musen21

Trådstartare
Var kan man köpa djävulsklo, maskros och ringblomma till häst? Finns det på Gr*nngården lr kanske på hälsokostaffärer? Jag ska ge det till min häst men har ingen aning om var jag ska köpa det. Jag undrar även vad maskros och ringblomma har för egenskaper?

Sv: Örter!

www.equiterapi.com
www.borgebykryddgard.m.se/hastorter2.html

MASKROS - Taraxacum officinalis - blad och rot.
Verkan: Urindrivande, understödjande och stimulerande för levern, tonikum.
Användning: Traditionellt användes den till hästar som vår-tonikum och som urindrivande medel. Den är rik på mineraler som Kalium och Magnesium. Maskros innehåller också mycket vitaminer såsom A, B, C och D. Bladen har starkare urindrivande förmåga medan roten understödjer levern mer och befrämjar produktionen av galla.

RINGBLOMMA - Calendula officinalis - Kronblad.
Verkan: Anti-inflammatorisk, anti-svamp, anti- bakteriell,sårläkande, välgörande på slemhinnor och vävnader.
Användning: Till hud och sårvård. Vid mugg och strålröta. Som blod tonikum. Utmärkt medel för Lymf- och urinsystem speciellt när den kombineras med Snärjmåra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama