OS-dressyren

Fiorano

Trådstartare
Ja, det är inte så himla långt kvar till det största av alla mästerskap och som i år ser ut att bli otroligt öppet och spännande! Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi samlar nyheter om vilka ryttare som kommer rida i sin respektiva nations lag, ev skador osv osv:). Naturligtvis är detta också en tråd för spekulationer (så ni som inte gillar lösa rykten och visst ogrundat förtal är härmed varnade:p).

För Sveriges del är Patrick Kittel och Tinne W-S redan klara för laget. PK satsar förstås på Scandic men även Toy Story är kvalad. Tinne har Favourit, Don Auriello och Divertimento kvalade men kommer troligaste rida DA.

Vem den tredje lagryttaren blir verkar vara ganska öppet men lutar väl mest åt Minna Telde och Santana tror jag. Cecilia Andrén Dorselius och Nina Hoffman är ur leken då Lennox resp. Leo av Magnushöj är skadade. Vem tror ni blir tredjeryttaren och vem blir reserv?

Definitiv anmälan för vilka ryttare som kommer att rida är 9 juli.

Sv: OS-dressyren

Charming Boy och Sofie Lexner som reserv kanske? Hon har ju onekligen haft helt okej resultat både i Sverige och utomlands!

Jag tror 300% på att det blir Minna och Santana. Hästen är fantastisk, kan inte se att någon annan reserv har ens en chans att komma i närheten. Minna är alltid Minna och är suverän på att visa upp hästar även om saker och ting skiter sig i programmet.

Parzival är skadad

Tycker man kan läsa mellan raderna att detta är del av orsaken till att landslagsveterinären slutade. Kan det finnas anledning att oroa sig för en utebliven OS-start?

Minna, utan tvekan. Har otroligt svårt att tro något annat. Det skulle väl vara om Santana skadade sig eller liknande.

Jag håller med, tycker också att det verkar vara anledningen till att veterinären lämnade sin post.

KL

För USAs räkning är det nu klart att Ravel INTE behöver kvala. Han är givetvis given i laget men ännu än gång ändras reglementet för att passa honom. Surt för alla andra ryttare som har flängt landet runt för att kvala och måste ta sig till Gladstone, NJ för sista kvalet i denna hemska försommarhetta.

Vilka mer är aktuella för USAs platser? Jag får så hopplöst dålig koll på USAs ryttare så fort jag är i Sverige... :p

Två bra ryttare med fina hingstar, men jag hoppas på Minna och Santana då jag har en avkomma efter honom.

Jag kan ju tillägga till det här att Dr Cesar Parra, ryttaren som anklagades för hästtortyr för bara någon månad sedan, [med största sannolikhet] inte kommer att kunna kvala in till laget, trots att hans sponsorer köpte Van the Man åt honom med 100% sikte på OS. Parra har helt enkelt inte gjort några bra resultat (såg honom i Allentowns CDI förra veckan och hästen är helt otrolig men ekipaget ser grönt ut tillsammans - definitivt inte redo att ta sig an ett OS).

Ryktet i stallgången bland oss groomar var enhälligt: sponsorerna är rejält sura och skyller på rättegången (som inte ens blev av).

Haha tack! Hade inte en tanke på att söka på ridsport och orkade inte riktigt sätta mig o leta heller.. haha..

Får hoppas att Ebeling kommer med, men det tror jag nog inte att han gör.. :p

Det tror inte jag heller - jag tror det blir Wizard och Calecto V.

Calecto var så söt i Florida i vintras: blekt pannlugg av all sol! Härligt att se. :love:

Dom är ju inte tillräckligt bra men det är kul att han ändå är där uppe i topp får jag tycka...

Jag har dock lite för dålig koll på USAs ryttare överlag. Ebeling försöker jag hålla koll på när jag kommer ihåg, men det är ju för att han är "hemmaryttare" för mig (och så har jag varit mycket på hans anläggning dock för annan tränare).

Fast blekta hästar är väl inget konstigt eller? :p Blir ju hästarna tom här hemma (dock inte på vintern men Floridas vinter är väl typ att jämföra med våra somrar.... :D )

Vanliga hästar blir så klart solblekta. GP-dressyrhästar i Florida står inomhus förutom den timme de rids i skuggan, så att svarta Calecto har solblekt lugg säger ju någonting om hans hantering.

(Enorm generalisering, så klart, men det är inte många tävlingshästar man ser betande i Wellington eller West Palm Beach under vintersäsongen - men en del får så klart gå ut i hagen.)

Undrar om det finns SPF till hästpäls?

Hahaha... Tänkte inte hela vägen där... :rofl:

Visserligen har jag sett finhästar ute hos både Ebeling och Hilda Gurney (fast hon är ju så härligt anspråkslös ändå), men annars så är det inte så mycket av den varan nej... :D

KL

Rankingen för USAs hoppfulla olympier kom nyss ut, Ravel är som bekant ursäktad och behöver inte åka till Gladstone, NJ för uttagningarna:

1. Steffen Peters – Legolas – 75.495%
2. Adrienne Lyle – Wizard – 71.652%
3. Heather Blitz – Paragon – 70.750% :love:
4. Tina Konyot – Calecto V – 70.609%
5. Todd Flettrich – Otto – 70.534%
6. Günter Seidel – Fandango – 70.335%
7. Shawna Harding – Come On III – 69.200%
8. Susan Blinks – Robin Hood – 69.039%
9. Jan Ebeling – Rafalca – 69.027%
10. Kathleen Raine – Breanna – 68.457%
11. Katherine Bateson-Chandler – Nartan 67.464%
12. James Kofford – Rhett – 67.411%
13. Chris Hickey – Douglas Hilltop – 67.181%
14. Pierre St. Jacques – Lucky Tiger – 67.283%
15. Cesar Parra – Van the Man – 66.574%

Mer info finns på dressage-news.

Tydligen inte - hon har inte ens försökt kvala, verkar det som. :confused:

Klurigt det här med amerikanska uttagningarna. Man kan inte plocka rankingpoäng varsomhelst och dessutom måste man åka till Gladstone, NJ för dem sista uttagningarna om man är rankad topp tolv/femton. Det är ju därför inte lätt att kvala om man bor på "fel" ställe, i Catherines fall Tyskland.

(Sedan Cadillac dog tycker jag inte det har hörts ett pip om Catherine Haddad-Staller i USA - till och med hennes välbesökta blogg har varit knäpptyst.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka