Öronskabb..

R

reykurboy

Har en kompis som hade lite funderingar på öronskabb hos katter...

* Hur/varför får en katt öronskabb?
* Det är innekatter hon har, hur kan de fådet?
* Hur smittar det?
* Om man träffar en katt med öronskabb och klappar den katten, kan man då ta det med sig hem?

Supertacksam för svar! :):bow:

Sv: Öronskabb..

Tack så jättemycket! :bow:

Det enda jag inte fann var ifall "jag som människa" kan dra med mig smitta hem ifall jag klappat en katt med skabb??

Det kan du. Har man varit i kontakt med en smittad katt bör man som allra minst tvätta händerna noga innan man klappar sin egen. Har man haft den smittade katten i knät är det nog lämpligt att byta kläder också.

Återigen tusen tack! :)

Ska vidarebefodra informationen till min vän.

Fick i uppgift att tvätta katternas plädar :crazy:
Mina katter har inga speciella sovställen, men visst kan jag tvätta överkast och dylika grejer, men hur noga behöver man egentligen desinficera lägenheten? Skura allt? Dör kvalstren om man stoppar saker i frysen? av skum-/möbeltvätt?

Och hur tusan behandlar man en katt som får paniken arne om hon hålls fast mot sin vilja :confused: Har provat allt - flaskgrepp, handduk, med handskar, nackskinnet - u name it. Hon är goast i världen annars, men det är nått som flippar när hon blir trängd.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar