Ordna ridläger/ridaktivitet i liten skala sommaren 2013.

simonleon

Trådstartare
Hej,
Är ny styrelsemedlem i en liten idrottsförening som under sommarlovet ordnar aktiviteter för barn och ungdomar. Dessa aktiviteter är tex fotbollsskola, beachvolleyturnering mm. Fick här om dagen en tanke att man kanske skulle testa att hyra in eller låna in 2-3 ponnyer och under sommaren styra upp så att detta alternativ också finns med. Tänkte att all aktivitet, runt hästarna kan vara intressant för barna, inte bara ridningen. Ja ser kanske inte att man har rena ridlektioner utan snarare "bara" får lära sig hantera hästarna och rida så smått. Skapa intresse helt enkelt. Jag själv med familj ägde några shettisar när ja var liten och har så många härliga minnen från somrarna.

Frågorna som ploppar upp är då hur går man tillväga? Försäkringar, om olyckan skulle vara framme? Hyra av häst? Vad kan man som idrottsförening göra? Vilka vägar finns att gå?

Tips?

Mvh Simon
 
Sv: Ordna ridläger/ridaktivitet i liten skala sommaren 2013.

Vore jag dig skulle jag kontakta en närliggande ridskola och höra om det gick göra något typ av sammarbete istället

Att hyra in hästar, med allt vad det innebär med stallplats, skötsel och bete är nog lite krångligare än att ordan tex en fotbollskola =)
 
Sv: Ordna ridläger/ridaktivitet i liten skala sommaren 2013.

Jo det hade kanske varit det enklaste, men, tanken är att ha hästarna ute på ön och närmsta ridskola ligger många timmar bort, tyvärr. Att fixa hagar, foder mm för några få veckor är inte problemet. Utan ja tänker snarare på vad man bör tänka på med försäkringar, hyrkontrakt mm.
 
Sv: Ordna ridläger/ridaktivitet i liten skala sommaren 2013.

Fast å andra sidan kan ju ett samarbete med ridskola, där några av deras hästar får sommarbete mm kanske kan vara intressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp