Jag tyckte inte att de var så jämna?
Missförstå mig rätt nu, jag tycker också att den är underbar men tycker att det var lite väl välbetalt med tanke på bytena som inte är super. :)

Håller absolut med, den var INTE värd dom poängen trots missarna och 10 på gången!!!! Vilken dressyrhäst som helst har ju för fan bättre trav????

Domarna drog inte ner något på hans missar men däremot på Lindas och Ingrid Klimke, typiskt jag lovar det är bara för att han är kille.
Det fenomenet ser man ju även här hemma :angel:

Terrängen red han helt suveränt, vilken balans och vilken känsla killen har. FAntastiskt!!!

Tja jag tycker kanske att de var rätt jämna, två domare hade den som etta och den andre honom som tvåa och han hade Pippa som etta.

78.80 (2) 82.40 (1) 80.00 (1) Hans procent som jag tycker är hur jämt som helst.

Han missade ett enda byte och det var ingen hel miss heller han var bara hög i baken. Sedan gjorde hästen en perfekt uppvisning :love:

Titta igen ;)

Jag har sett den ett otal gånger nu och jag tycker nog att han rör sig mkt väl. Titta bara på den första mellantraven och upptagningen till vanlig trav. Där ser man verkligen hur den sätter under sig.

Han missade 2 byten, han missade det andra på diagonalen där hästen bytte efter hans hjälp = olydigt och inte riktigt rent, ändå fick han 9:a på lydnaden när 2 av 4 byten inte var bra??

Det spelar ingen roll hur många gånger jag tittar, hästen har inte 10 på gången iallafall. Visst är det en fantastiskt bra uppvisning men inte så bra!
Den rör sig bra men inte så bra som en 10:a

Lite verklighetsförankring hade ju inte skadat och varför skall ft dressyren dömas så mkt snällare än vanlig dressyr??
Vilken häst i Dressyreliten får 10 på gången??

LAsse tippade på 38 straff och jag tippade någonstans runt 33 för dom skall banne mig dra ner på missarna.

Undra vad han hade haft om han inte hade missat bytena??

å vad alla slarvade med att avsluta öppnan innan hörnet?? Det var typ ingrid Klimke och någon mer som gick ur öppnan och rakriktade innan hörnet, dom andra fortsatte öppnan genom hörnet, möjligtvis att ft domarna inte bryr sig om sådant men i "riktig" dressyr straffar sig sådant.

Slarvigt :mad:

Jag är nog för färgad av vanlig dressyr för att imponeras av fransmannen, nog för att han skall ligga först i dressyren inget snack om den saken men överlag såg det förskräckligt dåligt ut när många red :o

Ok det är inte lätt att få det att se bra ut när man sitter på en häst utan gångarter, har en sådan själv och det ser inte heller bra ut , men det fanns hästar som faktiskt hade bra gång och bra rytm någonstans långt därinne som många ryttare gjorde allt för att INTE plocka fram.

William Fox-Pitt var en av dom få som faktiskt lyckades få en riktigt bra takt i traven och inte bara fick hästen att tappa den när dom skulle pinna på i ett för högt tempo som är väldigt inne i ft just nu.

/pessimisten själv :cool:

När man ger den 10 på gångarterna undrar jag om man anser att fälttävlanshästarna ska ha en helt annan skala än dressyrhästarna?

10-mässiga gångarter ska vara 10-mässiga gångarter och inte vara relaterade till konkurrensen.

Dressyren i fälttävlan ska inte (åtminstone inte enligt den svenska domarutbildningen) bedömas "snällare" än vanlig dressyr.

Men den bedöms ju snällare... hade skimmeln fått 10 på gången i en medelsvår klass?, Knappast!! ,hade han fått 9:or på dom andra samlingsbetygen med missar? Knappast! hade han fått 80% i en medelsvår?? Knappast:smirk:

Jag vet att Rubinrot och Don Charly har fått 76-77% i medelsvår B skall man då jämföra den bedömningen kan man med lätthet säga att ft dressyren döms väldigt väldigt snällt :smirk:

Jag är medveten om verkligheten men det är dock inte meningen att det ska bedömas snällare.

Därför konstaterar jag också att den inte har 10-mässiga gångarter.

Tror också att fälttävlan som gren förlorar på det i längden, att det blir inflation i poängen.

jaså jag upplevde det som om du inte tyckte så :crazy:

Nej för tänk om det kommit en häst som var dubbelt så bra som den grå (inte för att det skulle hända men OM) en Salinero tex eller en Rusty eller Briar , skulle dom få typ 3 straff då :idea:

Ja men eller hur?
Om den grå har 10-mässig gång vad har då dressyrhästarna på OS-nivå?

Det blir ju lite fjantigt när fälttävlan ska ha en egen skala och känns i längden inte helt seriöst.

Dessutom anser jag nog att man isf ska vara öppnare med det och skriva in det i domarutbildningarna eller kanske tom ha en tilläggsutbildning för att få "fälttävlansdressyrdomarkompetens" (puh!)

Fast om man skall se krasst på det så var det ju faktiskt som så att hästen hade tre bra gångarter och jag kan ju inte tycka att många av os hästarna i dressyr har speciellt eller inte alls mycket bättre grundgångarter än vad denna hästen hade.

Se bara på skritten, ingen eller i all fall väldigt få os hästar i dressyr har ju bra skritt och är ofta väldigt spända i sin rörelsemekanik.

Nej jag håller inte med om att denna häst blev felbedömd, en 10 på gången fick han dessutom väl endast av just Grand Prix domaren ;)

Fast Rusty har ju upphakning bak ibland ;) det kan man ju inte säga att det är något att eftersträva

Briar går för spänt för att dömmas bra i en fälttävlansdressyr där faktiskt lydnaden skall vara viktigast

Gångartsmässigt är det ju inte samma eftersom hästarna i ft inte går i samlad trav.

Jag har haft 27 straff en gång, samma häst fick precis lika bra poäng i "vanlig" dressyr.

Ruby är nästan alltid placerad i "vanlig" dressyr upp till LA:4, men får ofta dåliga poäng och kallas spänd i ft dressyren.

Jag skall också till Peking ;)

Med denna:

chippendressyr.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Terrängbanan i Versailles har beskrivts som den vackraste de sett av både ryttare och ledare på plats i Paris. Under söndagen är det...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
611
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu börjar nedräkningen – 50 dagar kvar till OS i Paris. De tre olympiska grenarna, dressyr, hoppning och fälttävlan, kommer äga rum i...
Svar
0
· Visningar
193
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kristianstad International Eventing fortsätter att positionera sig som tävlingsarrangör. Vid årets påskmeeting kommer det för första...
Svar
0
· Visningar
249
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama