Orolig mun!

K

Kissan

Vet ej om denna tråden ligger rätt, men jag försöker iaf.

Min häst har blivit VÄLDIGT orolig i munnen på sistonde, han accepterar inte alls bettet utan bara "gnager" på det och knäpper av, har provat med flera olika bett, men det är ungefär samma reaktion på alla. Ska ta ut en tandläkare snart, men jag undrar om det kan finnas några andra orsaker?

Är det någon som har liknande problem och isf vad gjorde ni åt det?

tacksam för svar!

//Kissan

Sv: Orolig mun!

Min ponny gjorde likadant förut. När jag först köpte honom så gjorde han inte så, men det kom lite efterhand. Vi tog med honom till veterinären och raspade tänderna. De såg ingenting ovanligt förutom ett litet sår i gomen. Så de föreslog att vi skulle byta bett till ett gummibett. Så jag red på detta en gång, sedan så insåg jag att det inte var någon skillnad. Så jag fortsatte rida med mitt gamla (tjockt och tredelat) och det blev bättre och bättre. Nu gör han bara sådär ibland när han vill testa lite eller om jag råkar bli för hård i handen.

Så jag tror att det mesta berodde på det där lilla såret i gomen, men annars vet jag faktiskt inte.

Vet inte riktigt om detta tillförde dig ngt, men du vet du iaf att det finns fler hästar där ute som gör/gjort som din.

Lycka till!

ok, jag ska ta ut tandläkaren/vetrinären som sagt men ska också ta ut en ET eller kiropraktor som får kolla igenom honom och kanske rätta till något. Han har alltid varit väldigt känslig i munnen och har inte alltid haft lätt att söka sig till bettet, men detta är mkt mer än vanligt, han liksom tuggar metall.

Han fäller nu och han är känslig när han gör det, kanske har han ont/ är öm i ryggen? För det kan väll isf visa sig i munnen?

Så ditt bästa tips är alltså att rida som vanligt med mjuk hand? Jag ska verkligen jobba med det, kan bli lite hård/ostadig i handen ibland.
Tack för tipset!:bow:

De flesta hästar som gnager på bettet och upplevs oroliga i munnen lägger upp bettet mellan de första premolarerna (kindtänderna) och skadar dessa. Orsaken brukar vara att bettet stör på ett eller annat sätt - mjukdelsskador, vargtänder, dolda vargänder mm.

Du bör absolut låta en veterinär med intresse för hästtandvård kontrollera din häst.

Det låter som en jättebra idé att du tar ut folk som går igenom honom. Då får du svar från folk som verkligen vet vad de håller på med! :)

Jag är absolut ingen expert på sådant här, men det kan ju vara en möjlighet. Men jag har tyvärr ingen aning. Veterinäreren/tandläkaren som kommer kan dock säkert svara på den frågan!

Precis. Sen varierar det ju förstås häst till häst, vissa tål lite mer än andra. Men min häst är också ganska känslig och jag är lätt att bli lite ostadig och lite för hård ibland och då gör han precis sådär.

Men jag hoppas att det löser sig och du får säkert goda råd av de som kommer och kollar på din häst! :D

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 121
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 582
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka