OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Ja, tack, jag såg att hoppfinalen fanns nu!

Du har säkert rätt, men annat hade kommit upp efter det så tyckte det var bäst att påminna om dressyren :D Men det beror säkert på det om de har haft problem.

Det var dels laget och sen Ankys siffra var GP +Kur ihop. Hon fick som sagt högt i küren men lägre i GP så det där blev sammanlagda siffran.

Läste att Ravel ska pensioneras. Känns tidigt, han är bara 14 år.
Vad kan ligga bakom det? Ska Peters köpa brittisk häst istället tro?

Ja kanske det. Är väl svårt att satsa med samma häst när man upptäcker att man inte räcker till.

Jag läste att de brittiska hästarna uppförde sig riktigt bra vid prisutdelningen.
Det är en intressant kontrast mot hur det låtit tidigare om att hästar på den nivån
måste vara spattiga och flyktiga.

Ravell är ju en ganska tung häst o inte rollas den:angel:

Få hästar går 2 OS till skillnad från de holländska. Totilas skulle ju kunna ha varit med- synd o skam för Världen att inte få se honom i sina bästa år:crazy:

Verkligen? Det är vore ju hemskt tragiskt.

Visst kan det vara så att Peters inte tycker det "är lönt" att fortsätta för de kommer inte kunna prestera bättre. Det kostar ju trots allt en hel del. Att inte satsa på OS i Rio kan jag ju förstå, men pensioneras vid 14 år :crazy:

Jag har en tanke om att det kanske helt enkelt är så sporten fungerar. Man vill ha nya, fräsha, spännande ekipage, det är de som gynnas. Har hästen inte peaket vid 14-års ålder så kommer den inte göra det heller, för då är domarna "trötta på dom", eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Innan var det ju så att ett ekipage var poppis och vann allt. Sen kom det någon ny och tog över tronen och då var föregående "poppis-ekipage" inte intressant längre.

Verkligen? Det är vore ju hemskt tragiskt.

Visst kan det vara så att Peters inte tycker det "är lönt" att fortsätta för de kommer inte kunna prestera bättre. Det kostar ju trots allt en hel del. Att inte satsa på OS i Rio kan jag ju förstå, men pensioneras vid 14 år :crazy:

Nej, precis. Sedan är det ju som vi diskuterat länge tidigare oerhört kostsamt för ägarna. Är medaljchanserna då borta - vilket de självklart är - kanske man inte känner för att släpa hästen över två kontinenter. Jag hade inte varit sugen på det. Medicinska skäl kan ju också finnas bakom, hästen behöver sprutas och fixas för att hållas fräsch och det kanske inte känns så kul om man inte är på absoluta toppen. Plus att nya, unga fina hästar kan finnas i hemma i stallet som bättre förtjänar chansen.

Det är ju också 2 år kvar till VM och då kommer han vara 16 år och om han redan nu har börjat tappa lite så finns det ju ingen idé att pressa honom längre. Hoppas han blir läromästare åt någon bra elev hos Steffen och att Steffen har någon ny stjärna i stallet att matcha.

Nej, visst finns det ingen idé med det. VM är ju ett ganska stort projekt det också ;).
Men jag kan inte låta bli att tycka att 14 år är ungt för att pensioneras. Sen beror det ju på vad man menar med pension också. Pension= inte tävla de stora internationella tävlingarna - inget konstigt. Pension= inte ridas mer - konstigt. Förmodligen är det väll det förstnämnda som menas.

Peters har redan en värdig efterträdare som heter Legolas. Gick ett par GP på touren i vintras och vann precis allting som Ravel inte vann.

Jag har en känsla av att Ravels ägare - som också rider dressyr - kommer att ha honom som läromästare. :)

Jag läste att de brittiska hästarna uppförde sig riktigt bra vid prisutdelningen.
Det är en intressant kontrast mot hur det låtit tidigare om att hästar på den nivån måste vara spattiga och flyktiga.

Det gick ju att se på medaljutdelningen. Parzival leddes runt och såg stressad ut medan Valegro stod och nästan sov :D

Är Ravel hingst? de kanske tjänar bättre på avel då.

Eller så säljs han som ni säger till någon yngre som läromästare.
Men jag håller med om att det är trist att de faller ifrån så fort.

Briar gjorde väl 2-3 OS?

Nej han är valack, och ägaren har gått ut med att han inte är till salu.

Peters tredjehäst, den som han vann Pan-Am med, den har däremot varit uthyrd till en junior (eller young rider?) som har vunnit nästan allting den här säsongen.

Briar gjorde tre OS varav två där han placerade sig topp 10. Sen gick han 2 VM, EM har jag ingen koll på men där fick han iaf två individuella medaljer, ett silver och ett brons och i lag två bronsmedaljer! Ett brons på världscupfinalen och några segrar i världscupkval + vinst i Aachen 2005... Han var rätt bra när han var på topp! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka