Ordning på utställning

barajag...

Trådstartare
Som jag skrev i en annan tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=831379) har jag anmält till utställning. Nu har det kommit ut PM på webben men ej ännu i brevlådan.

Antar att jag får startnummer osv i mitt PM men skulle gärna vilja veta i vilken ordning man bedömer hundarna. Kör man ras efter ras eller börjar man klassvis med unghundar först, sen öppen klass osv eller hur fungerar det?

Här är raserna o efter denna lista är Dansk/svenska sist.
Bergamasco 2
Old English Sheepdog 9
Schipperke 15
Gos dÁtura Catala 3
Berger des Pyrénées a Poil Long 8
Polski Owczarek Nizinny 3
Schapendoes 23
Dansk-svensk gårdshund 28

Summa ring 86

/Tacksam för svar

Sv: Ordning på utställning

Man kör alltid en ras i taget, i ditt fall är det 61 hundar som ska bedömas innan din ras börjar. I varje ras bedöms en klass i taget, först valp, sedan junior, unghund, öppen osv. Sedan är det bästa tik/hanklass och sist BIR/BIM. Om det är en inofficiell är det inte säkert att du får hem ett PM och nummerlapp, kolla vad det står på pm:t på hemsidan (det är flera gånger jag har fått hämta nummerlapp på plats när jag har ställt på inoff). Lycka till!

Tack, då var det som jag trodde :)

Utställningen är officiell o valparna går i en egen ring. Det står att domaren dömer ca 20 hundar per timme, alltså behöver jag inte vara där när de öppnar?

Eftersom bedömningen börjar kl 9.30 kan jag räkna med att det är min tur ca 12.30 alltså. Då verkar det lite onödigt att vara på plats kl 8 när de öppnar. Räcker om jag kommer när de börjar bedömningarna så är jag ute i god tid ändå?!

När du behöver vara där beror ju på om du har en pälsras eller ej (antar att det är hunden på din av som ska visas?) Oftast kan man även räkna med lunchpaus. Så tidigare än 9.30 behöver du knappast komma.

Ingen pälsras
CIMG7097_nila_redigerad.jpg

Men vill gärna att hon ska hinna lugna ner sig o anpassa sig innan det är vår tur :) Dessutom vill jag se hur de andra gör eftersom jag endast varit på en inoff förut. Känner mig lite osäker även om det gick bra den gången.. är nervös..

Aha ja då är det bara att vänta på PM :) det brukar komma ca. 1 vecka innan utställningen och har du inte fått något då så är det nog bäst att ringa och fråga vart det har tagit vägen :D För min del har alltid Leonberger varit först så då har jag varit tvungen att vara där tidigt men jag brukar se till att vara vid utställningsplatsen ca. 1½ timme innan bedömningarna börjar då det tar ett tag att komma igenom besiktningen så när man väl har kommit fram till ringen så brukar det vara ca 1 timme kvar och det tycker jag är ganska lagom för vår del :)

Varför tar det sån tid på besiktningen då? Brukar det vara kö eller vad gör de med hundarna, vad kollar de?

Jag har alltid trott att de bara kollar papper o vaccinationer.
(Hjälp nu fick jag ännu mer att fundera över :crazy:)

Har man otur så kan det vara långa köer men man kan även bli stoppad av veterinären som vill kika på hunden, tar inte så lång tid visserligen. När man väl kommer in i hallen/på utställningsområdet så gäller det att hitta sin ring och det tar sin tid, de går ju inte i nummerordning jämt ;)

Ok, tack för svaret.

Tror inte att det blir så farligt då eftersom det bara är 2 ringar, en för valpar o en för övriga hundar. Känns som jag valt rätt ändå som börjar med en mindre off.utställning. Det är ju bara drygt 100 hundar anmälda sammanlagt, perfekt att börja med en sån :D:angel:

Bara så du vet, vissa domare dömer snabbare och många hundar kan falla bort (ej komma) räkna med det när du planerar att åka.

Ja, tänkte på det... därför tänkte jag vara där när bedömningen börjar. Kommer hellre lite tidigt än för sent ;)

ta gärna med en bur eller en filt som vovven kan ligga på. Bur brukar vara bra om hunden kan stå i den, för då får de någonstans att komma till ro

Oj ja det är lite skillnad mot större off. utställningar :D Där brukar det vara runt 20 ringar om inte fler, kommer inte ihåg just nu ;)

Ja buren ska med har jag tänkt. Sist hade jag ingen utan bara en fäll att ligga på vilket resulterade i att hon satt o stirrade på mig o pep ända tills det var våran tur. :rofl:

Hon är ganska cool min tjej o bryr sig inte så mycket om alla hundar utan blir mest otålig o vill att vi ska göra något.. piper o stirrar för att få matte att hitta på något :D

Jag var o kollade på den stora utställningen här hemma i Sundsvall o där var det nog 20 ringar.. rörigt för en nybörjare.

Känns skönt att börja med en mindre utställning när man är orutinerad o inte har någon riktig kläm.. även om jag är ganska påläst.

Ja nu har mitt PM kommit. Vi har startnummer 100 o visas som nr 72 i vår ring, så jag behöver inte stressa dit precis. :D
Skönt, nu kan jag varva ner..

Till alla: Tack för hjälpen!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka