orolig häst

Linus

Trådstartare
Jag har ett fullblod som är väldigt oroligt och stressat emellanåt. Har haft henne i ett år ungefär, hon var istadig när jag köpte henne och nu funkar hon jättebra ibland, men så ibland liksom låser hon sig och stressar upp sig och vill nästan krypa ur skinnet. Finns det något man kan ge den som är lugnande, fått tips om magnesium, någon som provat? Hästen har fri tillgång på hösilage och får 0,3 kg kornkross + lite betfor +mineraler per dag. Hon är lagom i hullet och börjar få lite muskler, hade stått över ett år när köpte henne.

Sv: orolig häst

Du kan ju testa att ge tex equicalm, socalm,(innehåller bla magnesium) finns fler sorter. Vet ej om de fungerar men min hetsporre, oxå fullblod, får equicalm från Equistro. Inte kul när de är sådär stressiga:crazy:

Ger du det för att din häst ska varva ner eller är det någon annan anledning? Vart köper du det? Inga fler förslag, någon ört eller så som är avstressande?

Min häst är stressig och jag vill att han lägger sin energi i loppen, inte före:crazy:
Equistro har en hemsida där man kan beställa. Rena örter, det skulle väl vara Valeriana, finns hos Borgeby kryddgård eller Hilton Herbs. (har aldrig testat)
Vissa fullblodsston har ju en tendens att vara ganska stressade, har din gått på banan? Stam?

Ja hon har gått på banan, men det är många år sen, hon är 13 år nu.
Hon har inte stressat hos tidigare ägare, däremot varit fruktansvärt istadig! Stammen är Zinsky-Dolman. Hade ju varit kul att kunna rida henne utan att riskera livet....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 077
Hästhantering Hej! Det är andra gången jag skriver här om min nya häst men måste bara få ventilera lite... Min häst då som jag har haft i ca 1,5... 2
Svar
32
· Visningar
4 359
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 659
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka