Ordningsregler för husdjur i en brf

Kakis

Trådstartare
Jag sitter i styrelen för bostadsrättsföreningen jag bor i och vi håller på att ta fram ordningsregler för hur man ska ha ordning på sina husdjur (hundar och katter). Dock är det svårt med formuleringen. Det vi vill förmedla är att man får ha sitt djur löst i parken om man har kontroll på det men det ska inte springa löst vind för våg och kissa och bajsa till höger och vänster.

Någon som har ett bra förslag på hur man kan formulera det på ett bra sätt så det är lätt att förstå.
Förslaget är:
Håll ditt husdjur under uppsikt. Parken eller 1:a våningens uteplatser på XXvägen är ingen rastplats för husdjur

Jag tycker inte rastplats är så tydligt men samtidigt vill vi inte ha för "pekpinniga regler"
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Oh sådant där e svårt, jag kan inte hjälpa dig med formulkeringen. men vill påpeka att om du inte sätter ordentliga regler som kan feltolkas så kan folk mistolka det på ett sådant sätt att reglerna inte följs å det e ju inte så roligt :crazy:
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Du får ha din hund lös om du har den under kontroll men XXX får inte användas som rastplats.
Kan inte alla sköta detta så måste reglerna skärpas.
Frihet under ansvar.
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Du får ha din hund lös om du har den under kontroll men XXX får inte användas som rastplats.
Kan inte alla sköta detta så måste reglerna skärpas.
Frihet under ansvar.

Spinner vidare på din:

Hundar får vara lösa i parken om de är under kontroll, annars skall hunden hållas kopplad. Att hunden är under kontroll betyder att den kommer vid inkallning. Din hund får inte orsaka besvär för övriga medlemmar i föreningen, t.ex. genom att beträda enskilda medlemmars uteplatser. Observera att parken inte får användas som rastplats.

Lite styltigt kanske...
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

nu har alla tagit en hund som exempel, men lägg även till att katter som vistas i området ska vara kopplade. kattbajs i barnens sandlådor och i mina blomrabatter är inte trevligt!
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Jag försöker även få igenom halsbandstvång eller id-märkning på katter här, så att man ska veta vilka katter som är ägda och vilka som är vildkatter. Blir ledsen av att se tre, fyra katter om dagen som är ute jämt och inte veta om de får mat eller inte.
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Tänk dig för mycket noggrant och tänk sedan en gång till.

Risken är att man skriver föreskrifter som gör att folk tappar bort andra föreskrifter som reglerar handhavandet av djur.

6§ första stycket jaktlagen:
Under tiden 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

I en park kan finnas häckande fåglar eller annat vilt, så där gäller jaktlagen, så sätt inte någon i klistret genom att skriva regler som inte gäller.

Kommunerna kan dessutom ha egna regler som också måste beaktas.
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Parken det gäller är alltså bostadsrättsföreningens trädgård, ett inhägnat område som ägs av föreningen. Gäller jaktlagen även där?
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Jag tycker att ditt första förslag var bra. Under uppsikt och ingen rastplats. Det är väl det ni vill förmedla?
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Skillnad på rastplats o "revirpinkande hund" dock tycker jag väl...

Skriver man ner i klartext att det ej får pinkas så är risken att gamla gringubben 80år ringer sig galen till BRF´en angående "kissande hundar".
O att få en hund att fatta att den ej får lyfta på benet o pinka är nog inte det lättaste.
Att bajseriet inte blir där går nog att avhjälpa genom att gå med hunden ngn annanstans innan, men revirpinkandet är en annan sak.

/Tobbe
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

??

Det är väl bara att korta upp kopplet och inte låta hunden pinka runt??? Måste man alltid gå med långt koppel och låta hunden nosa fritt? Jag tycker att det är oerhört äckligt med revirpinkande eftersom att det oftast sker på ett väldigt koncentrarat område, samt luktar väldigt mycket om det. Helst på sommaren :crazy:
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

??

Det är väl bara att korta upp kopplet och inte låta hunden pinka runt??? Måste man alltid gå med långt koppel och låta hunden nosa fritt? Jag tycker att det är oerhört äckligt med revirpinkande eftersom att det oftast sker på ett väldigt koncentrarat område, samt luktar väldigt mycket om det. Helst på sommaren :crazy:


"Det vi vill förmedla är att man får ha sitt djur löst i parken om man har kontroll på det "

Hur ska du kontrollera med kort koppel om hunden ska vara fri ? :confused:

/Tobbe
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Ordet fot är också användbart. Att hanhundar ska pinka runt hela tiden är ren slapphet eller okunskap från hundägaren. Hur såg det ut på ett lydnadsprov, ett jaktprov, viltspår, bruksprov, hundutställning osv. om hanhundar är som läckande såll oavsett koppel eller inte? Att ha kontroll över hunden innebär också att den inte förorenar överallt. Har man inte den kontrollen så är det koppel som gäller. Det är inte alls rättighet att ha hunden lös överallt om det inte går.
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Brandgul: Visst är det sant det du säger. Inte är det ngt under av fräschet att hundarna pissar revir.

Men tyvärr tro jag det är rejält mycket överkurs för de flesta svenssons att träna bort en sådan sak.

En sak folk som tränar aktivt med bruks o utställningar etc, men för den vanlige svensson hundägaren är det nog inte lika självklart eller lätt.

/Tobbe
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Men det är väl rätt så grundläggande att hunden kan gå i koppel?

Nej jag ser inte alls något problem.

Korta upp kopplet. Passera och rasta hunden någon annanstans där det är tillåtet.
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

är ju jätte bra med regler o så.. men det är väl svårt att inte hunden kissar? eller? :)
 
Sv: Ordningsregler för husdjur i en brf

Det vi vill få fram är ju att man får ha sina husdjur i parken på ett kontrollerat sätt, man vill inte att man alltid släpper ut sitt djur där så att det blir en toalett istället. Det är speciellt en katt som en styrelsemedlem vill komma åt, det är inte hundarna som är ett problem just nu. Personligen tycker jag att lagen om tillsyn av hund och katt räcker men det håller inte alla med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp