P

ponnie91

Heej min sköthästs ägare red igår och smsade mig idag: "han har blibit hugormsbiten så du kan väl kolla om han är svullen." Hästen i fråga är en varmblodsvalack, 11 år, som går på bete (idag oxå). Bettet ska vara på vänster bak.

Min fråga är: Vad ska jag göra?

ja har kollat runt lite (är inte hemma från skolan än just nu, 13.40) och konstaterat att huggormar är giftiga, dom bör stå stilla och att an ska vänta ett par dar.

Svara gärna fort!! :bow:

Sv: Ormbett

Ringa veterinären så klart! redan i går.

Eller så skall man inte ta dit inlägg på alvar.

Senast ändrad:

life: hallå ja fick veta det idag vad vill du jag ska göra.

remmis: hon vill inte!

:(

Du har fått svar från två här på sidan. Vi har samma svar huggormsbet är farligt och man har bara någar timmar att spela på för att ge hästen motmedel.

Det finns inga andra tips än ta kontakt med veterinär. Vill inte ägaren det är det en mycket oansvarig hästägare om det nu är huggormsbet.

skulle jag vra i din sitts skulle jag säga upp medryttarhästen idag.
ring till ägaren och säg att antingen tag hon hand om sitt djur, och du hjälper till. eller så kan hon göra det själv!

eller om du är ung så ber du en äldre kompis eller förälder göra det åt dig.

det är ett otroligt oansvarigt sätt ägaren har.

Nu har ja vart där :smirk:

Och ja kan konstatera att det inte var någon fara. Ingen feber, ingen svullnad. Ja kollade oxå upp det här med ägaren och denne har tydligen ringt veterinären. Och ja -ja ska lyda ert råd och "säga upp" mig. :p Tack för hjälpen! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
3 869
Senast: super
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka