Orolig hästägare...

Grålly

Trådstartare
Mitt 10-åriga nordissto började för 2 veckor sedan att halta lite smått. Hon fick vila i 2-3 dagar och det blev bättre, men kom sedan tillbaka igen. Vi tog ut vet som kände och klämde och han tyckte att de inre böjsenorna (?) på båda fram var lite svullna. Hon haltade ordentligt och vi fick Finadyne som hon skulle äta i 1 vecka, + vila. Det gick bra, vissa dagar var hältan borta, vissa var den långt ifrån borta, sista dagen var det nästan borta. Vet. tyckte att vi skulle fortsätta med Finadyne 5 dagar, då hon blivit bättre. Medicinen tog slut igår, och de senaste 4-5 dagarna har hon stått i box från ca 17.00 till 07.00, och då har hon varit utan symtom när jag släppt ut henne. Vissa dagar har hon varit utan symtom hela dagen, vissa har hon visat lite, lite hälta. Idag släppte jag ut henne kl 07.00 och hon var, så vitt jag kunde se, utan hälta. Skönt, tänkte jag.

När jag gick till hagen (Hon står i en liten hage) och skulle ge lunch så markerade hon tydligt hälta, jag ser dock inte på vilket ben, är hemskt dålig på det, och jag drabbades dessutom av lite panik när jag såg att hon haltade. Ringde nyss till vet. men han var upptagen och bad mig ringa om en timme.

Gud, jag har ingen erfarenhet av sådant här, hon är min första häst och hon har aldrig varit skadad tidigare. Vad säger allt det här? Är det väldigt allvarligt, eller? Jag vet inte vad jag gör om hon inte blir bra, jag drabbas av panik bara av att tänka på det. Hon är min absolut bästa vän och jag vill bara att hon blir bra.

Hjälp mig någon!

Sv: Orolig hästägare...

Hej,

Jag vet hur det känns. Beställ tid på en klinik för en ordentlig undersökning så slipper du undra. Hon visar inga tecken på fång? Tänkte om hon går på bete?

Lider med dig och hoppas ni snart får hjälp!!

~Ingrid

Åk till klinik, om de inte hittar ngt specifikt, be dem ta borrelia och erlichia prov. När det är hältor som kommer och går så som du beskriver är borrelia/ erlichias det jag kommer och tänka på...

Hej,

nä, hon går inte på bete och inga ändringar har gjorts i foderstaten. Hon har haft fång tidigare men har kunnat äta relativt starkt bete ändå, men gräset har just kommit fram så hon har knappt kunnit äta något. Dessutom är hagen hon går i skog, och knappt gräs alls.

Jag ska ringa till vet. igen, och får se vad han säger.

Tack!!

Kan borrelia och det andra du sa komma via något annat sätt än fästingar? Här i Norrbotten finns inga fästingar, så det skulle ju kanske inte vara det första man tänker på..

Jag kääner med dig, sitter nästan i samma sits, Min var halt och distirktvetnären kunde inte säga var det var :( hon var väldigt svårlastad så det to nästan 6 mån innan jag kunde bege mig till klinik utav massa olika orsaker (hon blev självklart bara bättre och bättre annars hade jag lastat henne till nästan varje pris) nu har hon fått diagnos hon har spatt, har nu fått två kortison behandlingar och sen får vi se, hon skulle iallafall få sommaren på sig, jag får oxå typ panik av tanken att hon kanske måste sommna in i höst :cry: :cry: :cry:

Tänker på dig, åk till en bra klinik och få ett svar så du slipper gå i ovisshet.

Som jag fått lära mig är det de första späda grässtråna som är farligast för fånghästar.
Men om vet har tittat på henne så borde han kollat fång först efter som hon haft det tidigare.
En av mina inhyrningar var jätte halt men bara ibland. Vi och vet. sökte men vi fick ta hem hovis och det visade sig att hon förmodligen trampat på en vass sten som haft sönder sulan. Det visade sig när hon fick fullt med smuts i hoven inte annars. Sprickan var heller inte synlig förrän efter att hovis skurit ur på sulan. Hon blev ohalt när vi skodde om med sula.

Lycka till med din häst

Hej,

hoppas att jag får en bättre diagnos, och jag hoppas innerligt att din häst blir bra! Jag har ringt till vet. och han tyckte att jag skulle låta henne vara utan Finadyne och ha henne precis likadant, alltså i box från 17.00 till 07.00, för att se om det blir sämre eller om det håller sig likadant utan Finadynet. Sen skulle vet. komma ut måndag eller tisdag, och hittar han inget så blir det en tripp till klinik, det värsta som finns är att gå i ovisshet, vill bara veta vad det är.

Tack för stödet, tänker på dig!

Eftersom det är en ganska grov kallblodstjej du har så tycker jag att du ska kolla upp hovbroskförbening.
Är boden närmaste klinik för er? Ni kanske har närmare till finnveterinären? Han ska ju dessutom vara väldigt duktig har jag hört.

Är väldigt svårt att säga vad det är men medryttarhästens hagkompis hade liknande symtom. Haltfri en del dagar och tydligt halt andra dagar. Käkade Metacam för distriktarn misstänkte att det var kotledsinflammation, men en kur på 24 dgr gjorde henne inte haltfri så det blev klinikbesök. Där konstaterades bla. spricka i griffelbenet och div. andra fynd...
Så, ett klinikbesök brukar löna sig i längden.

Hej,

Hoppas det ordnar sig och att hon snart är på G igen. Läste att du hade ett grövre kallblod. Det har vi med!!

Vi brukar åka till ATG i Boden, tycker dom är bra!

~Ingrid

Ja, vi har funderat en hel del på det. Vi har gjort en ny hage med bara skog, och ska ha henne där ett tag så får vi se om det blir bättre.

Tack för svaret!

Hej!

Jag, det är en grov nordis jag har. Ellen Tillberg heter jag för övrigt, har träffat dig, Cornelia (?) och Lukas på Lena Danius-kursen. Var där med Anna-Lena Ögren, Carina Ögren och Sara. Skulle kommit på kursen i helg också men ville inte lämna hästen när hon inte är frisk. Kanske lite Off Topic :angel: ;)

Vi har nu sattit henne i en skogshage där det inte finns ett grässtrå, och då får vi ju se om det blir bättre, kan ju vara fången. Vi kommer att åka till Boden ifall det inte är fången, tack!!

Tack. Hoppas allt löser sig för er. Lycka till du måste skriva om hur det går. Kramar Maléne

Hej!

Jag, det är en grov nordis jag har. Ellen Tillberg heter jag för övrigt, har träffat dig, Cornelia (?) och Lukas på Lena Danius-kursen. Var där med Anna-Lena Ögren, Carina Ögren och Sara. Skulle kommit på kursen i helg också men ville inte lämna hästen när hon inte är frisk. Kanske lite Off Topic :angel: ;)

Vi har nu sattit henne i en skogshage där det inte finns ett grässtrå, och då får vi ju se om det blir bättre, kan ju vara fången. Vi kommer att åka till Boden ifall det inte är fången, tack!!

Hej,

Ah, kul :idea: stämmer att min dotter Cornelia var på kursen med Lukas, jag satt på läktaren :)

Tyvärr har Lukas arbetat på egen hand i skogen så vi har inte kunnat vara med på de två sista kurserna. Nu ska han sättas igång igen...

Hur har det framskridit med din pålle, sämre eller bättre?

~Ingrid

Okej, synd.

Hon ska äta fenylbutazon i en vecka, sista dosen är imorgon. Det var fång, då hon nu är helt symtomfri efter ett tag i skogshage. Det kan ju självklart vara något annat också, vi ska vänta och se. Min vet. pratade ju om gaffelbanden osv., medans min hovslagare var etthundra procent säker på att det var fång. Vi var tvungen att lita på någon av dom, och vi valde hovslagaren. Han kunde förklara alla problem hon hade, vilket vet. inte kunde. Tur att jag har min hovslagare :bow:

Värmen under hoven försvann, medans svullnaden i benet stannade. Det har dock försvunnit de senaste två dagarna och är idag borta. Hon kommer springandes i hagen, precis som hon alltid gjort förut, och hon mår jättebra. Jag var så himla orolig och är så lättad och glad att jag äntligen kan börja sätta igång henne så smått. Trots att hon "bara" stått i lite över 2 veckor så har hon tappat rejält med muskler, men det ska ju inte vara så svårt att få tillbaka då hon varit i träning 5-6 dagar/veckan i två år. Jag är så imponerad av henne, trots att hon inte kunnat stödja på ett ben och varit rejält svullen, fått stå i box 14 timmar/dygn så har hon varit glad och hela tiden gjort sitt bästa.

Något jag också gör nu, är att jag uppskattar min tid med henne mycket mer. Då jag sköter två hästar, eget stall och skola har jag haft det väldigt, väldigt stressigt en tid, men det känns som att det är över nu. Jag ska tagga ner lite och slappna av, något jag inte gjort på jättelänge känns det som. Varje extra dag jag får med henne är jag tacksam för, och jag hoppas på många, många år till. Nu ska jag iväg och mocka hagen, något jag faktiskt ser fram emot!

Tack alla för all hjälp och stöd, jag uppskattar det verkligen. Maléne, det ska nog ordna sig till slut och jag tänker på dig!

Nog finns det fästingar i Norrbotten alltid, men kanske inte lika mycket som söderut. Har själv plockat bort en från min hund för flera år sedan.

Va bra att hon blev bättre!

Tänk dock på att det är mycket lång konvalesens (stavning?) på fånghästar. Så att du inte sätter igång henne för tidigt...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka