Öppna uteboxar istället för vindskydd?

Sanibel

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om man istället för vindskydd får ha två uteboxar som står öppna, så att hästarna kan gå ut och in som de villl? (till två hästar alltså) Är det någon som har en sådan lösning? Boxarna uppfyller ju inte kravet som "vindskydd" eftersom det bara finns en ingång, men å andra sidan har ju hästarna varsin och dessutom skulle man ju kunna påpeka att de är "uppstallade" i box över natten, men med möjlighet att gå ut och in som de vill.

Det finns brister i ditt resonemang. Om båda hästarna går in i samma box finns det bara en väg ut. Jag skulle inte ha min häst så på grund av skaderisken om någon häst blir trängd.

Om du däremot kan ta ur mellanväggen kan du kanske få det godkänt som vindskydd.

Hej!
Jag undrar om man istället för vindskydd får ha två uteboxar som står öppna, så att hästarna kan gå ut och in som de villl? (till två hästar alltså) Är det någon som har en sådan lösning? Boxarna uppfyller ju inte kravet som "vindskydd" eftersom det bara finns en ingång, men å andra sidan har ju hästarna varsin och dessutom skulle man ju kunna påpeka att de är "uppstallade" i box över natten, men med möjlighet att gå ut och in som de vill.
Jag vet ett stall där de har gjort om ett äldre stall som ursprungligen var två uteboxar och en gång samt en minimal sadelkammare.
Idag används det som en lösdrift. Boxarna har idag varsin ingång och gången används inte idag (trång) och sadelkammaren används idag till förråd (hästarna kan ej komma åt detta utrymme).

Det är flera hästar i denna hage, de flesta har dock även boxplats i stora stallet men får gå ute dygnet runt lagligt i denna speciallösdrift.

Hej!
Problemet är ju lite att hästarna kanske inte resonerar som att dom har varsin box och råkar gå in i samma. Stor skaderisk där kan jag tycka.

I Holland är det väldigt vanligt att man håller hästarna så i små privata stall. Man har ett par uteboxar och hästarna kan gå in o ut som dom vill på dagarna. Grannen har det så och ja, de ställer sig i samma box ( boxar som aldrig skulle bli godkänd storleksmässigt i Swe) på dagarna och sover. Det blir väldigt trångt och jag skulle inte vilja ha det så. Om de blir rädda för något far de ut och det är stor risk för skador anser jag.

Är det ett krav i Sverige att alla vindskydd ska ha två ingångar? Annars kan jag inte se varför det inte skulle bli godkänd...?

Jag har en utebox med liten hage som ligger direkt bredvid lösdriften, skulle vilja öppna upp så hästarna (2 stycken) kan använda boxen med om dom vill, men dom envisas med att ställa sig därinne båda två. Mina hästar har aldri nånsin sparkat efter varandra, så förmodligen skulle det gå bra, men en gång la en av dom sig ner och började rulla medans båda var inne i boxen samtidigt... lite läskigt tyckte både jag och den andra hästen...

Är det ett krav i Sverige att alla vindskydd ska ha två ingångar? Annars kan jag inte se varför det inte skulle bli godkänd...?

Jag har en utebox med liten hage som ligger direkt bredvid lösdriften, skulle vilja öppna upp så hästarna (2 stycken) kan använda boxen med om dom vill, men dom envisas med att ställa sig därinne båda två. Mina hästar har aldri nånsin sparkat efter varandra, så förmodligen skulle det gå bra, men en gång la en av dom sig ner och började rulla medans båda var inne i boxen samtidigt... lite läskigt tyckte både jag och den andra hästen...

Det är enkelt att kontrolera mått o krav för vindskydd, boxar mm på svenska jordbruksverkets hemsida under häst.

Nej det är inte ok att ha två boxar öppna om båda hästarna kan gå in i samma box.

Är det varje utrymme som ska de minsta måtten eller är det totalytan - det är väl en knäckfråga i sammanhanget.
Upplever det som att hästarna gärna står trångt om de nödvändigtvis vill gå in. Står tätt ihoptryckta i nåt hörn.

Hej!
Det står på jordbruksverkets sida vilka mått det ska vara för antalet hästar.
Så det är väl om ni tar bort mellanväggen? Då blir det ju dubbla dörrar/utgångar också.

• Gilla
Reactions: ptr
Man måste absolut inte ha två in/utgångar i ett vindskydd. Jag har tre ligghallar och de är alla tre fullt godkända av ls. En av dem - den största har två in/utgångar - de andra har bara en stor.

Jag har tre uteboxar till 3 hästar. De kan gå in och ut som de vill. De har delat upp boxarna mellan sig. De använder inte box tre utan sto har en box och två unghästar en box. Ibland händer det att draken till sto och 2åringen hamnar i samma box men det är sällan och 2åringen kommer snabbt och lätt ut.
Jag tycker det funkar men om jag skulle bygga nytt så skulle jag göra en ordentlig lösdrift. Har precis satt upp en till mina valacker och det är lättare att sköta än uteboxarna.

Det finns inget krav på att det ska finnas mer än en öppning. Jordbruksverket rekommenderar ju ligghallar med 3 väggar och en öppen sida. Men för ens egen del bör man ju tänka på alla möjliga risker som kan uppstå t.ex. om en häst blir trängd. Är boxarna du tänker på med en hel öppen sida eller med en vanlig boxdörr? I det senare fallet är det enligt mig för stor risk för att en häst ska bli trängd för att jag skulle vilja ha mina hästar så.

Jag hade två uteboxar som ligghall, men tog bort mellanväggen och fick då två öppningar. Nu stog min häst ensam där en kort period (kompisarna på andra sidan tråden) och då stängde jag ena boxdörren för att få det extra vindtätt.

Jag har tre uteboxar till 3 hästar. De kan gå in och ut som de vill. De har delat upp boxarna mellan sig. De använder inte box tre utan sto har en box och två unghästar en box. Ibland händer det att draken till sto och 2åringen hamnar i samma box men det är sällan och 2åringen kommer snabbt och lätt ut.
Jag tycker det funkar men om jag skulle bygga nytt så skulle jag göra en ordentlig lösdrift. Har precis satt upp en till mina valacker och det är lättare att sköta än uteboxarna.
Det där skulle aldrig länsstyrelsen här godkänna. Ska hästarna komma in nånstans ska det finnas utrymme för samtliga hästar.

Jag har ungefär så. Två "boxar", den ena med helt öppen sida, typ 3 meter och den andra med två meter öppning typ.

Mina två går 95% av tiden i varsin hage, men ibland öppnar jag så dom får gå med varandra. Visst stället dom sig gärna i samma "box" ibland. Dom är dock väldigt bra kompisar och har aldrig gjort varandra illa, skulle inte hästarna vara bra kompisar så skulle jag inte "våga".

Aldrig hört att det ska finnas plats för alla inne samtidigt.

Av 1 b § djurskyddsförordningen (1988:539) framgår att stall och andra förvaringsutrymmen för djur ska vara så rymliga att samtliga djur i utrymmet kan ligga samtidigt och röra sig obehindrat. Utrymmena ska utformas så, att djuren kan bete sig naturligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar