SNÄLL häst, han är bara OSÄKER!

Kan ta idag som ex:

Kom till stallet och skulle jobba (tar extra jobb där ibland) Och såg att hans täckes gjord hade gått upp. jag gick in i boxen för att fixa det, och då högg han i luften mot mig och hade öronen platt bakåt. jag tog en grimma (man vet ju aldrig, de KAn sparkas) och knöt fast honom. Spände gjorden och kliade honom på halsen. Detta tyckte han va så OTROLIGT sskönt att han riktigt böjde halsen mot mig och överläppen åkte ut en halvmeter och skakade ;) :d . Sen var han asgullig..

Min fråga är nu - har ni några bra tips på hur jag ka göra för att få honom lite mindre osäker? Bara spendera mycket tid med att borta, klappa och vänja honom vid min röst eller? Kan tyvär ej rida honom (är som sagt halt...)

Sv: Osäker häst!

Troligen klarar han inte av att vara ridskolehäst, han skulle säkert fungera väl som privathäst till en hästkunnig person, som kunde ge honom trygghet och samma rutiner.

Mjaa, okej, för att precisera så går han inte på ridskolan - står bara i det stallet, men HAR gått på ridkskola när han stod på Irland vet jag.. sen kom han till Sverige för kanske 2år sedan, reds ett år, av iofs lite olika, men otroligt DUKTIGA ryttare, har helat tiden varit osäker av sig :crazy:

TIPS på att få honom lugn och trygg? Allt jag vill är att han ska må bra i närheten av människor :cry:

Låter mer som att du får acceptera att hästen är dominant och inte gillar när någon kommer in på dens revir. Den är med största sannolikhet inte osäker endast dominant. Självklart så njuter den när du kliar den på ett skönt ställe, naturligtvis är du inget hot längre iom att du underdånigt börjar klia den istället för att markera ditt utrymme. Undersåtarna i gruppen får alltid gå undan från maten, passa upp, och klia skönt samt vara en kli stolpe har sett ett antal sådana hästar. Och tyvärr så köper ofta vi människor läget genom att acceptera ett beteende som inte är bra i längden.

Forchaire skrev:

Bara spendera mycket tid med att borta, klappa och vänja honom vid min röst eller? Kan tyvär ej rida honom (är som sagt halt...)

Tycker jag låter som en JÄTTEBRA start. Bra att du tänker på säkerheten. OM du kan vore det dock bra om du inte band upp honom, kanske du kan stå utanför boxen till en början? Eller kanske stå inne med boxdörren öppen så du kan gå ut om du känner att det behövs. Eller ännu hellre om han går i rasthage så börja där.

Låter som du har en väldigt bra inställning till hästar, Lycka till!!

Mvh

tricky_mind66 skrev:
Låter mer som att du får acceptera att hästen är dominant och inte gillar när någon kommer in på dens revir. Den är med största sannolikhet inte osäker endast dominant. Självklart så njuter den när du kliar den på ett skönt ställe, naturligtvis är du inget hot längre iom att du underdånigt börjar klia den istället för att markera ditt utrymme. Undersåtarna i gruppen får alltid gå undan från maten, passa upp, och klia skönt samt vara en kli stolpe har sett ett antal sådana hästar. Och tyvärr så köper ofta vi människor läget genom att acceptera ett beteende som inte är bra i längden.

Hästar haar raangordning i hagen, sen är det upp till oss människor att se till VART i den ordningen VI hamnar tycker jag, och detta i och med att FÖRTJÄNA hästens respekt.

Du har inte träffat hästen, och det handlar inte om dominans. En halvblods hingst med storhäst vansine kan du knäppa din på nosen så att dne lyder dig, denna häst skulle gråta blod om han kunde, om du gjorde ngt sådant på honom:angel: . Som sagt så läggeer han öronen bakåt och vänder bort huvudet, för att i nästa sekund föra öronen framåt och buffa på mig. När jag försöker kappa honom, blir han "rädd" ige och backar med öron bakåt... jag vet inte vad jaag ska göra :confused: :cry:

Filosofen skrev:
Tycker jag låter som en JÄTTEBRA start. Bra att du tänker på säkerheten. OM du kan vore det dock bra om du inte band upp honom, kanske du kan stå utanför boxen till en början? Eller kanske stå inne med boxdörren öppen så du kan gå ut om du känner att det behövs. Eller ännu hellre om han går i rasthage så börja där.

Låter som du har en väldigt bra inställning till hästar, Lycka till!!

Mvh

TACK för dina tips, ska testa och jobab långsamt med honom! :banana: :love:

När skrev jag att man skulle vara aggresiv mot hästen. Vad jag vet så är det väl bara i krig man använder våld. Men min åsikt är att för att få en bättre utgångspunkt att jobba efter så bör man tolka betendet hos hästen först. Att hästen är hotfull är inte bra, och varje gång den kan skrämma bort en är väl ok om man tycker det men det farliga uppstår den dan man tycker att, nej jag går in i hästens revir(boxen) jag ska bara... Kul med en aggresiv pålle på 500-600 kilo över sig. Det finns ett antal böcker som handlar om horsemanship och även videofilmer samt en uppsjö av intruktörer. Där man kan lära sig att agera på rätt sätt. Jag tycker inte att det ger rätt signaler till en osäker hästägare som älskar sin häst och bara vill väl att ge den råd att gör så gör si så blir allt bra. Nej läs på och ta professionell hjälp då kommer situationen att lösa sig. Ursäkta inte hästens beteende. Den måste inrätta sig i flocken som den bor hos, där människan måste vara den som är ranghögst.

tricky_mind66 skrev:

okey, så det e inte bra om jag börjar klia hästen och den kliar tillbaka? eller är det en annan sak..? bara lite fundersam för hon lyder mig ju i alla lägen och förstår vad jag menar men ändå så kliar hon tillbaka när ja kliar henne, är det jag som är ledaren ändå eller..? för sen har jag en annan häst, som e lika dan men som är yngre och kan få för sig att hugga, hon hugger i luften liksom vid ett fåtal tillfällen, då markerar jag ju och hon flyttar sig med öronen typ strukna bakåt vid vissa tillfällen, osäker på hur jag skall göra.

*kl*

Men alltså, jag fattar nog trögt... Kliar du hästen om den hotar dej??

lojsan_ skrev:
*kl*

Men alltså, jag fattar nog trögt... Kliar du hästen om den hotar dej??

nej, det gör jag inte, men vad jag menar är att ibland så kan hästen stå och klia mig när jag kliar henne, men vid vissa tillfällen försöker hon hugga efter en och vänder rumpan till, jag förstår inte. Vid vissa tillfällen bestämmer jag över henne men ibland är det liksom som om hon försöker sätta mig på plats

Det kan vara så att ni båda har rätt.
En aggresiv häst behöver inte vara elak, den kan vara rädd och därför försvara sig med hot och ilska. Det kan också vara så att den helt enkelt är less och vill vara ifred eller vill testa gränser.
Ett trängt djur som inte kan gå undan kan istället gå till aggresiv attack.

Att lära känna hästen kan förvisso vara bra och skulle få den må bra om du kan hantera situationen.
Kom bara ihåg att alla hästägare inte uppskattar att man borstar deras häst utan lov. Det kan uppfattas som väldigt otrevligt beteende från din sida om du har otur.
Och att träna någon annans häst utan lov är varken rätt eller ditt job om du inte är skötare/medryttare. Om du skadar dig eller om hästen skadar sig kan det bli problem för dig.

Prata med hästens ägare om detta och fråga om hon eller han vill ha hjälp till att börja med.

Jag menar itne att låta negativ och tråkig, jag förbereder dig bara på att världen ibland är grym.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
964
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka