Orkar inte ;(

M

Moej

I ett halvår har det knappt varit roligt att gå till stallet. Orsaken är att min häst inte tycker om att göra någonting, hon vill inte komma in, inte bli borstad, absolut inte riden, vill inte promenera, hon vill inte göra någonting alls! Och om hon inte tycker om det vi gör, hur ska jag då kunna göra det? Känner mig jättesjälvisk då, och det är jättejobbigt när hon inte vill något, och det är väldigt jobbigt att inte veta vad jag ska göra för att hon ska tycka om mig och det vi gör..
Jag borde väl egentligen sälja henne men jag kan inte. Tycker om henne för mycket. Men hon kanske får det roligare hos någon annan, som hon gillar och som kan klura ut vad HON gillar. Fast, om jag skaffar ny häst kanske det blir likadant med den hästen.. Uschusch jag vet inte vad jag ska gööööraa...

Sv: Orkar inte ;(

Är inget kul med en sån häst, min f.d foder häst var precis sån :crazy:.
Då får man kanske tänka om man som ryttare/skötare gör något fel? Passar utrustningen? Har hästen ont? Mår hästen dåligt av andra orsaker?

Men för att både du och hästen ska må bra är kanske det bästa att ni skiljs åt? Och att du istället letar efter en häst som uppskattar dina omsorger? Hur var hon innan då? Har det hänt ngt. spec. eftersom hon är så avig? Min foderhäst såldes, och lika bra var väl det, vi kom inte så bra överens... nu har jag istället en egen häst, som ibland gnäggar när han ser mig och för det mesta kommer och möter mig i hagen... det är aldelles underbart :love:.

Usch jag känner igen mig... Min häst har varit skadad och vi har vetat om han skulle funka som ridhäst. Fått göra massa träningar från marken... Dessutom har 4-åringen såna hovsprickor att hon är halt och bara för att bevisa lagen om alltings maximala jäklighet så översträngde 20åringen gaffelbandsfästet och fick vila i 2 månader. Nu har jag iaf börjat få galoppera ponnyn och 20:an är frisk :)

Men man undrar ju verkligen hur man orkar ibland... Hur gammal är din häst då? Har du provat ed att kanske byta hage, kompisar etc? Varierad träning? Usch så svårt :( Hoppas det löser sig!

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men precis som du har jag inte hjärta att sälja iväg hästen. Jag förstår mig inte på honom, men risken att ingen annan gör det heller känns för stor och då kanske han fortsätter vandra runt hos olika ägare igen. Så fort jag tjänat ihop nog med pengar ska jag spendera dessa på att ta reda på vad som är fel (för allt kostar, varesig det gäller sadelutprovare, kiropraktor, massör, tränare, ny sadel osv..). Tills dess bara "'är" vi, lufsar runt och gör allt annat än det han tycker är jobbigt. Det är trist. Men så länge pengar inte växer på träd så kan jag inte göra något åt situationen. :cry:

Jag ska lägga alla mina pengar nu på att försöka fixa problemen. Men, jag kan ju inte bara låta henne stå.. Hon tycker ju inte ens om att lufsa runt i skogen..

Hon har kanske tröttnat? Kanske en tidig start på 'sommarbete' skulle göra susen? Och till hösten- börja om från början. Försöka få minsta lilla till kul, och vara noga och där när hon gör rätt, visar glädje etc. Hoppas ni klurar ut nåt, för att ha det som du skriver är INTE kul :(..

Är hon likadan om ni rider ut med en eller flera hästar ?

Jag tror det handlar mycket om hennes motivation. Den kan du absolut ändra på =) Att börja träna henne med klicker-träning tror jag skulle kunna göra stor skillnad. KLicker-träning går till stor del ut på att man använder sig av positiv förstärkning i träning med hästar. De flesta hästar motiveras av mat som tur är så det är en jättebra grej att använda i träningen. Börja med att varje gång du kommert till stallet/hagen och ska hämta henne så får hon något gott. Men var noga så att du inte mutar henne till att komma till dig med godiset, antingen går du fram till henne eller ännu bättre om du kan få henne att komma till dig.

Detta kanske verkar konstigt men gör du detta varje gång du kommer så kommer hon tillslut att förvänta sig detta när du kommer och hon börjar då förknippa dig med något positivt. Som sagt du måste ändra hennes motivation, hon ska vara motiverad till att vara med dig. Vad som motiverar just din häst måste du ta reda på, men mat står oftast högt på listan =) Använd dig av mycket beröm i allt du gör med henne för att visa vad du vill att hon ska göra, låt din entusiasm, energi smitta över på henne. Det du känner känner oxå din häst, de är helt otroliga på att "plocka upp" våran energinivå.

Man behöver ju heller inte alltid rida för att hitta på något roligt.En promenad i grimman kan räcka långt för att de ska uppskatta samhörigheten och väcka nyfikenheten igen när matte kommer.
Prova olika saker, promenad ena dagen mys i hagen andra.Tömkörning i skogen,osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama