öppna/slutna och skänkelvikningar

J

jagjosefine

Det här kanske är en dum fråga men vad är det för skillnad på öppna/slutna och skänkelvikningar?

Någon snäll som vill svara :bow:

Sv: öppna/slutna och skänkelvikningar

I skänkelvikning går hästen snett framåt i sidled. Den är rak i kroppen men lite ställd i nacken från rörelseriktningen (alltså om den flyttar sig åt höger så är den lite ställd åt vänster).

I öppna och sluta ska hästen vara böjd genom hela kroppen.

I öppna går hästen kvar med bakdelen på spåret, och framdelen innanför spåret. Den ska inte korsa bakbenen.

I sluta går hästen kvar med framdelen på spåret, och bakdelen innanför spåret. Den ska inte korsa frambenen.

tack :)
Men jag förstod inte det där med att den inte skulle korsta frambenen respektive bakbenen på öppna och sluta, hur ska det då ta sig frammåt? :crazy:

Skulle gärna vilja ha en förklaring till... känns som att det liknar skänkelvikning

vet inte om jag har rätt men jag har för mig att i öppna eller sluta så går hästen på tre spår medans i skänkelvikning är det fyra spår..

är jag helt ute och cyklar nu?

Öppna: Bakdelen är på spåret precis som när du rider rakt fram och bakbenen går således rakt fram utan att korsas. Hästen är böjd så att bogen är innanför spåret, så frambenen korsas.

Sluta: Tvärtom

Tack! :) så då är det alltså bara frambenen, halsen och huvudet som är utanförspåret? resten ska gå på som vanligt eller hur man nu förklarar det.. :p

Just så

Öppna är liksom början på en volt. Tänk att du början böja hästen och svänger in från spåret, men precis när framdelen svängt in så fortsätter man längs spåret istället för att gå in på volten.

Sluta är avslutningen av en volt på så vis att när framdelen kommit in på spåret fortsätter man längs spåret utan att bakdelen kommer ut på spåret.

I båda rörelserna är hästen altså böjd som efter ett voltspår, men rör sig längs en rak linje. I öppna är bakdelen på det raka spåret, i sluta är framdelen på det raka spåret.

Sedan kommer nästa problem... att UTFÖRA rörelserna... :D

hehe :D jupp det blir ut och öva på lille pollen.
men tack för hjälpen!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 260
Senast: Sasse
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama