Grålly

Trådstartare
Hej,

Jag har ett 9-årigt sto som har väldigt oregelbunden och konstig brunst. Så fort hon känner doften av en annan häst så skriker hon, skvättar piss, stampar runt och håller på. Hon kan vara helt normal och vanlig tills någon av mina kompisar som luktar häst kommer, då brakar h-vetet lös. Jag vill inte ta till några åtgärder såsom operation etc, då får det vara. Men jag har nu kommit i kontakt med en kvinna som säljer örter av alla det slag, och jag har skrivit och frågat om det finns något man kan ge. Hon rabblade upp vad jag skulle kunna ge, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.. Vad har ni för erfarenheter av örter? Det känns lite Hokus-pokus, men jag har ju ingen erfarenhet av det, så det kanske är värt att prova? Kan det blir några biverkningar?

Sv: Örter?

Munkpeppar kanske kan fungera. Munkpeppar reglerar hormonbalansen hos ston och används med framgång till besvärliga ston som är lynniga före och under brunsten.

Jag vet inte, har inte hittat några uppgifter om det. Sök på munkpeppar på nätet så kan du få reda fakta. Skall inte användas under dräktighet är det som jag hittat. Lycka till.

Finns flera örtblandningar som påstås hjälpa, de flesta innehåller dock valeriana som är dopingklassat vilket inte är så lyckat om du tävlar.

Dodson & Horrells Stroppy Mare är dock garanterat fri från förbjudna substanser http://www.brogaardenisweden.com/orter.html

Senast ändrad av en moderator:

Munkpeppar kanske kan fungera. Munkpeppar reglerar hormonbalansen hos ston och används med framgång till besvärliga ston som är lynniga före och under brunsten.

Munkpeppar funkar på sk översexuella hästar, munkpeppar reglerar inte hormonbalansen. För det krävs någon av de örtblandningar som finns som även innehåller munkpeppar.

MUNKPEPPAR - Vitex agnus castus - frön.
Verkan: Hormon balanserande/normaliserande.
Användning: Vid hormonell obalans som leder till beteende störningar och psykiska problem. Vid infertilitet som vid skendräktighet och hingstigt beteende. Traditionellt använd för att regulera brunst perioderna, öka mjölkproduktion och balancera hormon nivån.

Jag kanske använde fel ord. Detta är vad som står om munkpeppar om man tittar in på Hippo K9´s sida, Hilton Herbs.

Har provat nåt som heter San Huang som innehåller tre gula örter och inget Valerina som funkar mkt bra.

Har provat munkpeppar både i frö och elixirform, min erfarenhet äe nog att fröna fungerar bättre, kanske för att det är lättare att "få i" hästen.
Har bara gett munkpeppar ej någon blandning.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en kallblodstravare, 10 år, sto, som jag ägt sedan två år tillbaka. Vad jag vet har hon stått hos minst 2 ägare innan mig, och...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024