Örter till fånghäst?

MonteRose

Trådstartare
Min häst äter så gott som endast grovfoder, mest hösilage av, vad jag ser, hög kvalitet dvs inget ogräs, skräppor, tistlar utan bara olika sorters gräs. Har nu fått för mig att denna kost är lite enahanda. Tänker på vad han skulle knapra i sig om han gick på ängsbete och börjar fundera på örter. Finns ju typ Dodshon&Horrells örtblandning Hedgrow som innehåller nässla, oregano, mynta, timjan, nypon, maskros & rödklöverblomma. Så här står det om örterna; En mix av ängsörter som traditionellt finns i ängar och beten men som numera ofta saknas. Alla ingående örter i Hedgrow Herbs är kända för sin allmänt välgörande effekt.

Är det fullständigt galet att ge en häst som hade fång i somras liteav detta bara för att berika vardagen för honom?

Sv: Örter till fånghäst?

Jag tror att det kvittar. Mina små grabbar bryr sig inte så mycket om vad de får, så länge det (enligt dom) är ätbart och gott. Det hade varit lika mycket berikande för mina att få ett knäckebröd som av en örtblandning. Men kanske örterna har bättre effekt på immunförsvar, leder, mage och är mer antiinflammatoriskt än knäckebröd.

Man gör ju som man vill. Jag köper örter i torkad form och blandar i periodvis ex tre veckor örter en vecka paus. Maskros hel med rot, nässla, nypon (hela torkade), ringblomma, Mariatistel.

Har en vän som ger sin fånghäst det som är för just fånghästar från D&H men hon köper billigt i storpack genom en kontakt annars blir det dyrt. Strandnypon sägs vara särskilt bra menade hon. Lämnar ordet fritt med det - så länge örter inte skadar.

Senast ändrad:

Örter är foder och foderbyten kan utlösa fång. Örter är inte harmlösa. Det är ingen tillfällighet att man använder örter i medicinsyften. Det kan ställa till med riktig fara om man inte vet hur dom verkar. Att ge örter till en fånghäst skulle jag inte göra.

Jo, foderbyten ska man vara försiktig med. Tycker dock inte någon av dessa ingredientser räknas som medicinörter. Och kan verkligen 1 msk av denna örtblandning i 17 kg av hästens vanliga foder utlösa obalans i magens microflora?

Trix: Tack för länken! Ska läsa noggrannare senare.

Balderum norr: Har sett D&H:s fångörter och de innehåller vitlök så det går bort för min del.

Knapplån

Jag hade inte gett örter hur som helst till en fånghäst. Brännässla tex kan utlösa fång och är verkligen inte lämpligt att ge en fånghäst. Maskros innehåller massor med socker och är inte heller något som är lämpligt att ge en fånghäst.

Ska man ge örter så är det jätteviktigt att man verkligen vet vad man gör och kan deras verkan så att man inte ger något som faktiskt kan skada hästen.

Det hon gav var utan vitlök. Konstigt att de forts med vitlök trots forskningen. Den hästen har haft fång. Enl ägaren hjälper örterna hästen, exakt på vilket sätt vet jag inte, har inte frågat detaljer. En av mina hästar har gått med den hästen flera månader och vi ses varje sommar och hästen har aldrig haft fång sedan det hände 2008. Havsbete varje sommar och örterna, höst/vinter flyttas den hem inåt landet med lite kraftigare bete, lösdrift. Det fungerar för den hästen. Hålls i bra hull, noggrann hovvård. Ingen enkel lösning hur man gör med en fånghäst men för just denna fungerar det så som ägaren gör.

Jag ha gett örter som hästarna själva valt (skrev ett inlägg i en annan tråd, där de fått rejsa i trädgården). Hästarna väljer vissna löv av viss sort, nässlor som slagits, ringblommor, rosor, nypon etc. Dock har jag inga fånghästar så vet ej hur örter-fång påverkas.

Jo, foderbyten ska man vara försiktig med. Tycker dock inte någon av dessa ingredientser räknas som medicinörter. Och kan verkligen 1 msk av denna örtblandning i 17 kg av hästens vanliga foder utlösa obalans i magens microflora?
Nu kan ju mikrofloran störas av en ganska liten mängd av ett felaktigt foder, men jag gissar att det är av mindre betydelse i ditt fall. En fråga är dock att du vill "berika hästens vardag" med lite örter, medan mängden örter kommer att vara en matsked i pulverform mot 17 kilo hösilage av olika grässorter. Jag tror inte att den där matskeden örter kommer att "berika din hästs vardag" särskilt. Onödiga pengar skulle jag vilja påstå i ditt fall.

Nä, du har rätt angående berikningen.

Vill ju gärna köpa till pålle men måste ha lite mer på fötterna först :D

Finns det någon som helst möjlighet att en örtblandning som denna kan förbättra tillståndet för min häst? Förutom att han tycker det är gott.

Jag är skeptisk till alla dessa ört och naturliga foder. I " örter och kryddor" finns olika ämnen som både är bra och rent av skadliga i för hög dosering. Använder man det för att ge smak så är det låg oskadlig dosering. Ger man en hög vad det nu kan vara så får man både ev bra och rent av skadliga ämnen, kallas överdosering. vilket börjar uppmärksammas på hälsokostsidan och vissa produkter har tagits bort.
Mycket av egenskaperna man eftersträvar försvinner vid torkning och lagring.
Så låg dosering säkert helt ok för den som har pengar.
Dosering för resultat då vill jag se forskning som stöder detta och att det inte skadar tex njurar.

Trix: Tack för länken! Ska läsa noggrannare senare.

Balderum norr: Har sett D&H:s fångörter och de innehåller vitlök så det går bort för min del.

Flera av örterna du nämner kan användas i medicinalt syfte. Och som redan påpekats - en matsked gör knappast till eller från för din pålles vardag heller.

Hästar väljer själva mycket sällan örter att beta om det finns gräs, så varför ge örter om man vill göra hästen glad? Jag tror nog han är nöjd med sitt grovfoder som det är :)

Jag ger örter till och från, men med ett syfte och inga blandningar utan bara "rena". (Tex gurkmeja till den knackiga gamlingen och timjan-avkok om de hostar)

Jag ha gett örter som hästarna själva valt (skrev ett inlägg i en annan tråd, där de fått rejsa i trädgården). Hästarna väljer vissna löv av viss sort, nässlor som slagits, ringblommor, rosor, nypon etc. Dock har jag inga fånghästar så vet ej hur örter-fång påverkas.

Fast hästar känner inte på det sättet vad som är bra för dem. Färska örter, dvs levande på ett bete kan de till viss mån känna av men inte när de är slagna. Hästar äter ju t.ex. inte stående brännässlor men äter gärna slagna när de har torkat en dag så att de är vissna. Hästar äter gärna socker eller en hel säck med havre men det är ju inte heller bra för dem.

Till flera:

Ok, jag fattar :)

Skiter i örterna. Spar de pengarna till nått vettigare. Verkar inte gå nån större nöd på pålle som det är nu.

Tyvärr är pålles veckoranson på morötter 1 styck men han kanske kan få en Thermobar så småningom.

Bra beslut :) Man brukar ju inte ha några problem med att göra av med pengarna ändå som hästägare :angel:

Fast hästar känner inte på det sättet vad som är bra för dem. Färska örter, dvs levande på ett bete kan de till viss mån känna av men inte när de är slagna. Hästar äter ju t.ex. inte stående brännässlor men äter gärna slagna när de har torkat en dag så att de är vissna. Hästar äter gärna socker eller en hel säck med havre men det är ju inte heller bra för dem.

:p nej. När de vill käka ekollon sätter vi ju gränser.

Dock är många övertygade om örters betydelse. På/vid havsbete och på Ölands Alvar finns många örter i betet. Vore intressant om det fanns verklig forskning om det har betydelse eller inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka