öppna & slutna

Sv: öppna & slutna

Öppnor och slutor, är de så kallade "skolorna". Det är en form av "sidvärts arbete". I öppna och sluta rids hästen både ställd i nacken och böjd i bålen (själva kroppen). I vanlig skänkelvikning är hästen rakriktad och bara lite ställd i nacken. Skolorna räknas till samlande rörelser, i jämförelse till skänkelvikningen som är lösgörande.

Öppna och sluta, ställer krav på att ledgångar och senor är väl utvecklade och stärkta för att orka samlande rörelser. Hästen i sig är inte skapad för att bära och balansera en ryttare, utan den har fullt upp med att bära och balansera sig själv.

Öppna och sluta är rörelser man inte bör arbeta med innan hästen går stadigt på tygeln i sin grundform och lyssnar korrekt på hjälperna.

Som du tidigare fått tips om, finns mer information om själva rörelserna under dressyr och/eller barockforumet :idea: .

Mvh

IngelaH

Man kan tänka såhär:
Öppna = Man öppnar en volt. (hästen går med bakdelen på spåret och framdelen utanför)
Sluta = Man slutar en volt. (hästen går med framdelen på spåret och bakdelen utanför)

Rebeccah skrev:
Man kan tänka såhär:
Öppna = Man öppnar en volt. (hästen går med bakdelen på spåret och framdelen utanför)
Sluta = Man slutar en volt. (hästen går med framdelen på spåret och bakdelen utanför)

Framdelen respektive bakdelen innanför, inte utanför:cool:

Immer

Det misstaget har dom flesta gjort någon gång :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
447
Senast: Wille
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter GP-ryttaren Karin Öljemark berättar här om sitt system för att styra hästens fram- och bakdel. Det gör att du slipper fundera på...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama