Orsaker till taktproblem

Mabuse

Trådstartare
Vet inte om detta borde ligga på hästvård, men jag har en teori, som jag skulle vilja höra era åsikter om.

Såhär är det:

Jag rider en häst som har den egenheten att han har svårt att hålla takten. Samtidigt är det en lång häst som behöver samlas, men det är alltid en hårfin gräns mellan att samla lagom och råka samla lite för mycket. Tar man en tiondelsmillimeter för mycket i halvhalten så tappar han gångarten, och börjar fippla med benen i nån sorts ingenting-gång. Jag har trott att han helt enkelt är så, en känslig och lite svår häst helt enkelt.

Men så igår så red jag honom igen efter sommarvilan, och han höll takten hela tiden. Förhållningarna gick igenom, han höll traven, som vilken häst som helst.

Han har ryggproblem, och hade riktigt ont i våras. Frågade min tränare, som menade att han har nog ont för jämnan, mer eller mindre. Rimligen kunde man ju anta att ryggen blivit lite bättre nu när han fått vila, och då kom jag på att det där fipplandet kanske beror på ryggont. :idea: Vad säger ni, låter det rimligt?

Sv: Orsaker till taktproblem

det låter rimligt.

problem med ryggen brukar ju tids nog visa sig som bla hälta, taktmissar etc.

är han kollad hos veterinär?

Det vet jag faktiskt inte. Att han är ryggöm märkte jag när jag skulle shamponera honom och masserade ryggen med en sån där "gumminuppa", hela hästen ryggade undan när jag nuddade ryggen med den.

Jag tror att de i nåt läge haft ut massör och att han fått akupunktur, samt att han fått specialanpassad sadel.

fast det där med "gumminuppa"...
min häst reagerar som att hon håller på att bryta ryggen om man använder sån, eller piggborste. klämmer man med fingrarna (hårt) rör hon inte en min :smirk:

I o f s, de kan ju vara olika känsliga. Men när jag frågade ägaren vad hon trodde hans reaktion berodde på så trodde hon ryggont. Han har ju en historia av ryggproblem, och hon trodde att han har väl mer eller mindre ont hela tiden.

Hur kan hon med att ha en häst hon tror har ont hela tiden?

För övrigt så har jag aldrig förstått det där med ryggont/känna på ryggen. Jag kunde känna på min förra ponny när hon hade ont (visade sig vara en knäledsinflammation bak som massören inte "märkt" hon tyckte hon var skitfin efter ngra omgångar) men om jag känner likadant på andra hästar så kan jag tycka att de är ömma fastän de är kollade och ok (inte av den massören utan av vet, kiropraktor osv) så jag vet inte om du kan gå efter borstandet osv...

Men varför tar ni inte å kollar hästen ordentligt?

Det är möjligt att de har haft ut veterinär, det vet jag faktiskt inte riktigt. Men de har väl gjort det som går att göra för hästen.

Vad jag gick efter när det gäller ryggömheten var ägarens åsikt. Om en häst, som tidigare haft ryggproblem, och som har en omusklad rygg, reagerar våldsamt på att man tar på ryggen men tycker det är jättemysigt att bli "nuppad" på resten av kroppen, och ägaren menar att det nog stämmer att hästen har ont i ryggen, verkar det inte rimligt att tro att hästen kan ha ont i ryggen? Varför skulle det vara så otroligt?

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Hästvård Hej Buke! Jag har haft en häst med problemfötter (för mer info, kika på mina tidigare trådar). Nu började vi äntligen få lite ordning...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Masse
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 180
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat