Orolig för galoppen

iris.004

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem. Jag rider en b ponny som jag känner mig trygg med i både traven och skritten. Men jag är ganska rädd för galoppen. När jag ger en fattning travar hon på som sjutton tills hon börjar galoppera. När jag sen saktar av är hon så snabb i traven så det blir svårt att bromsa henne. Jag tycker det blir väldigt obehagligt när hon gasar på så mycket.
Vad ska jag göra?
 
Hej! Jag har ett problem. Jag rider en b ponny som jag känner mig trygg med i både traven och skritten. Men jag är ganska rädd för galoppen. När jag ger en fattning travar hon på som sjutton tills hon börjar galoppera. När jag sen saktar av är hon så snabb i traven så det blir svårt att bromsa henne. Jag tycker det blir väldigt obehagligt när hon gasar på så mycket.
Vad ska jag göra?
Hitta en tränare som kan hjälpa dig och ponnyn på plats.
 
Vad är det för ponny? Är den bara barnriden kan det vara så att den inte kan/ vet hur den ska gångartsväxla sansat.
 
Testa att göra mycket övergångar skritt, trav, skritt trav, galopp, skritt , trav men testa också att försöka samla hästen mycket så att den inte drar iväg när du ska fatta galopp, jag är inget proffs men detta har hjälpt mig lite i ridningen då min häst i början alltid drog iväg i snabb trav när jag skulle fatta galopp, till skillnad från nu då hon i princip kan fatta när som❤️
 
Hej! Jag har ett problem. Jag rider en b ponny som jag känner mig trygg med i både traven och skritten. Men jag är ganska rädd för galoppen. När jag ger en fattning travar hon på som sjutton tills hon börjar galoppera. När jag sen saktar av är hon så snabb i traven så det blir svårt att bromsa henne. Jag tycker det blir väldigt obehagligt när hon gasar på så mycket.
Vad ska jag göra?
Det låter som att hon gasar för att hon inte riktigt kan hålla balansen. Du behöver hjälpa hästen då, så att den kan balansera sig och orkar göra en balanserad fattning utan att springa in i galoppen.

Det är ju ryttarens jobb, hästen gör så gott den kan, så ska den göra på ett annat sätt så behöver ryttaren visa hur den ska använda sin kropp för att det ska bli bättre. Ta hjälp av tränare, strunta i galoppen, eller se om det finns en kunnigare ryttare som kan visa hästen hur den ska göra?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 547
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 952
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 290
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp