orientering till häst?

norpan

Trådstartare
är det någon som provat/har erfarenhet om detta?? finns det klubbar som man kan kontakta och banor med prova på?

hej, Min syster och jag har anordnat två stycken. Men vi fick inte kalla det "tävling" då ha vi varit tvugna att registrera en klubb. Så vi kallade det träning och vi gjorde våra egna rosetter och allt. Vi hade två klasser,som min syrra läst nånstans att man hade. En för ponny och en för stor häst. Jag red ett år och det var skoj,vill gärna fortsätta,det är ju ett bra sätt att komma ut i skogen...kanske inte ett "svar" men ända lite... :angel:

JAg har åxå funderat på detta. Tycker att det verkar intressant. Sen funderade jag på en sak hur är det med"banor" rider man stig eller kan man gå kompassgång där terängen tillåter. Är det många som håller på med detta i sverige och hur är det i resten av världen?
Finns det någon bra sida på nätet?
/K

Vi hade hästorienteringen i form av poängorientering, dvs varje ryttare fick en karta med ca 20 kontroller på av varierande svårighetsgrad och olika långt bort från starten. Kontrollerna var poängsatta efter svårighetsgrad och avstånd. Sedan fick ekipagen en timme på sig att samla så mycket poäng som möjligt :idea:

Pyttipannlampa

Gud va roligt! Det vill jag testa på! Undra om det finns i närheten där jag bor...
Vart kan man ta reda på sånt? Distriktet eller? Kan man höra av sig till dom kanske?

Vår hästorientering genomfördes genom den orienteringsklubb jag är engagerad i. Det är nog det enklaste sättet, att kontakta en orienteringsklubb och höra sig för om intresse finns. Där finns ju kartor och kunskap om banläggning, passande marker etc. Sedan skickade vi ut inbjudningar till hästägarna i området.

Pyttipannlampa

Sv: Re: orientering till häst?

Jag är just hemkommen från min allra första Ridorientering och jag är helfrälst! :love: Detta var en ridorientering som Simlångsdalens ridklubb anordnade i Stjärnarpsskogen (strax utanför Halmstad). De har som tradition att göra det varje Kristihimmelsfärd och har så gjort i 20 år, om jag förstod rätt - och detta har jag totalt missat! :confused: Kommer inte missa det fler gånger i alla fall och jag har redan börjat leta efter fler klubbar som kanske anordnar.. Kanske något för min egna klubb att arrangera med hjälp av lokala orienteringsklubben? :idea:

Denna orientering gick till som så att man i lag om 2 eller 3 startade med fyra minuters mellanrum. Banan bestod av 8 kontroller och var fågelvägen ca 10 km lång, men mkt längre om man höll sig till stigarna (vilket man pga sumpmark, kalhyggen, tät skog och inhägnade planteringar faktiskt behövde göra till stor del). Att hitta kontrollerna var lagom svårt, en del hängde synligt medan andra var 20 m in från stigen. Bästa laget kom in på 58 minuter (inte jag kan jag säga.. detta året.. men nästa år, då jäklar! :bump: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
526
Senast: hastflicka
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst