Oren i början av ridpassen?

Madde_padde

Trådstartare
hur skulle ni ställa er till det? hästen är enligt uppgift genomgådd av vet och han är bara stel efter skada enligt vet. (muskelskada) men de släpper när han blir varm och kommer igång något att oroa sig för?

Sv: Oren i början av ridpassen?

Om vet säger att det är normalt så skulle jag nog inte oroa mig över ridningen i sig (det är bra att röra sig om man är stel!) men jag hade nog gärna gått vidare med rehabiliteringen genom att t ex anlita ET och/eller be om en rehabiliteringsplan -om ni inte redan fått det alltså.
Det känns ju inte helt konstigt att hästen går knackigt innan den kommit igång om den har en gammal muskelskada, samtidigt så är det ju lätt hänt att fysiken i övrigt hunnit anpassa sig fel och försvårar.

Om vet säger att det är normalt så skulle jag nog inte oroa mig över ridningen i sig (det är bra att röra sig om man är stel!) men jag hade nog gärna gått vidare med rehabiliteringen genom att t ex anlita ET och/eller be om en rehabiliteringsplan -om ni inte redan fått det alltså.
Det känns ju inte helt konstigt att hästen går knackigt innan den kommit igång om den har en gammal muskelskada, samtidigt så är det ju lätt hänt att fysiken i övrigt hunnit anpassa sig fel och försvårar.

har varit i kontakt med ET oxå, de här är en gammal skada... (sedan unghäst stadiet) och enligt et ska han bara hållas igång och ridas ordentligt varm..

Jag skulle bara rida på som vanligt :). Man får bara ha överseende med att h*n behöver lite längre uppvärmning helt enkelt.

jag skulle köpa back on track lindor till ridningen eller bara ha som stalllindor innan ridning :) jag har själv en häst som är stel och det funkar bra på honom:banana:

beror ju helt på hästens kondition i övrigt och syftet med hästen..

men jämför man med en häst med tuppspatt, som har ett oregelbundet rörelsemönster som oftast försvinner efter uppvärmning så är det ingen fara..

vart sitter skadan? kan det vara något man skulle kunna värma genom massage, linement, longering etc innan uppsittning för att förvärma före uppvärmningen?
vilken typ av uppvärmning krävs innan rörelsestörningen försvinner? bara kravlös skritt och trav eller 20 min lösgörande trav med sidvärtsrörelser?

det säkra före det osäkra borde vara vetbesiktning, provmånad och ytterligare en vetbesiktning, för att verkligen se om ditt sätt att värma och träna hästen fungerar för den..

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar