örter som hjälper vid fällning?

noble art

Trådstartare
hej, som jag tidigare skrivit har min häst stora problem varje år vid päls sättning och fällning. Inte så att han kliar sig eller tappar i hull, utan blir ömhudad, gillar inte att man bortstar, irriterad, och framförallt, jättekonstigt, det kliar i skapet på honom.

Är det ngn som har förslag på ngn bra ört? samma som mot exem?

Vill bara ha förslag på örter, eller ngt annat bra, i övrigt har jag kontakt med veterinär ang skapet, ger B-vitamin, foderjäst, ökar upp protein, m.m så detta har jag redan fått massa bra svar på,men inget hjälper så nu vill jag prova örter.

Sv: örter som hjälper vid fällning?

har inget eget svar, men kolla på alyose forum om du hittar något svar där, eller lägg in din fråga där så får du säkert hjälp.

tack, har hittat lite olika hemsidor och även bra personer jag ska kontakta för att förhoppningsvis få hjälp. Har fått tips om äppelcidervinäger, och kvickrot, men måste konsultera ngn som vet bättre, jag vill ju inte bara chansa o ge honom något som inte är bra för honom.
Försöker få tag på en homeopat för hästar som kan titta på honom tänkte jag.

Jag började med linklipellets nu i höstas(spannex) och det är först gången min häst satte päls utan problem...:laugh:

aha, det lägger jag till min lista! Linkl, är det mkt B-vitamin, protein eller vad innehåller det som hjälper vid päls sättning/fällning?

För övrigt sökte jag lite på homeopat här, och det var nog inte det jag menade.... Menar ngn som kan örter typ ET, EQ eller vad de kallas, vet en bra iallafall, som sysslar med akupunktur, massage, örter m.m

Jag vet en jättebra massör/homeopat här, ca 1 1/2 tim från GBG. Förmodligen är hon Sveriges bästa. I alla fall enligt mig. Men hon har jättelång väntetid tror jag. Har hjälpt mig varje gång jag haft problem med mina djur. Jag tycker definitivt att du ska prova homeopat. Fast oftast behandlar ju dessa med homeopat piller som är framställda av örter.

aha, det lägger jag till min lista! Linkl, är det mkt B-vitamin, protein eller vad innehåller det som hjälper vid päls sättning/fällning?

Exakt innehåll finns kanske på spannex foder lista,men det innehåller lin,kli alla grund mineraler en häst behöver ,lite mer fosfor än brukligtbra ,det brukar alltid va för lite,proteiner som hästen kan ta upp ungfär samma somm i lucern tror jag 106/kg foder.Bra för hästar med kolik mage,fång mm.Dock svårt att få tag på i södermanland iallfall ,närmaste är tungelsta i stockholm..Men väldigt prisvärt 1dl per 100kg häst a 25kg säck ,räcker länge...

hittade detta på hemsidan..

Linklipellets

Kompletteringsfoder till hästar
Funktion & användning:
Linklipellets ett tillskottsfoder som används främst till hästar som har problem med kolik och fång
samt till äldre hästar med matsmältningsproblem. Linklipellets används även förebyggande vid
kall väderlek och vid foderbyten som byte till ny gräsrik betesfålla. Linklipellets är även bra för
behåring inför/under hösten och inför eller vid långvarig kall väderlek. Linklipellets är en naturlig
produkt som innehåller linfrö, vetekli och kalk. Blötläggs innan utfodring.
· Positivt med omegafettsyror
· Positivt för hud & hår
· Positivt för ämnesomsättningen
· Positivt för tarmfloran
Näringsinnehåll (ber) per kg linklipellets:
Råprotein 153 g Kalcium 39 g
Smältbart råprotein 109 g Fosfor 5 g
Energi 8,6 MJ Magnesium 0,5 g
Fett 55 g Vattenhalt ca 10 %
Utfodringsanvisningar:
Givan anpassas till hästens storlek, arbete, ras, hull och kvalitet på grovfodret. Blötläggs några
minuter innan utfodring. Komplettera foderstaten med mineraler och annat kompletteringsfoder.
Gör mjuka övergångar.
Häst 0,3 kg – 1 kg/häst och dag eller 1 dl/100 kg häst och dag
Förvaring:
Förvaras torrt, väl tillsluten säck, svalt, ej i solljus och bör förbrukas inom 18 månader
från förpackningsdatum. Se datumstämpel. Säck innehåll er 25kg netto.

Liknande trådar

Hästvård Vad kan det bero på? Vad kan det vara? Ska man göra ngt? Salva? Foder? Han verkar inte irriterad av det, kliar inte svansen mot väggen-...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: catya
·
Hästvård Jag provar igen om det är ngn som har samma problem o bra tips. Vill förtydliga att jag har kontakt med veterinär varje år för att...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025