Orolig, medicin.

Energi

Trådstartare
Är gravid i v 12+4.
Var på en arbetsplats där jag fick som uppgift att ge en man Finasterid. Jag tar tabletten i handen och lägger den på en sked. Då kommer en personal och säger
"Den där får inte du röra! Du är ju gravid"
Jag förstår ingenting men hon förklarar att den medicinen innehåller något som kan göra att ett eventuellt pojkfoster föds med missbildade könsdelar.

Jag tvättade och spritade händerna noga. Tabletten är filmdragerad och den var hel. När jag googlar står det att gravida kvinnor inte ska hantera medicinen om den blivit delad eller krossad.

Hur orolig bör jag vara? Ska jag höra av mig till BM, eller ska jag avvakta?

Sv: Orolig, medicin.

Du behöver inte vara det minsta orolig. Men vill du så kan du ringa 1177 och prata med dom eller ,om du orkar vänta, på måndag ringa bm.

Däremot borde (skall?) det finnas en lista väl synlig på din arbetsplats dör det tydligt framgår vilka mediciner, medel, situationer (tex vid röntgen) som gravida inte skall hantera.

Jag skulle inte vara orolig, eftersom tabletten var hel. Men informerat bm på måndag. De har bättre register över alla registrerade biverkningar.

Åt själv medicin i början av min (oplanerade) graviditet som kan ge missbildningar på fostrets hjärta. Så när det var dags för vanliga ultraljudet gjordes en noggrannare koll av fostret och undersökningen gjordes av en läkare.

Det är ingen fara - du har hanterat medicinen hel och den potentiella risk som finns gäller delade tabletter. Tabletten är dragerad och risken att du tagit upp spårbara mängder av substansen genom huden måste vara obefintlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka