öronfistel

MaRomer

Trådstartare
Ponnyn jag har på foder har en öron fistel. Och nu undrar jag om man bör göra något åt det
det.

Han är 10 år och aldrig haft "problem " med det. Det ser ut som ett sår som vätskar sig. Precis nedanför örat blir det som en "hållplats" för slemmet som ska ut. Håller man inte fisteln "öppen" så samlas det liksom där. Man kan utan svårighet trycka ut slemmet.

Ska lägga in bilder senare. Slemmet är helt genomskinligt.

Detta är en ponny som jag förhoppningsvis kommer köpa. Men bör detta åtgärdas på något sätt innan ev köp?

Vi födde upp en ponny som fick en öronfistel. Han hade aldrig några problem med den förutom att han ogillade när man pillade med den, vilket gjorde det rätt omständigt. När han kasterades som 3-åring lät vi dock operera bort den. Efteråt fick vi en ingående beskrivning av veterinären som berättade att han fått gå in och mejsla bort en mandelstor grej från skallbenet. "Mandeln" visade sig innehålla hår :crazy:. Kändes lite creepy.

Jag vet inte vad som är standard att man gör åt öronfistlar, men vi tyckte det kändes bäst att ta bort den. Er ponny är ju rätt mycket äldre. Jag hade nog pratat med en veterinär och kollat vad de tycker.

Min stora häst har en öronfistel, jag frågade min veterinär och hon tyckte inte att man behövde göra något så länge hästen inte har några uppenbarliga problem. Det blir lite kladdigt gojs som torkar till en skorpa som går att pilla bort. Det enda "problemet" är att hon gillar verkligen inte när man pillar på den så i början alldeles efter jag köpt henne var hon väldigt skeptisk till att bli tränsad, få på sig grimman osv, men med lite morötter och mutor kom vi över det. Fast jag ser inte det som ett problem med fisteln utan ett "hanteringsproblem".

Tydligen är en fistel ett "tandframent" som hamnat på fel ställe.

Han har inga som helst problem med att man tvättar, tränsar, klämmer och håller på!

Bilder kommer snart;-)

wpid-dsc_2808.jpg

wpid-dsc_2812.jpg

wpid-dsc_2813.jpg

Klippte rent och fixade lite:

wpid-dsc_2825.jpg

Ser ut som det är placerat nästan på samma ställe som min hästs, men hör med din veterinär vad de tycker.

Min häst hade en öronfistel på samma ställe som din. Den vätskade sig och hon ogillade när man var där och pillade.
Vi upptäckte den på hösten när hon var 3 och opererade bort den i aprl ett halvår senare. Innan sommaren och flugorna skukle komma och gotta sig i den där vätskanse fisteln .
Det var ett tandanlag som satt på skallbenet.

Ok, skulle gissa att han inte tyckte det var något att anmärka på isåfall (dvs inga besvär). Är du osäker ring och fråga. Min veterinär anmärkte tex på ett överben, att det var ett skönhetsfel men inte något som påverkade användbarheten.

Jag hHar inte upplevt att min häst får mer flugor än andra hästar i det området där fistel är, på sommaren torkar det snabbt och bildar en skorpa. och även om man har varit där och pillat så det vätskar så verkar inte flugorna dras dit.

Ok, skulle gissa att han inte tyckte det var något att anmärka på isåfall (dvs inga besvär). Är du osäker ring och fråga. Min veterinär anmärkte tex på ett överben, att det var ett skönhetsfel men inte något som påverkade användbarheten.

Jag hHar inte upplevt att min häst får mer flugor än andra hästar i det området där fistel är, på sommaren torkar det snabbt och bildar en skorpa. och även om man har varit där och pillat så det vätskar så verkar inte flugorna dras dit.

Flugorna dras mer till ögonen. Öronen är de inte i närheten av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 164
Senast: Wonderwoman
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 725
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 643
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 291
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka