Orosanmälan Fråga om Sanitär olägenheti hem där barn befinner sig etcetera

Sanna25

Trådstartare
Jag är inblandad i en tvist gällande häst. Säljaren försöker häva köpet. Se annan tråd.
Iaf har jag tagit reda på en del om säljaren och nu tagit del av allmän handling. Hon har blivit dömd i domstol för att hela lägenheten blivit sanerad. Alltså betalningsskyldig med nära 300 000 Golv revs upp etc. Katt urin var en del av problemet. Familjen bor inte där nu

Personen är sambo och har barn (små). Jag har bevittnat en del saker som känns inte helt bra. Sommarkläder på vintern. Vind för våg mentalitet. Knepiga uppfostringsmetoder. Några exempel. Dock är jag inte nära familjen på något sätt.

Jag har nu iaf orosanmält. Jag fick en klump i magen då jag insåg att de låtit små barn bo i detta i nära ett år.
Jag vet att föräldrarna till hennes man vägrar att ha med henne att göra. Det gör ju dock att det är mindre sunda ögon som har koll.

Till frågan: Någon som vet hur orosanmälningar handhas och så vidare. Jag tror ju sov behöver kolla familjen och ge stöd.
Min farhåga är väl egentligen att föräldrarna snackar sig ur situationen

Övrig info jag har är att Det här är människor som har gjort sig osams och omöjlig med flera stallägare och ”hästmänniskor”

Senast ändrad:
Inte för att jag inte tror på dig angående hästen så men det känns lite som en hämndgrej det här? Hade du gjort det här om det inte var några problem med köpet eller hennes beteendet gentemot dig med anmälningar osv?

Jag antar att det inte är några 30 miljoner hon är skyldig för sanering?

Inte förf att jag inte tror på dig så men det känns lite som en hämndgrej det där? Hade du gjort det här om det inte var några problem med köpet eller hennes beteendet gentemot dig med anmälningar osv?
Jag hade inte gjort det för då hade jag inte kollat upp henne. Domslutet fick mig att ta steget. Det kändes obehagligt att ha barn i sanitär olägenhet.

Det är inte en ”hämndgrej” jag tänker på barnen
Jag vill hellre vara ”safe than sorry”

Jag har jobbat i flera år med att ta emot och bedöma orosanmälningar på socialtjänsten.

Hur en anmälan bedöms beror på vilka uppgifter som finns hos socialtjänsten sedan tidigare. Finns det en pågående utredning kan de uppgifter som kommer in vara de som behövs för att kunna fatta ett beslut.
Det kan också vara så att uppgifterna redan kommit in till socialtjänsten och har bedömts tidigare, då gör man inte så mycket.

Man kommer nu att kontakta vårdnadshavarna för att informera om anmälan och diskutera innehållet i den. Man kan också prata med barn enskilt.
Därefter fattas beslut om utredning ska inledas eller inte. Man har 14 dagar på sig från det att anmälan inkom.

Har du uppgett ditt namn har de rätt att få reda på det.

Inte för att jag inte tror på dig angående hästen så men det känns lite som en hämndgrej det här? Hade du gjort det här om det inte var några problem med köpet eller hennes beteendet gentemot dig med anmälningar osv?

Jag antar att det inte är några 30 miljoner hon är skyldig för sanering?
Haha jag ändrade
300 000 ska det stå

Jag hade inte gjort det för då hade jag inte kollat upp henne. Domslutet fick mig att ta steget. Det kändes obehagligt att ha barn i sanitär olägenhet.

Det är inte en ”hämndgrej” jag tänker på barnen
Jag vill hellre vara ”safe than sorry”
Fast dom bor inte där nu? Lever barnen i sanitär olägenhet just nu? Tänker att det inte säger så mycket egentligen, jag hade låtit det vara och fokuserat på att få den här hästen istället. För det ser ut som utifrån sett, för min del iallafall, som en "du anmälde mig så jag tänker anmäla dig" situation.

Klart en orosanmälan skadar ju inte dock men jag tror inte du får en fördel när det gäller hästen genom det.

Jag förstår inte riktigt. Har du gjort en anmälan för att du läst en dom? Vad menar du att ”bo i detta”? De bor inte där nu?
Visst kan man orosanmäla om man har en oro men i ditt läge hade jag inte gjort det nu pga det andra fallet. Isåfall hade jag väntat några veckor om jag inte trodde att barnen är utsatta för livsfara.

Fast dom bor inte där nu? Lever barnen i sanitär olägenhet just nu? Tänker att det inte säger så mycket egentligen, jag hade låtit det vara och fokuserat på att få den här hästen istället. För det ser ut som utifrån sett, för min del iallafall, som en "du anmälde mig så jag tänker anmäla dig" situation.

Klart en orosanmälan skadar ju inte dock.
Bryr mig inte om hur det utåt sett ser ut
Jag följer mitt samvete. Tänker hellre en gång för mycket..

Jag har ju släppt detta och gör inget mer men visst känns det bra att ändå anmält och veta att jag gjort vad jag kunnat
Jag tänker att låta barn bo i sanitär olägenhet ändå visar på hur man tänker och agerar. Det kan vara annorlunda nu (förhoppningsvis) men jag noterade vissa saker som jag reagerade på också i nutid

Förstår dock hur du tänker. Hömndlystna människor finns överallt

Jag förstår inte riktigt. Har du gjort en anmälan för att du läst en dom? Vad menar du att ”bo i detta”? De bor inte där nu?
Visst kan man orosanmäla om man har en oro men i ditt läge hade jag inte gjort det nu pga det andra fallet. Isåfall hade jag väntat några veckor om jag inte trodde att barnen är utsatta för livsfara.
Tvisten och det här har ju inte med varandra att göra.

Jag tänker utifrån barnen och jag har noterat vissa saker och domen fick mig att agera då det visar på ansvarslöshet enligt mig. Förhoppningsvis lever de inte så nu

Men jag vill inte vara en av dem som höll tyst i fel läge

Lägger till att om detta är något som hänt tidigare och inte pågår nu så kommer inget att göras. Man hanterar pågående situationer.
Jo och det är ju helt rätt
Jag vet INTE vad som pågår nu
Jag har gjort anmälan också utifrån bad jag också sett

Jag har jobbat i skola jag tänker att skolan bör ha anmält

Klart en orosanmälan skadar ju inte dock men jag tror inte du får en fördel när det gäller hästen genom det.
För att vara tydlig. Jag förväntar mig inga fördelar i pågående tvist.
Jag har inte anmält pga det.

Nu kanske du inte delar alla detaljer i ärendet.
Men rent generellt så tycker jag inte man kan dra slutsatser om att en lägenhet varit en sanitär olägenhet att bo bara för att saneringskostnader blivit höga.

Det kan ju t.ex. handla om att man varit tvungen att bryta upp golv för att komma åt katturin som runnit ner i bjälklag. Och kanske behövt ta bort köksskåp beroende på var det är beläget och som en konsekvens av det sätta in ny köksinredning.
Fullt möjligt att det rinner bort många kronor i arbetstid och material utan att det nödvändigt behöver vara en jättestor olägenhet att bo där. Likaså fullt möjligt att skadan är över gränsen för vad som är acceptabelt skick att återlämna lägenheten i, utan att det är något som är skadligt att bo i.
Just katturin är har väl tendens att dels vara svårstädat och dels falla utanför normalt slitage.

Det är möjligt att du har mer information som gör att du sammantaget har en oro för barnen.
Men jag tycker det är onödigt att framställa kostnaden för saneringen, liksom det faktum att tvisten om den avgjorts hos TR, som om de faktorerna i sig vore tecken på en dålig hemmiljö för barnen. Det får du i så fall grunda på information om att den faktiska boendemiljön för de som levt i lägenheten varit undermålig, eller tecken på bristande föräldraomsorg i övrigt.

Nu kanske du inte delar alla detaljer i ärendet.
Men rent generellt så tycker jag inte man kan dra slutsatser om att en lägenhet varit en sanitär olägenhet att bo bara för att saneringskostnader blivit höga.

Det kan ju t.ex. handla om att man varit tvungen att bryta upp golv för att komma åt katturin som runnit ner i bjälklag. Och kanske behövt ta bort köksskåp beroende på var det är beläget och som en konsekvens av det sätta in ny köksinredning.
Fullt möjligt att det rinner bort många kronor i arbetstid och material utan att det nödvändigt behöver vara en jättestor olägenhet att bo där. Likaså fullt möjligt att skadan är över gränsen för vad som är acceptabelt skick att återlämna lägenheten i, utan att det är något som är skadligt att bo i.
Just katturin är har väl tendens att dels vara svårstädat och dels falla utanför normalt slitage.

Det är möjligt att du har mer information som gör att du sammantaget har en oro för barnen.
Men jag tycker det är onödigt att framställa kostnaden för saneringen, liksom det faktum att tvisten om den avgjorts hos TR, som om de faktorerna i sig vore tecken på en dålig hemmiljö för barnen. Det får du i så fall grunda på information om att den faktiska boendemiljön för de som levt i lägenheten varit undermålig, eller tecken på bristande föräldraomsorg i övrigt.
Jag har inte tagit upp allt jag läst
Jag har också som jag skrivit gjort flera iakttagelser

Jag går inte runt och anmäler folk till höger och vänster, tar ett noga övervägt beslut. När det gäller barn och djur som är i utsatt position så gör jag hellre en anmälning för mycket

Jag är inblandad i en tvist gällande häst. Säljaren försöker häva köpet. Se annan tråd.
Iaf har jag tagit reda på en del om säljaren och nu tagit del av allmän handling. Hon har blivit dömd i domstol för att hela lägenheten blivit sanerad. Alltså betalningsskyldig med nära 300 000 Golv revs upp etc. Katt urin var en del av problemet. Familjen bor inte där nu

Personen är sambo och har barn (små). Jag har bevittnat en del saker som känns inte helt bra. Sommarkläder på vintern. Vind för våg mentalitet. Knepiga uppfostringsmetoder. Några exempel. Dock är jag inte nära familjen på något sätt.

Jag har nu iaf orosanmält. Jag fick en klump i magen då jag insåg att de låtit små barn bo i detta i nära ett år.
Jag vet att föräldrarna till hennes man vägrar att ha med henne att göra. Det gör ju dock att det är mindre sunda ögon som har koll.

Till frågan: Någon som vet hur orosanmälningar handhas och så vidare. Jag tror ju sov behöver kolla familjen och ge stöd.
Min farhåga är väl egentligen att föräldrarna snackar sig ur situationen

Övrig info jag har är att Det här är människor som har gjort sig osams och omöjlig med flera stallägare och ”hästmänniskor”
Om du är orolig för barnen pga vad du sett eller iakttagit så är det väl helt rätt att anmäla. Förhoppningvis har barnen det bra och ingen utredning startas. Har barnen det dåligt kan det vara din anmälan som ser till att barnen får hjälp.

Jag tycker du agerar rätt. En orosanmälan är inget mer än det namnet säger: en anmälan av oro. Bedömningen huruvida oron är befogad eller ej görs av Socialtjänsten.

Jag har anmälningsplikt i mitt yrke och har orosanmält i fall även där anhöriga säger att allt redan är gjort, soc är redan inkopplad, händelsen är överstökad etc. Det är inte min uppgift att avgöra vad som är sant eller inte. Vi vet att vi missar majoriteten av fallen, vi har inte råd att ignorera de varningsklockor som faktiskt når fram. Jag misstror inte anhöriga men det här handlar inte om min tilltro.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka