Orolig....!!(långt)

F

Fladde

Usch är så orolig över min häst :crazy:
Nåväl här kommer min lilla berättelse:

Nu när det inte blev den bästamda hästen så började vi titta runt och fick hem massor av filmer på hopphästar. Vi provred massor men jag hittade inte den rätta. Så en dag då en tjej hade hört att jag letade stor häst ringde hon upp mig och sa stt hon hade en till salu. Vi åkte och provred dagen efter. Först red ryttaren hästen lite i padocken sen fick jag sitta upp och prova. Det kändes bra och jag tyckte hon var trevlig. Då ryttaren sa att vi måste hoppa och rida ut hästen innan vi bästemer oss så beslött vi oss för att göra det helgen efter. Så på lördagskvällen red jag ut en runda(ryttaren cycklade med) red på stranden och fick en härlig känsla av att detta var rätt häst. På söndagen gick vi upp till klubbens ridhus och tog fram lite hinder. Hästen hoppade allt i alla lägen hur man än kom på hindret hoppade hon. Jag hade bästemt mig det var denna vi skulle ha. Vi åkte på semester en vecka och innan betalade vi handpeningen. Vår vetrinär besiktiade hästen som gick igenom UA.
Den var rönkad innan den kom till sverge och vi fick se rönkenplåtarna som var helt bra. Hästen är från Danmark och stog på ett danskt dressyrstall men då hon inte höll för dom stora mästerskapen(EM,VM osv) så var det en tjej som fick hoppa henne dom tävlade upp till 120 och hästen hoppar bannor på 140 utan problem. Vi kom hem från semestern och vi gjorde upp köpet. När hästen kom till oss fick vi inget till(inte enns en grimma) vi tog ut sadelutprovare som provade många olika märken Apaloosa, Pessoa, Passir m.m Dom hon tyckte låg bra var Betes eller Cliff bersbyn vi köpte Cliff bersbyn red i den ca 1 vecka sen började jag så smått träna dressyr för en tränare som sa att hästen tappar bak :confused:
Vi tog en vetrinär som inte såg nått vid longering eller böjprov han sa bara rid som vanligt. Sen tog vi ut en annan vetrinär som såg det på volten när vi longerade. Han satte henne på Fenadyn en vecka. När vet kom tillbaka så var där ingen förbetring. Då han remissa oss upp till Helsingborgs djursjukhus för hältutredning.
När vi kommer upp första gången ser inte vetrinären nått på rakt spår jag får rida hästen i "ridhuset" då inte vet såg nått där var de nära på att vi blev hemskickade med rådet kom tillbaka om de kommer igen :mad:
Men min mamma övertala om att jag skulle skritta ut en runda sen komma tllbaka för att göra longeringsprov. När jag longerar vissade hon det klart och tydligt. Då började bedövning av olika leder utan resultat. Rönken av rygg. De var Ryggskott och vi fick återbesök några dagar efter hos Ryggspecilisten som behandlade ryggen fick specilskor och ett arbetschemma att träna upp hästen igen. Innan vi åkte ville dom se sadlen(cliff bersbyn) dom sa att den inte låg bra(lurade igen allså :mad:/)Återbesök 4 veckor efter hos vet o ryggspecilisten hästen fortfarande halt. Dom behandlar baknäna. Ryggen var helt OK Dom sa att det finns risk att hon inte skulle bli bra igen. Nästa återbesök var hon haltfri men tappade bakbeent inu pga att hon var/är svag i bennet jag dick köpa viktmancetter och rida igång henne med. Ibörjan kunde jag inte enns komma upp på hästen(Ö-energi) fick utskrivet lugnade som jag gav innan ridturen då funka de bra. Sen slutade jag med det för ca 1 vecka sen när jag började trava jag kommer upp på hästen nu. Men när jag ska ut från gårdsplan så reser hon sig rätt hökt och vill inte gå fram. Men nä vi väl kommit ut från gårdsplanen är hon lugn snäll och pigg och vill arbeta och bussa. Nu här jag orolig för de att hon reser sig det är lite obehaglit just för hon är på gränsen att gå över :crazy:
Kan hon ha ont igen?
Ska på återbesök i slutet av febuari för att se så allt går åt rätt håll och då skulle hon vara i normal träning

Kanske lite luddigt skrivet men hoppas ni fatta nått ifl;)
Tacksam för svar och tips:bow:

Sv: Orolig....!!(långt)

Nyfiken, vad är det som gör att hon inte håller för de stora mästerskapen? Menar du att hon inte är bra nog i dressyr för att hävda sig, eller menar du att det är något fysiskt fel på henne?

Jobbigt låter det ju onekligen... :( !

Dom sa att hon inte hävde sig bland Eliten.

Gud vad jobbigt! Jag skulle kunna tro att det är nåt fel på henne igen. Har du kvar den gamla sadeln eller har du bytt till en ny??

Jag har köpt ny sadel.
Fast det jag inte fattar är varför hon inte vissar när jag rider utom när jag ska ut från stallplan :confused:
För när hon "blev" skaddad märkte man de på henne på ett annat sätt.

stegrar hon sig även om du leder henne? Eller alltid när du hoppar upp, var du än är? Hon kanske får ont i ryggen av att den snedbelastas just vid uppsittning?

Det är bara just då på gårdsplanen men hoppar jag upp nån annan stans gör hon inte det bara där:( :confused:

Fast hon kan göra lite glädjesprång ute;)

Tråkigt för er. Hoppas det blir bra nu när hon får röra sig mer, så får hon nog något annat att tänka på. Kan du inte rida ut med någon annan nu ibörjan så hon märker att det är kul med ridning igen?

Vore jag du skulle jag inte sitta upp på gårdplanen utan se till att starten för er blir så konfliktfri som möjligt. Det är ju inget kul att börja ridningen så för någon av er.

Fladde, ska hon aldrig bli bra? jag håller tummarna i vilket fall, gud vilket elände du har fått..Men, är hon den rätta så ska hon baske mej bli frisk också!! =)

Min spontana reaktion är ju att hon stegrar sig för att det gör ont, men samtidigt om du säger att hon inte gör det annars?!
Att hon inte stegrar med dig på, kan inte det bero på att det skulle göra FÖR ont att göra det?
På nått sätt så, jag vet inte.. Hon kanske blir överrumplad när du sitter upp någon annan stans så då kommer hon sig inte för att stegra, men på stallplanen vet hon det?
Rider du utan lugnande nu? Eller stegrar hon sig fast hon har det i sig?
Det kanske är bäst att ringa till vet. å fråga vad h*n tycker? Det brukar vi göra om något inte stämmer, ifall vi väntar på ett återbesök tex. För oftast kan dom ju säga på beskrivningen ifall man kan vänta till återbesöket eller ifall de vill kolla på direkten..
Blev luddigt det här, hoppas du förstår vad jag menar.. fattar inte riktigt själv men! :angel: virr-panna idag!

Senast ändrad:

Hon gör det när jag sitter på henne.
Nä hon får inte lugnade längr.

Jo nån gång måste det ta slut tycker man :crazy:

Knepigt. Men gör som någon annan här skrev, försök att undvika stallplanen om det går?! Och när hon inte stegrar sig, beröm eller nått! Äh, jag vet inte vad som skulle kunna funka, tycker det låter så knasigt! :crazy:
Jag håller tummar å tår att hon blir bra snart!!

Tycker med de är konstigt för de är just 1 gång hon reser si sen tuffar hon på som vanligt nöjd o glad.
De är ju rätt obehagligt att sitta på en stegrande häst. Idag satte jag ett sånt stort fårskinsludd i panbandet i tro om att inte skulle vilja resa sig så hökt men det funkade inte..

Ja det är ju riktigt obehagligt, och skadan lär ju inte bli mindre om hon skulle slå över..
Reser hon sig ifall nån står och håller i tränset med?

De har jag inte provat att nån håller henne.
Kan prova de nån frivillig :angel:

Hehe aa;)

Missy har inte så gott ryckte :o men ändå så älskar jag henne :rofl: :love:

Kanske sitter det i huvudet på henne? För en häst som har haft ont kan det ta ett tag att förstå att det inte gör ont längre,kanske kopplar hästen ihop uppsittning just på stallplanen med att det gjorde ont förut, med tanke på ryggskottet? Dvs det var där du satt upp när hon hade ryggskott?

Min häst blev behandlad för en rätt kraftig bäckenlåsning i somras, och efter att hon blivit behandlad såg man nästan hur hon gick och funderade huruvida hon hade ont eller inte. Det tog ett tag för henne att slappna av, och även för musklerna runtomkring att gilla sitt nya RÄTTA läge!

En tanke bara, men det kan ju lika gärna vara så att hon upplever smärta på riktigt också...

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama